Gå till innehåll

Gräsmatta


pegekin

Rekommenderade inlägg

Har en massa långa gröna alger överally även på botten. Jag har nämligen inte ännu sand i,kommer att sätta i sand på Söndag. Frågan är därför: kan jag lägga i sanden ovanpå den så kallade algmattan som nu täcker hela glasbotten. Bifogar bider så ni får se. Tackpost-6411-14468924098037_thumb.jpg

post-6411-14468924097867_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan du.

Men jag hade hellre valt att skrapa bort algerna först och sen lägga dit sanden. Jag hade även valt att köra med fosfatabsorbent sant införskaffat snäckor, eremiter, eventuellt en sjöborre också för att få bukt med algerna på stenen och glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan du.

Men jag hade hellre valt att skrapa bort algerna först och sen lägga dit sanden. Jag hade även valt att köra med fosfatabsorbent sant införskaffat snäckor, eremiter, eventuellt en sjöborre också för att få bukt med algerna på stenen och glaset.

>Tycker du att jag kan sätta i eremiter etc. redan fastän jag bara ha haft karet igång i 3 veckor på Söndag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fråga är mer, har du mätt fosfat och nitrat? Verkar galet att ha så mycket näring i vattnet innan du fått i fisk (från vad jag ser). Funderar på om det kan vara kass sten du har.

//RW

Nej,har inte mätt det. Kass sten??? Du menar "halvdöd" eller? Har sett 3-4 borstmaskar i en sten och även vad jag tror några jätte små runda koraller av något slag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

Med kass sten menar jag sten som varit utsatt för... gud vet vad egentligen. Men ibland kan man ha sten som läcker helt sjuka mängder fosfat flera månader efter man startat upp karet. Oftast lägger man mer pengar på att få ut fosfaten än att byta ut stenen.

Köpte själv sten som legat torrt ett tag för runt 1500kr, under ca 4 månaders tid använde jag flera kg Fosfat remover vilket gick på närme tusenlappen samt väldigt mycket arbete och svordommar innan jag fick ordning på allt. Misstänker även att flera av mina fiskar som dog under den tiden kan ha varit pga höga näringsvärden som stressade sönder dem.

För att komma till sak, det finns säkert väldigt mycket levande i dem stenarna, men är det så att du har väldigt höga nivåer av fosfat så kan det vara billigare / smidigare att bara köpa begagnad sten av någon här på forumet eller sten som varit i en butik en längre period där fosfaten fått läcka ur.

Nu behöver det inte alls vara så, det kan vara att allt som dött har nu omvandlats till alger och att det bara är för några sniglar etc att plöja ner allt. Men se till att du har kryssat av möjligheten att stenen är kass innan du börjar stoppa i levande. Det är mitt förslag iaf.

Vart är stenen köpt?

EDIT: ser att du svarat med PH Nitrit och Nitrat, du råkar inte ha ett fosfat test? det brukar vara det som är där man ser om stenen är kass.

När man har alger har man sällan Nitrat då allt nitrat absorberas av algerna. Fosfat brukar däremot vara lite svårare att bli av med och därmed finns kvar i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer stenen direkt från låda så har du nog en del dött material även om det kan vara bra sten. Algerna kan mycket väl överleva transporten hit i fukten och fortsätta växa efter att man fått i dem i vattnet i karet. Alubaserad fosfatremover i en strumpa i karet samt att skippa ljuset under en veckas tid så tror jag att du blir av med mycket.

Hur såg stenen ut när du la ner den i karet, växte det alger på den då också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det säkert så att du har mycket fosfat i karet/stenen som kommit av dött material efter transporten hit från havet.

Hade det varit jag så hade jag tagit en rotborste/diskborste, skrubbat av stenen i karet så att den var så algfri som möjligt, plockat ut den och lagt i hinkar med nytt rent vatten, skrubbat av karet invändigt, tömt ut allt vatten, fyllt på med nytt rent vatten, lagt tillbaks stenen och samtidigt lagt i en strumpa med fosfatremover, låtit det gå i en vecka utan belysning, sen mätt fosfaten i vattnet igen och om den visade noll eller iaf lågt så hade jag börjat med ett par timmar ljus om dagen samt satt i betande djur för att få bort den eventuella algtillväxt som kan bli ändå då du får in dagsljus i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att det behöver inte alls vara speciellt mycket fosfat i det vattnet. Det skulle inte förvåna mig om en ordentlig fosfatmätning visade 0 i vattnet - fosforn finns i algerna i stället. Det behövs inte speciellt mycket näring för att få en sådan algblomning när det inte finns någon konkurens i karet, varken från makroalger, koraller eller bakterier. Har man kommit i detta läge så är det bara att gilla läget och välja vilken väg man skall gå. Min erfarenhet säger att i ett sådant här läge med ett nystartat kar utan biologisk balans så är det inte ens säkert att man knäcker algerna med fosfatadsorber. Dessa alger brukar nämligen vara bättre än absorbern i att plocka upp fosforn. Ett sätt är att rensa, avvakta - rensa igen, avvakta - rensa igen och hålla på så till man knäckt algerna. För den psykologiska hjälpen skulle man kunna hänga dit en strumpa med adsorber som Jimmy föreslår - ta i så fall aluminiumadsorber så du inte göder med järn. Den andra vägen är att rensa upp ordentligt - upp med stenen och vattnet. Skrubba glaset och stenen, Filtrera vattnet från alger och tillbaks igen tillsammans med några påsar levande sand. Efter någon dag skall en städpatrull in, snäckor, eremiter och kanske sjöborrar. Håll inne på ljuset - inte fulla dagar och ge städpatrullen chansen att hålla algerna stången. Edit: I detta läge skulle troligtvis också en påse absorber göra nytta

Jag brukar själv vid en nystart alltid ha in först LS och sand och låte det gå någon dag. Därefter introducerar jag en städpatrull fort som tusan. Då har den chans att mota alg i grind så att säga. Jag brukar även ha en eller två fiskar från början. Jag brukar också se till att jag får sten med mycket makroalger om det finns eftersom de i startläget konkurerrar ut grönslicken som du fått. de första tre veckorna matar jag väldigt lite - först var tredje dag, sedan varannan och slutligen varje dag men hela tiden med oerhört lite mat - 3-5 vuxna artemier per fisk så att säga. Det gäller att få biologisk kontroll över alger som grönslick och annat så fort som möjligt - annars tar de över. Edit: I mitt nystartartade 24 liters nano har jag på försök startat med fosfatabsorber. efter ca några veckor fick jag ändå alger- typ grönslick. Detta avhjälpes snabbt med eremiter och en "horse"shrimp (Saron marmoratus). Vad jag dock märkt efter ca 2 månader är att rutorna blir inte lika algbeväxta som innan. I detta 24 liters har jag 5 eremiter (flera arter), 1 turbosnäcka, 3 cypraeor (troligtvis Cypraea annulus), flera sandsnäckor typ Nassarius, en pom-pom krabba, två pistolräkor, flera okända krabbor, en Lysmata wurdemanni, en räka från släktet Stenopus (troligtvis Stenopus cyanoscelis), två stycken gobies (Elacatinus multifasciatus) och en Lotilia graciliosa. Sen finns det organismer som jag knappt sett som kom med LS - och en del koraller. Överlevnadstiden för alger här är ganska så kort. Jag har en del makroalger som inte trivs så där väldigt bra - så i en framtid kommer jag att släppa lite på fosfatabsorbern.

Vilken väg du än väljer - rensa upp först innan sanden.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
ändrat lite i andemeningen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...