Gå till innehåll

Benny´s Kub 50x50x50


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Hallå

Tänkte dra igång ett till projekt. En kub på 50x50x50 vilket ger 125L

Lär bygga om karet lite innan jag kan dra igång. Då det var en ram på karet på ca 3,8cm

Kanske inte så mycket att se, men här är det i varje fall.

IMG_1452.jpg

Har tänkt i två banor hur jag ska göra.

Alt 1. Ta bort 25cm av ramen i bakkant. Men då är frågan om det håller ihop om jag gör på detta sett. Så jag får ner en MCE500 och köra utan sump.

Alt_2_jpg.jpg

Alt 2. Att borra i karet och köra med sump. Har sneglat _Manne_s kub och även fått hjälp av _Manne_ här på SVG.

borr_ritning_12cm.jpg

Jag skulle helst vilja slippa att köra med sump. Då jag vill minimera risken för läckage i skarvar av rör och kopplingar.Även minimera risken översvämning i sumpen.

Så vad tror ni skulle Alt 1 funka?

Karet ska stå på en aluminium ställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När jag körde mitt 300 liter helglas , inte salt men vatten som vatten så fick jag höra att jag absolut inte skulle ta bort kanterna upp till, hade in på bakrutan och en fram, jag lyssnade inte och tog bort hela "stabilations" staget på framrutan, inget hände :) karet står än idag fullt med vatten hos mossan. Så att du tar 25 cm tror jag inte kommer göra något, av att tolka på din bild tycker jag endå bara det ser ut som en "sarg" för att ha täckande glas.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Tunze Nano Reefpack, (9002 skummare och nano cleaner 3165) i ett exakt likadant akvarium.

Tycker det funkar utmärkt. Skummaren levererar brunt äckel. Nano cleaner´n håller ytan fri från skräp, har även aktivt kol blandat med fosfat absorber i den.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41450-Bl%E4ckfiskens-115-liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser karet ut ovanifrån.

IMG_1460.jpg

Karet och ramen är gjort i 6mm glas.

Jag kör med Tunze Nano Reefpack, (9002 skummare och nano cleaner 3165) i ett exakt likadant akvarium.

Tycker det funkar utmärkt. Skummaren levererar brunt äckel. Nano cleaner´n håller ytan fri från skräp, har även aktivt kol blandat med fosfat absorber i den.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41450-Bl%E4ckfiskens-115-liter

Hur bred är kanten på ditt kar? Är rädd för att skummarkoppen kommer att ta i ramen, med Tunze 9002 skummaren. Då ramen är 3,7cm bred. Skulle du/någon kunna mäta hur långt du/ni har ifrån karkanten till skummarkoppen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter många turer fram och tillbaka. Så blir det till att köra utan sump. Kommer att köra med Tunze Reefpack efter ett tips.

Nu ska jag sätta ihop aluminium bänken och skaffa mig en skiva som karet ska stå på. Lär väl också testa så karet är tätt.

Tänkte måla baksidan svart. Så jag behöver tips, på vad jag ska måla med för målarfärg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har rollat med vanlig latexfärg på mina sötvattenskar. Fördelen är att man kan dra bort färgen lätt sen om man vill. Nackdelen är att man lätt kan dra bort färgen ;-)

På mitt lilla saltkar sprejmålade jag med en matt svart akrylfärg från classe i 5 lager. Det var jobbigt och inte så hållbart som jag hoppats, en flaga har försvunnit från kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har rollat med vanlig latexfärg på mina sötvattenskar. Fördelen är att man kan dra bort färgen lätt sen om man vill. Nackdelen är att man lätt kan dra bort färgen ;-)

På mitt lilla saltkar sprejmålade jag med en matt svart akrylfärg från classe i 5 lager. Det var jobbigt och inte så hållbart som jag hoppats, en flaga har försvunnit från kanten.

Tack för tipset, jag får knata till färgaffären i helgen.

Idag fyllde jag karet med sötvatten, för att kolla efter läckage.

Fick även hem en tunze 9002 skummare och en Tunze 6015 Nano Stream, som jag beställde igår. Jag beställde ett Tunze Reefpck, men jag får nano cleaner 3165 delen i veckan som kommer. Låter nu skummaren gå i mitt 54l kar en vecka, så den blir inkörd tills flytten. Som jag har planerat in till nästa helg.

Köpte en skiva som karet ska stå på och 4,5kg levande sand. Tänkte ta med mig sanden ifrån 54l karet. Så det blir ca 9kg sand tillsammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjoohoo

Jag lär tidigarelägga flytten, hade planerat in den till nästa helg.

Så nu står det nya karet på sin plats. Har blandat till 50l vatten. Står nu med cirkulations pumpar och doppvärmare. Hade endast ha i den 4,5kg ny sand, då jag endast vill ha lite i botten av karet. Lade i i stenen innan jag hade i sanden.

Mvh Benjamin

Ändrat av MrRhames
Jag skrev om inlägget
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här blev det.

IMG_1486.jpg

Teknik.

- Tunze Reefpack.

- 2 st Tunze 6015 nanostream.

Levande.

- 2 st Clownfiskar (ocellaris)

- Bicolor-Blenny

- 2st Lysmata wurdemanni

- 10st Trochus Sp turbosnäckor

- ca 14kg LS

Skummaren funkar bra och nano cleaneren håller ytan ren. Men cleaneren skickar ut microbubblor, har suttit i 1 dygn. Hoppas det ger sig. Ska sätta i den andra nano streamern imorgon. Väntar även på att få hämta ny belysning.

Funderar på att köpa mig en filfisk (acreichthys tomentosus), då jag tycker dom är väldigt charmiga och roliga att titta på. Men är fundersam om mitt kar är för litet för den och om kan ha dom tillsammans med LPS stenkoraller. Enligt reeflex ska dom simma i ~400l medans på liveaquaria.com står det minimum tankstorlek 30gallons. Vet inte vad jag ska gå på.

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut! Ang. filfisken så är det lite av ett lotteri vad det verkar. Jag hade en som gick bärsärk på mina SPS/LPS.

Ok då ska jag avstå. Då jag tänkte skaffa mig några LPS koraller

Ändrat av MrRhames
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har varit hemma i vecka med feber, så har lite funderingar angående dykt upp:

UV-C.

Är det något jag bör investera i. Eller är det en "bra att ha grej". Planen är att köpa någon mindre fisk och lite stenkoraller-LPS. Tänkte inte skaffa mig någon kirurg, då karet är för litet.

Coral Rx.

Har jag suttit och tittat på YouTube och mr saltwatertank tv. I ett klipp körde han med Coral RX när han fraggade koraller. Är det något ni använder när ni har nya koraller? http://www.coralrx.com/svenska/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag förbi zooaffären och köpte mig en mjukkorall och en goby.

post-5224-14468924412624_thumb.jpg

Hon i butiken kunde ej svara på vad den hette. Har kollat på reeflex, men jag tycker inte att det är någon som stämmer överens. Är säker på att någon av er kan svara på vad den heter. Den är betydligt grönare än bilden visar, då jag har sådan usel kamera och dåligt ljus.Imorgon ska jag hämta en Maxspect 160w ramp. Då ska jag släpa fram systemkameran och ta en bättre bild på korallen. Se om Gobyn också vill vara med på ett kort.

En sak till. Kan en Ecsenius bicolor få vita prickar? Jag tror att min har en under munnen. Den verkar inte som den mår dåligt och den äter som en häst. Ska försöka få en bild på det imorgon.

Ändrat av MrRhames
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Ecsenius bicolor, som för övrig fick för sig att hoppa ur akvariet och förpassa sig till fiskhimmelen, hade en förmåga att vara lite kameleont. Den kunde få vita fläckar över hela blå sidan, speciellt när den hängde i en avstängd pump med massa vita "fläckar" av kalk rörmaskar.

Kolla om de försvinner när den matas eller är ute och simmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från att varit grå/grön till att se ut så här efter 2 dagar. Verkar den trivas eller är det nå fel? Vet ej hur den ska se ut, efter som dom ej visste namnet på korallen i butiken.

post-5224-14468924471666_thumb.jpg

Någon som har koll på vad det är för sort?

Och här är min lilla Goby.

post-5224-14468924471862_thumb.jpg

Jag tror att det är en Amblyeleotris randalli, rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...