Gå till innehåll

första försöket med saltvattenskar


hbgot

Rekommenderade inlägg

jag skall dra igång mitt första saltkar.

karet är för närvarande målad på två sidor med ljusblå färg.

jag funderar på att ta bort denna och måla matt svart då jag tycker det är bättre.

medför detta något negativt för ljuset ( mindre reflekterat ljus)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använder ni t.ex frigolitskiva eller liggunderlag i botten för att rädda bottenskivan om stenen rasar?

detta är ju en vanlig teknik med sötvatten men av bilderna på forumet så är det inte så många som har det i saltkaren.

Tror ingen kör "frigolit" , sett några som kört med BTN's slimline bakgrunder även på botten.

Sandlevande djur hade nog tuggat sönder frigoliten så du hade fått plocka vita ploppar ganska så ofta.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är väl att man ska stapla stenen så att den inte rasar. Du har stenen direkt mot botten, först efter det häller du i sanden, då kan sandtuggande och grävande djur böka runt bäst de vill utan att stenen rasar.

Även om du målar med matt svart färg så blir det rätt blankt från insidan eftersom glaset är blankt. Däremot blir det rätt mycket mörkare än med blå bakgrund i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då var karet hemkört fiskarna går tillsvidare i mitt gamla 250 l en liten gul kirurg en svart clown en vinröd clown samt ett par blå chromis och en putsarräka och en bangai kardinal.

detta karet är för litet för att få i skummaren ATI bm 250 så fiskarna måste gå med endast cirkulationspumpar tills vidare.

hur skall man gå tillväga för att de skall klara sig tills den nya ställningen är klar?

jag kör två cirkulationspumpar idag hjälper det att sätta i fler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om cirkulationen är för klen så kan du ha i fler eller starkare pumpar, men fiskar klarar sig med rätt klen cirkulation, så länge du får ett gasutbyte, dvs en bra ytrörelse i karet.

Se till att göra ett vattenbyte en gång i veckan på iaf 20 liter, det klarar du dig rätt så långt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var stativet klart och akvariet skall ställas på plats i helgen.

nu har ju den levande stanen gått i en vattentunna en vecka med cirkulationspumpar på.

den fraktades på släpkärra så tempen var låg när jag kom hem.

är det risk att det har dött organismer som gör att vattnet i tunnan är obrukbart och vad skall jag i så fall göra för tester för att undersöka detta?

vilka vattenvärden skall man sträva efter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller nu på att blanda vatten i det nya karet så jag borde vara klar för att lägga i LS på Torsdag.

jag har upptäckt att de kolonianemonerna som jag fick med har börjat sluta polyperna under dagens ljusa timmar,är detta tecken på att något inte står rätt till med vattenvärdena eller ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är sumpen igång och akvariet fyllt med 350l sparat vatten och 350l nytt.

när jag startade skummaren en ATI BM 250 så bubblade det igång bra ochefter en stund så började bubblorna stiga i röret.

efter att den gått ett par timmar så har bubblorna sjunkit tillbaka till ca 5 cm ovanför vattenytan.

vad kan detta bero på?

för lite nytt vatten som cirkulerar igenom dvs att spjället öppnar för lite eller brist på restprodukter eller något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

nu har karet varit igång drygt en månad , jag har fått en tjock hinna med lila alger på botten och även en del ställen på den LS.

jag har kollat fosfatnivån och den är obefintlig enl Salifert testet.

jag har en kortsida som får viss dagsljus norrsida så inget direkt solljus men detta kanske ger felaktig ljusmängd över dygnet.

någon som har ide om orsaken och vad jag skall göra för att lösa det hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behövs inte. För mig har det räckt med att lägga lite fosfat absorber/remover i en nylonstrumpa på en plats med hyfsat flöde (tydligen så är starkt flöde inte att föredra utan lagom flöde) och det var i mitt fall i en av facken på mitt clownhotell. Det tillsammans med att manuellt ta bort cyanon har gjort att det knappt finns någon kvar nu och det som finns är på väg att tyna bort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...