Linnex Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 Jag får hem LS med bussgods idag, Den har varit några dagar ur akvariet och det lär nog finnas mycket dött på den.Jag skall lägga LS i ett eget akvarium några veckor för förvaring innan jag är klar med det stora.Min fråga:Är det bara att stoppa i det i förvaringsakvariet och låt det vara där och skrubba när jag först flyttar över det. Eller skall jag göra det med en gång.Bör jag aktivera mitt nitratfilter i förvaringsakvariet? Eller speler det ingen roll att de värderna sticker? Det är bara LS som kommer ligga där? Citera
aengus Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 duscha av stenen med duschen ljummet vatten och lägg det i förvaringskaret. har du skummare till det karet så kan du ha den me igång Citera
Linnex Postat 24 februari 2005 Författare Postat 24 februari 2005 Hmmm... har skummare till det stora akvariet som går att använda med frågan är nog mer om jsg får plats med pumpen tillsammans med LS.Hur viktigt är det med skummare? Citera
vahagn Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 Skummare kan hjälpa till att skumma bort en stor mängd organiskt material innan de börjar brytas ner vilket i sin tur kan bl. a. ge upphov till alg-produktion. Just under inkörningen fick jag tömma koppen nästan varje dag då den fylldes snabbt med en massa dött som hade lossnat från LS:n. Citera
Linnex Postat 24 februari 2005 Författare Postat 24 februari 2005 Undra om skummaren räcker till Citera
stigigemla Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Allt skum den producerar är borttagen näring. Så den gör bara gott. När skummet minskar börjar det bli dags att flytta över stenen dit den skall vara. Det är en fördel att köra med svagt ljus nu så du inte får med en massa alger. Kul att se att det börjar hända något! Hänger du med till Petrol på lördag? Du bor ju nästan på vägen för mig. Citera
Linnex Postat 25 februari 2005 Författare Postat 25 februari 2005 Mja... tar nog i a f par tre veckor till innan jag startar upp det stora... som vanligt när jag håller på med saker så kommer det till extra jobb man bestämmer sig för under tidens gång. Som tex... höj och sänkbar huv, utdragbar sump, klinkers under akvariet, etc. Sedan blir det väl att testköra hela systemet och pilla för att sänka ljudnivån innan jag startar upp skarpt.Ang Petrol... hade gärna hängt med men jag får nog backa då frun och grabben är iväg och jag måste vara hundvakt Citera
Linnex Postat 26 februari 2005 Författare Postat 26 februari 2005 En fundering.Jag har inga tester hemma förutom saltmätare.Hur viktigt är PH etc för LS? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.