Laggeman Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Ser ut so att inkörningsfasen är i full gång!Bara att vänta ut det hela. Gissar att revpelaren kan ha en del av det hela att göra då den består av revkeramik? Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 Rev pelaren gick ju i salt kar medMassa LS ett bra tag detta karet har varit igång nu typ 2 månader med fisk från dag 1 Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 Men äh det får ju gå så korallerna växer i alla fall och ser fina ut, men inte vackert för ögonen haha.Är det för mycket att köra 5000 l/h? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Ser ut som kiselalger som uppkommer vid nystartade kar och ny revkeramik.Din belysning är också rätt så kraftig, kasnke är den lite för bra för ditt kar på full effekt? Använder du förresten osmosvatten? Om så, har du silikatfilter på det också? Citera
Laggeman Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Är det för mycket att köra 5000 l/h? Det märker du ifall sanden står som en tromb i karet. Citera
Chrille_B Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 hej micke.håller med lagge där.vad för lyse och hur många watt är det på. kolla över lite på hur länge det är tänt och minska det.det är ju inte fel med mycket lyse bara kanske minskat på tiden lite.fint kar förövrigt:smiley20:Mvh Chrille Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 hej micke.håller med lagge där.vad för lyse och hur många watt är det på. kolla över lite på hur länge det är tänt och minska det.det är ju inte fel med mycket lyse bara kanske minskat på tiden lite.fint kar förövrigt:smiley20:Mvh ChrilleBelysningen är 50 w led mån ljus 22-07 från 07 dimmas alla vita och blåa till 100 procent kl 10 ärDom det. direkt klockan är 10 så börjar dom dimmas ner igen så att dom vid 21 är vita 0 och blå 75 kl 21 dimmas blå ner till mån ljus kl 10 Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 Ser ut som kiselalger som uppkommer vid nystartade kar och ny revkeramik.Din belysning är också rätt så kraftig, kasnke är den lite för bra för ditt kar på full effekt? Använder du förresten osmosvatten? Om så, har du silikatfilter på det också?Jag kör faktiskt utan osmos, kanske något man ska beställa? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
freddi36 Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 kan det ha med att du bytt ljus att göra? när mitt ena lysrör gick sönder och jag bara hade ett under ca en vecka fick jag något som liknar det du har. efter att ha sugit upp så mycket som möjligt vid vattenbyte är mitt borta nu. det tog ca 3 veckor att bli av med det jag kör också med kranvatten. funkar fint. vet inte om vi får från samma vattenverk? Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 Men precis som med allt annat så borde det ju finnas djur som gillar dessa alger ? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 Jag satte in en nano Wave maker tänker låta den gå ikväll, herrejäklar säger jag bara haha, allt flytta sig i karet och algerna lossnade direkt haha, Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Piggelin Postat 16 mars 2012 Postat 16 mars 2012 Kanske du får in mycket ljus genom fönstret du har bredvid karet, prova att ta ner persiennerna när solen står på. Har för mig ditt fönster ligger i söderläge kommer inte ihåg exakt. Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 Du har helt rätt Men har gardinerna hängande så det stoppar solen att nå karet:) Men om det är ljuset så borde ju karet vänja sig på några veckor eller? Läser lite runt på internet nu om kisel alger och många skriver att om man får det så blir man inte av med det? Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 Detta jag använde innan http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1466-seachem-seagel.htmldå hade jag inte den mängden alger som nu.. sen gick jag över till "vanlig" fosfat och kol kan det vara en faktor? Citera
Majki01 Postat 16 mars 2012 Författare Postat 16 mars 2012 (ändrat) Dubbla Ändrat 16 mars 2012 av Majki01 Citera
Chrille_B Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 Belysningen är 50 w led mån ljus 22-07 från 07 dimmas alla vita och blåa till 100 procent kl 10 ärDom det. direkt klockan är 10 så börjar dom dimmas ner igen så att dom vid 21 är vita 0 och blå 75 kl 21 dimmas blå ner till mån ljus kl 10 Sent from my iPhone using Tapatalkdå är det ju tänt i många timmar, bättre att ha mycket lyse på en kortare stund (6tim) än att ha lite lyse på en längre (14tim)Mvh Chrille Citera
Reuben Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 då är det ju tänt i många timmar, bättre att ha mycket lyse på en kortare stund (6tim) än att ha lite lyse på en längre (14tim)Mvh ChrilleDock är inte alla ute efter optimal tillväxt utan många är bara ute efter att få se sitt akvarium igång så länge som möjligt (kunna se morgon och kväll. Citera
Chrille_B Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 Dock är inte alla ute efter optimal tillväxt utan många är bara ute efter att få se sitt akvarium igång så länge som möjligt (kunna se morgon och kväll.och då frodas algerna med...det var ju troliga kiselalger som han hade problem med, Mvh Chrille Citera
Majki01 Postat 17 mars 2012 Författare Postat 17 mars 2012 Jag har idag köpt en osmos kanske gör det nytta man kan hoppas Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 17 mars 2012 Författare Postat 17 mars 2012 Lite tips om osmosen.. Haha aldrig haft innan. Vilken slang kommer skit vattnet ut ur? Och vilken kommer det fina ut ur.? Vad ska man tänka på? Något man regelbundet ska kontrollera med osmosen? Och vad för extra sak är det jag ska köpa till för kisel eller vad det va.?Edit.. Den ena bilden skulle inte va med :sSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Andy88 Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 Inte så tydlig bilden men ser ut att vara den blåa./André Citera
Majki01 Postat 17 mars 2012 Författare Postat 17 mars 2012 Aha jo bild i all brådska hängde upp och testade hemma hos Mossan! Den långa vita är den jag "kopplar" in där duschen är .. den korta vita eller den långa blåa är det som det fina respektive fula kommer ut ur ! men vilken? Antagligen den långa som du säger då? den blå ..E där något man ska tänka på? jag har läst någon stans om något med att dom inte får bli torra eller något? något i dessa "behållarna" som behövs kontrolleras osv? Citera
Laggeman Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 Nu har jag ingen backspolningsventil på min anläggning, men vill minnas att den är på slaskslangen, dvs den slang som du ska låta rinna ut i vasken igen, den blå slangen drar du ner i en tunna/hink/dunk och fyller upp med.Silikatfilter monteras på den blå slangen innan du drar ner det i din behållare.Du bör också kunna se det rätt så lätt då den slangen som lämnar mest vatten är den som lämnar slaskvatten, finvattnet har mycket mindre mängd ut. Citera
Majki01 Postat 17 mars 2012 Författare Postat 17 mars 2012 Låter kanon! Då blir det att köra bara osmos nu när jag håller på med nya karet! haha ... Snacka om att hela familjen blir dinga på mig.. men va fan ska man göra! Det blir större o större.. nu är det ett rsm 130 .. men nu har jag verkligen bestämt att det får förbli detta fram tills flytt och allt är över och ekonomin säger så blir det ett rsm 500! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.