Gå till innehåll

Nybörjare med två frågor


Revet

Rekommenderade inlägg

1: Glasros, Aiptasia sp.

Ta bort mha Red Sea Aiptasia-X, injicera med TM Elimi-Aiptasia, injicera med hetvatten, eller installera pepparmintsräkor.

2: bubbelalg, Valonia.

Sök på forumet för mer info. Pilla inte hål på den.

Ah, andra hann före.

Vad händer OM man pillar hål på den? Jag har ett par röda bubbelalger i mitt ena kar. Har låtit dem vara hittills, bör jag ta bort dem?

Pepparmintsräkor har fungerat toppen för mig också! Dem höll glasrosorna borta. Har tyvärr inga nu och har sett en och annan ros sista tiden så ska kanske införskaffa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lite glasrosor och började med en, och för mig tog de tid innan den tog några glas rosor, efter 1-2 månader så har den börjat ätit glasroserna. Så du vet.

Men jag började som sagt bara med 1, har man fler så går de nog bra, för räkorna är mindre skygga när dom är flera. ( Min erfarnhet )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Känns lite vanskligt att spruta kokhett vatten alldeles vid musslans mantel.

Får nog bli pepprmintsräkor och en mitrax.

Är Mitraxen "rumsren" i övrigt. Tycker många skribenter här i forumet som är tveksamma till krabbor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer OM man pillar hål på den? Jag har ett par röda bubbelalger i mitt ena kar. Har låtit dem vara hittills, bör jag ta bort dem?

Pepparmintsräkor har fungerat toppen för mig också! Dem höll glasrosorna borta. Har tyvärr inga nu och har sett en och annan ros sista tiden så ska kanske införskaffa!

Röda bubbelalger är inte alls lika invasiva.

Gröna bubbelalger sprider sig om man pillar sönder dom; bubblorna är fyllda med sporer.

Vad gäller pepparmintsräkor, se till att det inte finns nån invånare som har dom på menyn...

Hade 12 pepparmintsräkor, men inte så länge, om vi säger så... (oklart om det var en mantis eller en Pictichromis som hade ihjäl dom, men dyr mat vilket som).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer OM man pillar hål på den? Jag har ett par röda bubbelalger i mitt ena kar. Har låtit dem vara hittills, bör jag ta bort dem?

Kan det vara så att det finns små alg sporrer i vätska inuti bubblan. Om bubblan går sönder sprids dessa dvs sticka hål på bubblan= mer bubblor.

Detta är bara vad jag tror, någon som vet kan rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...