Gå till innehåll

Då har man blivit en salt kille :)


Mexa

Rekommenderade inlägg

Hej

Är ny här på forumet och köpte karet idag. Det är ett beg. Aquael Reef Max 105

Tog med det mesta av vattnet, så man skulle få en bra miljö från starten, får se hur det artar sig.

Har lite frågor angående livet i karet.

post-6433-14468924006976_thumb.jpg

1: Såg efter några timmars studerande av karet något som stack ut ifrån ett hål i en av stenarna. Det var 2 st armar som är vitaktiga med svarta band. Vad kan detta vara ?post-6433-14468924006751_thumb.jpg

2: Den här röda saken, vad är detta? Alg ?

post-6433-14468924006876_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kulin: Tackar. Jo det måste vara mobilen, för fotografen är ju proffs :)

Tackar cheva, man har en lustig förmåga att fastna i olika träsk, men det skall bli kul och få detta att rulla. Har haft salt tidigare, men det var för 20-25 år sen och tekniken har ju avancerat en del sen dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som två glasrosor du har där på bild 1. De tussarna som sitter på höger och vänster sida om clownfiskens hem. Jag vet inte hur en clownfisk tar deras cellgift, antagligen bra då det är ju en slags anemon, men det tråkiga är att de förgiftar vattnet också om jag inte minns fel.

I övrigt är det ett tjusigt akvarium. Lite vildvuxet, precis vad jag tycker om. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tedd: Tack,tack Jo jag lutar oxå åt att det är glasrosor, men de har en mörk rödbrun färg och de glasrosor jag har sett som skall vara skadliga, är grönaktiga. Kanske någon vet mer angånde detta.

Karet tycker jag blev bra och jag behöll det som det var i och med att det var stabilt som det var, enligt de gamla ägarna. Kanske skall köpa lite mer sten senare, men just nu får det rulla på som det är.

Beställde en ny pump till skummaren idag, då den som satt i var svårstartad, jag var tvungen att snurra igång den manuellt, kostade knappt 300:- och det kan det vara värt, för slippa strula om man behöver stänga pumpen. Skall undersöka den gamla pumpen, när jag bytat och se om det är lönt att spara den som reserv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig upplevt glasrosor som farliga.. Bara irriterande bakterie tjuvar.

Då har du nog inte haft så många heller...

Glasrosor är väldigt lättskötta. Dom förökar sig utav bara fullkorn och helvete, och sprider sig till i princip alla ytor... i vissa kar.

Det är där problemen kommer: alla koraller blir väldigt ledsna när dom får gnugga sig mot glasrosorna, och korallerna är alltid dom som förlorar fighten.

Har han tur får han nöja sig med dom här två glasrosorna, och det är ju helt ok, dom har sin charm. Det är när dom är 200 dom är lite jobbigare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att dom förökar sig som ogräs är jag medveten om att som kan skada andra koraller är jag medveten om..

Många nja kanske inte men runt 40 st i ett 200 liters kar...

Men från det du skriver så kan jag inte se att dom är farliga endå..

Dom e däremot jäkligt dryga. Men ja klart man vill ju inte ha dom i ett rev kar med massa dyra koraller. Men samtidigt så tycker jag om naturens väg..

En vit haj är farlig, en glas ros? Är i mina ögon snygg tills man vet vad det är då blir den ful "för att alla säger att den är ful"

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar, summasumarum: Detta är Glasrosor och vill man ha dem kvar, får man räkna med att de förökar sig lika snabbt som kaniner :) Tydligen skall Pepparminträkor vara effiktiva mot Glasrosor ?

Ingen som vet vad det är på bild 3 ?post-6433-14468924009102_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du samma mexa som hänger på arkadtorget med? Isf kallar jag mig daniel där :-)

Kul att du startat ett akvarie, fina makroalger har du fått med. Jag har haft glasrosor men jag köpte tre pepparmintsräkor och de gör snabbt slut på rosorna. Men blir de hungriga kan mina räkor även ge sig på andra koraller med, även om de inte massakerar de på samma sätt. Du verkar ha någon mjukkorall med clownfisken där med, någon koll på vad det är för någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mikoto: Det stämmer bra :) Har en liten tråd på AT också.

Mjukkorallen som Clownen bor i, är en Läderkorall. Skall göra ett test med Pepparmintsräkor, kanske räcker med en, så har han sysselsättning en stund.

Hur stort kar har du ? Bilder ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, den har jag missat! Får kika in där lite oftare...

Pepparmintsräkorna är tuffa och bra, dock verkar det som regel att de beter sig mer som de ska om de är i en liten grupp. Men du kan ju prova köpa en först och sedan köpa flera om det inte händer något, de är ganska bra på att käka upp överblivet foder och så med :-)

Mitt akvarie är ett 112 liters akvarie, jag har en tråd här med lite taskiga bilder: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39753-Mikotos-andra-kar-80L

Behöver ta lite nya men vattnet är så grumligt hela tiden nu pga att min nya räka gräver upp all sand i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...