Gå till innehåll

Kan min LED-belysning ge upphov till algtillväxt?


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Kanske en inte helt enkel fråga att besvara, jag vet. Men jag har de senaste månaderna börjat misstänka att min Maxspect 160w är boven till min kraftiga algväxt. Detta är bakgrunden:

Jag startade karet i våras och körde in det ordentligt. Alla värden är såväl idag som direkt efter uppstart kanonbra. Omätbar nitrat, fosfat och silikat, bra nivå på PH, KH, CA och MG. Ändå har jag de senaste månaderna tampats med en grön mossliknande algtillväxt på sten, sand och rutor. Det är inte långa håralger, inte heller bruna kiselalger eller Dinos, mer en grön korthårig mossa som dyker upp främst på stenen och som är svår att få bort.

Näringsnivåerna är, av testerna att döma, bra och BÖR därför inte ge upphov till algtillväxt. Jag har de senaste veckorna försökt mig på att höja MG till ca 1600mg/l dock utan större resultat. Återstår då ljuset. Jag har som ovan nämnts en Maxspect 160w och när jag tänker efter så har jag ända sedan jag skaffade denna sett en något ökad algtillväxt trots återhållsamma ljusperioder. Just nu har jag ljuset på ca 4 timmar mitt på dagen och månljuset på mellan 08:00-22:00.

Min första fundering är därför om ni tror att månljuset (som är ganska starkt och körs i bakgrunden hela dagen) kan ge upphov till algtillväxt och kanske även "störa" spektrumet i det gula ljuset som jag kör på dagen så att det ger upphov till alger?

Min andra fundering är om ni andra som kör Maxspect (eller andra LED:s) har några erfarenheter av ökad algtillväxt som skulle kunna kopplas till LED-ljuset?

Tacksam för alla goda idéer då jag själv börjar lida brist på dessa!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har denna typen av alg på delar av min bakgrund, och på vissa stenar, inte på alla, och inte på sanden iheller, men det har kommit i samband med att jag dragit ner mina näringsnivåer i botten med biopellets, kan vara det i samband med LED-ljuset som triggat dem. Hur som helst så drar jag bort manuellt när det blir överdrivet mycket någonstans, annars ser jag det som ett naturligt inslag med lite alger i karet. Många småkryp lever och förökar sig i dessa "moss-skogar". :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Laggeman! Biopelletsen var det första jag plockade bort för att utesluta detta. Har kört utan nu i några veckor utan märkbar skillnad. Visst hör en viss mängd alger till hobby, men jag tycker nog ändå att det jag dras med är lite väl mycket!:) Problemet är också att det är extremt svårt att få bort det manuellt, algerna är hala, korta och tätväxande. En ytterligare märklig sak är att det algerna verkar trivas extra bra där det är mycket cirkulation! Har en Vortech MP10 riktad rakt mot stenen och där växer det så det knakar! Tidigare när jag råkat ut för alger har det främst varit på ytor med dålig cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag hjälp att testa mitt vatten för att utesluta att mina tester visar fel. Resultat:

Nitrat 0

Fosfat 0

Nitrit 0

Silikat 0

Väldigt låga näringsnivåer alltså. Trots detta ser det alltså ut som nedan på de flesta stenar i karet. Vad tror ni detta är? Grabbarna på en av stadens "bättre" saltbutiker gissade att det kan vara något bakteriellt. Kan det vara någon form av Cyano kanske? Jag förstår liksom inte hur det skulle kunna vara alger om jag har såpass låga näringsnivåer?!

Det jag gjort hittills är att plocka bort mina biopellets, suga ur all sand samt dra ner på ljustimmarna rejält. Jag doserar Zeobak varje vecka, tror ni detta kan påverka saken åt något håll? Andra förslag på åtgärder? Det går i princip inte att manuellt suga/rensa bort algerna, de sitter väldigt hårt.

post-4534-144689240877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en typ av bakterier/alger som är ganska jäkliga att bli av med. Några gånger vet jag att folk har lyckats få bort den här typen med tillsats av nitrat och att använda kalkvatten för att få upp pH. Jag skulle börja med att försöka med kalkvatten. sjöborrar kan mycket väl hjälpa i och med att de stör organismen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som utveckling av mitt förra inlägg så kan jag nu säga att det inte finns en enda algtuss kvar i karet och jag har inte tillsatt någonting alls, de har bara försvunnit på de senaste dagarna. Det enda som också har gått åt skogen är en grön acropora med blå toppar, den blev först väldigt blek, sedan blekare och nu är hälften vit och hälften ska fraggas ner och sättas i min fraggtank för att se om den bara inte gillar mitt vatten i det stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade liknande alger, gick lös med en rotborste i badkaret och sköljde i en hink med vatten från vattenbytet.

Gick bort efter två tre gånger. Hade det även på en sinularia som jag borstade under kranvatten, den var sur i en vecka.

Edit: körde bara med blåljus ett tag under denna process

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...