Gå till innehåll

strontiumtråd byter namn. alg brainstorm


hbmannen

Rekommenderade inlägg

frågan är hur man mixar rent strontiumklorid pulver för att få en lagom stark dos.

nån som vet??

na2co3 hur ska de mixas för en lagom dos*??

hur ofta ska dessa ämnen tillsättas? behövs de extra av dessa ämnen när man kör me crystal reefs salt.. byte av vatten i gång i mån??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandade en enprocentig lösning för att den skulle vara lättare än saltvattnet, men efter allt vad jag läst på nätet samt Bornemans och Calfos korallböcker har jag slutat tillsätta. Saliferts test ger ganska slumpmässig avläsning. En mycket gammal regel säger en femtedel natriumkarbonat och fyra femtedelar bikarbonat för att höja pH och karbonathårdhet i akvarier med bara fisk. (Innan LS var uppfunnen). I princip är natriumkarbonat en starkare, svårare, och farligare metod än att använda kalkvatten. I Ballingmetoden används det. Marinakvariet har en kemikaliehandbok om detta på nätet. Mitt tips är att blanda inte från olika metoder om du inte är mycket säker på kemin. Det är oftast billigare att köpa nytt salt och byta vatten än att använda en massa tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter bara kalciumklorid regelbundet nu. PH:t är så högt att jag inte använder kalkvatten för tillfälligt. Varanan, var tredje gång tillsätter jag natriumbikarbonatlösning för att höja karbonathårdheten.

Trots detta ligger jag på pH 8,3 på morgon. Jag tror det beror på att jag har en intensiv tillväxt av kiselalger. Har just köpt Silikattest och det slår i botten på osmosvattnet så där har jag något kvar att fundera på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad e dom negaiva effekterna av sillikat??

Silikat har pekats ut som bov #1 när det gäller cyano-bakterier, a.k.a. kiselalger, a.k.a. brun-alger, a.k.a. algerna-från-helvetets-djupaste-djup, etc... Kärt barn har många namn....

Har också beställt silikattest för att se hur mitt kranvatten resp. osmos har för värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanobakterier eller så kallade blågröna alger är något helt annat än kiselalger. Cyanobakterier kan för övrigt vara klarröda, gröna eller bruna... även om de kallas för blågröna. De bildar en slemmig matta. De här "algerna" har fått många saltvattensakvarister att ge upp.

Kiselalgerna är betydligt ofarligare. Det är kiselalger man får på rutorna och som en lätt brunfärgning på sanden. Kiselalgerna minskar man genom att använda en effektiv osmos som tar bort kisel=silikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående strontium så skulle jag inte tillsätta det i normala akvarium. Möjligen om man har mycket stenkoraller och kraftig tillväxt.

Jag skulle absolut mäta för att konstatera om akvariet har onormalt låga värden innan jag började tillsätta.

Regelbundna vattenbyten med bra salt såsom AquaMedic Reef eller Reef Crystals håller strontiumnivån på rätt nivå för de allra flesta akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanobakterier eller så kallade blågröna alger är något helt annat än kiselalger. Cyanobakterier kan för övrigt vara klarröda, gröna eller bruna... även om de kallas för blågröna. De bildar en slemmig matta. De här "algerna" har fått många saltvattensakvarister att ge upp.

Kiselalgerna är betydligt ofarligare. Det är kiselalger man får på rutorna och som en lätt brunfärgning på sanden. Kiselalgerna minskar man genom att använda en effektiv osmos som tar bort kisel=silikat.

OK! Hoppas det är OK att låna tråden en stund. Vilken sort är det som finns på sanden och LS:n längst ner till höger i bilden i nemos kar? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 4551&PN=1

Jag har samma hesmkt irriterande moment i mitt kar.

Försvann helt när jag släckte i en vecka, men det kan jag inte göra nu då jag har levande i karet i behov av ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanon man tackar.. ja har inte mätt mitt osmos vatten ännu, tänkte göra det ikväll... om de nu visar sig att man har sillikat i osmosen hur tar man bort det då?? är de då man använder zeolit??

ja har nog tydliga tecken på sillikat i mitt kar om man läser i denna tråd, för ja har lite brunaktigt på stenar rutor å överallt faktisktsmiley17.gif. + att ja har fått värsta gräsmattan på nästan alla stenar å dom växer sig sjukt långa innan dom släpper å flyter runt i karet smiley11.gif. går iof lätt att bara skrubba av dom lätt så e dom borta en vecka typ, sen tar dom fart igen.... KUL SOM FAAAAN smiley7.gif.. de har man ju både ork å lust till att göra varje vecka... måste hitta felet.. kan de va ljuset tro.. kör baraactnic t5:er deep ocean blue.. å MH .. 12h rör.... 5h MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har nog tydliga tecken på sillikat i mitt kar om man läser i denna tråd, för ja har lite brunaktigt på stenar rutor å överallt faktisktsmiley17.gif. + att ja har fått värsta gräsmattan på nästan alla stenar å dom växer sig sjukt långa innan dom släpper å flyter runt i karet smiley11.gif. går iof lätt att bara skrubba av dom lätt så e dom borta en vecka typ, sen tar dom fart igen.

EXAKT! Den dagen jag blir av med mina bruna mattor (vad de nu än är)är dagen då det ska firas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att säga om det är kiselalger eller cyanobakterier på den bilden. Växer det som en tjock matta med luftbubblor i så är det troligen cyanobakterier. Kiselalger blir vanligtvis mer som en tunn film över sanden och på rutan.

Cyanobakterier är en sann plåga som är svår att bli av med. Jag har provat följande:


  1. Kraftigare cirkulation = gjorde ingen skillnad
    Mörkläggning av karet i en vecka = minskade men kom snabbt tillbaka
    Bättre belysning med helt nya lampor = ingen skillnad. Korallerna gillade det dock.
    Långsam höjning av salthalten upp till 1.040 = ingen som helst skillnad
    Långsam sänkning av salthalten ner till 1,014 = ingen skillnad
    Kraftigt UV-filter = hjälpte faktiskt en del. Dödar algerna och deras sporer i de frisimmande stadierna.
    Fosfatfilter med AquaPhos = knäckte algerna på 1 vecka.

Nu säger jag inte att AquaPhos är något mirakelmedel. Jag säger inte ens att det är säkert att det var just AquaPhos som knäcken på algerna. Men mina försvann i samband med att jag började använda det. Men det kan ha berott på någon förändring jag gjort tidigare som tog ett tag innan det slog igenom.

Alla råden ovan om mörkläggning och ändrad salthalt fick jag från olika amerikanska "experter". Jag tror bara jag gjorde saker och värre genom att försöka med detta. Akvariet blev mer instabilt. Åtgärdar man problemen och ser till att ha bra cirkulation, bra ljus, låg näringshalt så slipper man väldigt mkt algproblem.

När det gäller kiselalger så är en effektiv osmos bästa sättet. AquaPhos, Rowaphos och liknande tar också upp kisel förutom fosfat.

Ber om ursäkt för tråd-kidnappningen! smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns fel så har jag också läst att fostatfilter tar bort en stor mängd av silikatet som en positiv "bieffekt" till filtrets egentliga syfte. Ska prova.

PS. Lovar inte skriva nåt mer om detta i denna tråd smiley2.gif. smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VAHAGN: sluta inte nu när det börjar bli spännade....smiley2.gif.

ja ändrar titeln på tråden så kan vi spinna lite till på detta säkert helt ut tjatade ämne men dock så kan de ju va nån som hittat nått mirakelmedel mot alla dessa alger å andra skitsaker som nästan tar knäcken på mig iaf..

ja kör me rowaphos=ingen skillnad i algtillväxt.. kört sedan uppstart me det..

kör nu aktivt kol på ALLT returvatten. se om det hjälper nått..

funderar på att köpa en arme av kirurger å se om det kanske kan hjälpa.. smiley37.gif

så alla som provat nått som verkar funka SHOUT IT OUT LOUD..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HBmannen, kör du med kalkvatten? Jag började att änvända kalkvatten igen efter några års uppehåll och då försvann mina alger, Kalkvatten sägs fälla ut fosfaten i vattnet. Rovaphos eller motsvarande kanske behöver kalkvatten för att kunna uppta fosfat (ytterst personlig fundering) Jag skaffade även en bunt sniglar och en salaris samtidigt som jag började med kalkvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu bryter jag löftet här uppe, men gör det under påbud av hbmannen...

En fråga till hbmannen: Vad har du för Kh-värde? Högre Kh-värde verkar ha en positiv påverkan på kiselalg-tillväxten.

Just RowaPhos sägs ta bort/fälla ut fosfat och silikat så jag ska prova med det. Hoppas på att jag får bättre resultat eftersom de här håller på att verkligen gå på nerverna...........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har ett galet högt KH 13.1.. och de bara vägrar gå ner..

ja testade vattnet med CERA´s tester förut å då hade ja lågt KH så ja boostade upp de till 8 då.. sen köpte ja SALIFERT´s test å då visade de sig att ja hade 13,1 KH.. Hmmm.. nu vägrar de gå ner även om ja gör vattenbyte så ligger det kvar alldelles för högt..

NEJ jag kör inte me kalkvatten.. Men de kanske sänker KH ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej nu e ja lugn..

men om alla värden e som dom ska å man sköter byten av vatten..

varför i hela ****** får man så jäkla mycke gräs? å idag så dök den där satans jekla röda mattanupp igen. bara på en liten fläck iof..

JA BLIR SNART TOKIG...

nån som vill köpa mitt kar smiley7.gif.e snart så billigt att de bortskänkes smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre akvarier igång med samma vatten som cirkulerar.

Ett 250 liters med en Valencienna och en sandvändande sjöstjärna. Inga alger på botten. I 250 litern finns cirka 40 små eremiter, tre kirurger en Lo vulpinus och en smällfet salaris. Men kiselalgerna hinner de inte med.

Ett 100 liters akvarium med ett par banggai och ett par putsarräkor, amboinensis. Ingen sand och litet alger på botten mycket på sidorna.

Ett hundra liters med ett annat par banggai. Massor med cyanobakterier på sandbotten eftersom ingen plockar foderrester. Ännu mer alger på sidorna. Alla akvarier har ordentliga beläggningar med kiselalger. Mitt inkommande osmosvatten har mer än 3 mg silikat per liter. Testade i dag med att köra osmosvattnet genom ett litet filter med Rowaphos. Det blev noll silikat ut. Jag återkommer när jag vet hur länge filtret fungerar.

Foderrester = cyanobakterier är en gammal sanning i sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, återigen silikat! Kiselalger kan komma i många former, brun hinna på rutor, brun sörja (golden algea - ser ut som slemalger) eller som bruna trådalger! Jag har haft dem allihop! Vårt vatten i örebro har höga halter av silikat, vattenledningsvattnet går inte att mäta med Salifers test. Det blir bara som en sörja.

Jag rekommenderar att skaffa ett "jonbytarfilter" att sätta efter osmosen! Säljs exempelvis i tyskland som silikatfilter eller också köper man bara granulatet och köper ett filter på Biltema (deras kolfilter)!

Alternativet är att få akvariet att acklimatisera sig till vattenkvalitén och att få bakterierna att reducera silikatet. Ett sätt (som jag bara läst om - inte prövat själv) är attmörklägga akvariet helt3 - 4dagar (täcka för glaset + släcka allt ljus) och sedan långsamt acklimatisera det till ljus igen, typ som vid akvarieuppstart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här verkar verkligen vara problemet med många ansikten: alla har prövat allt med helt olika resultat!

Innan jag hade mina koraller så släckte jag ner akvariet helt i en vecka och hade bara dags ljus i vardagsrummet. Efter en vecka försvann alla kiselalger (hade fullt i sanden och alla LS var helt brunt). Sen startade jag blåa T5-orna och sedan MH:n, 1 timme/dygn och ökade till 6 timmar. 2-3 veckor senare och lika många hinkar med osmos-vatten så var det samma sörja igen!

Har lagt följande action-points för att se om det funkar:

- Har Kh nere på 9.2 som jag tänker höja på bekostnad av Ca (som är rätt så högt nu: ~460-470). Måste komma upp i 12-13 (hålla Ca runt 400).

- Höja salthalt till runt 1,024-25 (har 1,022-23)

- Kolla silikat-värdet och initialt köra med RowaPhos och eventuellt byta osmos-membran om det visar sig att silikatet i kranvatten =~ mängden i osmos-vatten.

Har släckt ner MH-n sedan en vecka tillbaks och har bara T5-or på, vilket har saktat ner deras tillväxt men de finns fortfarande där. Men tänds MH:n så vet jag att deras tillväxt att explodera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...