Gå till innehåll

Skummare till trångt skummarfack


tiomm

Rekommenderade inlägg

Skummarfacket på mitt nano är 125 x 70 mm stort.

Mitt första val är Tunze DOC 9002 som enl. Tunze är 125 x 55 mm.

Någon som kan bekräfta storleken?

Kan det vara så att man kan fila ner sidorna med ca. 1-2 mm så jag helt säkert får ner den i facket?

Enligt den här bilden så är själva skummarkroppen mindre och det är magnetfästet som gör skummaren bredare.

Min plan är att istället sätta magneten på långsidan och skaffa en mindre skummarkopp som passar i facket.

Låter det som en bra idé eller har någon bra info om en skummare som passar bättre?

Den måste vara effektiv och tystgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har exakt samma problem (nästan samma mått 125 x 75 , är det proreef du har?).

Fråga 1: Var tar Tunzes skummare in/ut sitt vatten? jag blir inte riktigt klok på bilderna (man vill inte ha intag eller uttag direkt mot glas)

Ett annat alternativ jag kikar på är Bubble Magus NACQQ även om måtten (Dimensioner: 125*85*365mm) ser lite stora ut från början så är cylindern som skall vara i facket 2,7 tum dvs ca 69mm.

I så fall borde man kunna göra något åt själva upphänget som vilar på glaset kanske?

Fråga 2: Kan någon som har Bubble Magus NACQQ bekräfta diametern på röret som är i vattnet?

mvh

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ni plats med en Bubble magus NAC QQ så kan jag rekommendera den. Jag har haft både Tunze 9002 och Bubble magus NAC QQ och den senare är mycket bättre. Den låter lite mer men slummar bättre.

Tyvärr kan jag inte bekräfta måtten då jag sålt båda skummarna.

Tunzen tar in sitt vatten längst ner på ena kortsidan.

Tunzen är även VÄLDIGT känslig för vattennivå, lite fel vatten nivå= skummar över eller inte alls.

NAC:en är mycket stabilare, men som sagt låter dess luft intag endel (om man inte bygger en ljuddämpare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bekräfta måtten. Själva skummarkroppen endast 110mm, det är magneten som sticker ut resterande....

Vet dock inte hur lätt det är att fila ner eller flytta magnetfästet....

Det var goda nyheter! Tack för hjälpen!

Du kan använda red sea skummarkopp som är lika smal som skummaren och lägre än orginalkoppen, magneten är limmad så det går säkert att flytta på den. Tunzen tar in vatten i bottenskarvarna.

Ok, jag ska kolla om jag kan få tag på en Red Sea skummarkopp då. Annars beställer jag från InTank. Har sett flera Amerikaner byta plats på magneten så jag tror också det ska gå bra. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...