Gå till innehåll

Någon som testat billiga GU10 LED spottar från Ebay?


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Hej!

Hittade en tråd på nano-reef.com häromdagen, där flera personer beskrev stora framgångar med billiga 3w GU10 ledspottar från Ebay, både 3wx1 och 3x1w. Fint ljus och riktigt bra tillväxt, enligt dem. Har sökt här på forumet men hittar inte någon som verkat testa dessa här.

Fördelar

*billiga, $4-7 st. Billigt med tanke på att de

*kommer färdigmonterade, allt-i-ett: kylfläns, drivare, led. Det enda som behövs köpas till i elväg är en sockel, ca $6 för 10st på ebay, samt en kabel till vägguttaget.

*enkel inkoppling, sätt i en sockel kopplad till vägguttaget så är det färdigt.

*flexibelt. Bara att lägga till fler spottar eller flytta om dem om man inte är nöjd med resultatet eller uppgraderar karet.

Nackdelar:

*tar lite större plats

*Lite begränsad tillgänglighet för ovanliga färgspektra, men vita/kallvita och actinicblå verkar inte vara några problem att hitta.

*sämre urval av optik, 30- och 60 graders-versioner verkar gå att få tag i utan större besvär. Med 30 graders verkar de flesta ha ljuset ca 25 cm ovan vattenytan.

*går inte att dimma. Det finns dimmbara men de är dyrare.

Jag tycker det verkar vara ett riktigt intressant alternativ, särskilt om man vill komma igång enkelt och snabbt utan lödning och limning, och vill ha ett flexibelt system.

Den största nackdelen tycker jag är avsaknaden av dimningsfunktion - å andra sidan kan man inte dimma de flesta mh eller t5 heller.

Vad säger ni?

Lite länkar:

GU10 LED Build Thread (Chinese Ebay Lights), Pics, diagrams and results:

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=267432

I denna tråd är det flera som visar upp sina lyckade byggen, och hävdar mycket god tillväxt.

För den händige har några flyttat runt dioder så att blå och vita samsas i samma spott för bättre färgblandning, och också tagit bort plastdelen, sockelfästet för att minska höjden på spottarna. Se sista sidan i tråden ovan.

3w GU10 LED Build Thread: (fler bilder från själva monteringen)

http://www.nhfragswap.com/forum/index.php?topic=352.msg2572#msg2572

edit: rättade ang dimning av mh och t5

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte öppna länkarna, men om du vill göra ett mindre test, så finns 3x1W GU10 leds på Biltema, 6250K, för nån hundring.

Har själv en på 5500K av samma modell i sumpen, den håller rätt bra liv i en tuss med röda makroalger, och det börjar bli rätt mycket kalkalger där, så nog funkar det allt.

Förvisso billigare på Ebay, och det verkar ju finnas bättre färger, men om en av biltemas lite sämre funkar, så borde ju flera av ebays med lite bättre färger funka dom med, tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimma T5 och MH går utmärkt så länge du har en ballast och styrning som är anpassad för det.

Denna typ av spottar finns ju på AM's Yasha och Blenny som standardbelysning, så nog finns det de som använder sig utav den, men jag tror att fler med nanokar hade kunnat dra nytta av dess fördelar då det annars kan bli en kostsam affär om man bara ska köpa ett antal LEDs och en driver och dessutom få till en snygg lösning.

Ändrat av Laggeman
Snyggat till texten lite.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimma T5 och MH går utmärkt så länge du har en ballast och styrning som är anpassad för det.

Denna typ av spottar finns ju på AM's Yasha och Blenny som standardbelysning, så nog finns det de som använder sig utav den, men jag tror att fler med nanokar hade kunnat dra nytta av dess fördelar då det annars kan bli en kostsam affär om man bara ska köpa ett antal LEDs och en driver och dessutom få till en snygg lösning.Dimma T5 och MH går utmärkt så länge du har en ballast och styrning som är anpassad för det.

OK, har ändrat ang dimningen. Poängen var i alla fall att de allra flesta klarat sig utan dimning tidigare, innan led blev vanligt.

Visste inte att denna typ av spottar fanns på AMs modeller. Intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det där verkar vara mr16 fattning på dessa, 12v. GU10 spottarna går på 220v.

Men 12v kanske inte är så dumt ändå. Vad skulle man behöva för strömförsörjning till dessa mr16 spottar från Ebay, endast $3 för 3w:

http://www.ebay.com/itm/3W-Cool-White-MR16-3-LED-Bulbs-focus-LED-spot-Light-Lamp-12V-3X-1W-/220896118236?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336e6f45dc#ht_4889wt_1113

Det är väl 'vanlig' 12v, ingen särskild led-drivare som behövs för den är inbyggd i spotten, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som skrivet tidigare dom vi har i blenny, dock e dom vi har 3x3 w i varje.

2x10k och en blå spot i varje.

Drivs på 12 volt 3A

"aqua Sunspot"

Dessa armaturer finns dock också att köpa " löst" då ingår allt driver, 3 lampor med 9 w i varje samt hållare för att sätta på akvarie kanten.

Reserverar mig för priset, då dom säljs i euro och då höjs och sänks dagligen.

post-5431-14468924329192_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som skrivet tidigare dom vi har i blenny, dock e dom vi har 3x3 w i varje.

2x10k och en blå spot i varje.

Drivs på 12 volt 3A

"aqua Sunspot"

Dessa armaturer finns dock också att köpa " löst" då ingår allt driver, 3 lampor med 9 w i varje samt hållare för att sätta på akvarie kanten.

Ligger dock på 700kr, men ja då ingår ovan skrivna.

[ATTACH]70526[/ATTACH]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hmm? Så 3st armar med en lampa i varje (3 lampor) som innehåller 3x3w led? 700kr låter ju prisvärt om man har ett yasha/blenny och vill uppgradera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut :), också bra att dom säljs seperat ifall man vill ha det till andra nano kar,

Dock går det inte att köpa dom i Sverige då dogman som sköter Aqua medics saker i Sverige inte vill ta hem dom.

.

Men åter till ts :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som skrivet tidigare dom vi har i blenny, dock e dom vi har 3x3 w i varje.

2x10k och en blå spot i varje.

Drivs på 12 volt 3A

"aqua Sunspot"

Dessa armaturer finns dock också att köpa " löst" då ingår allt driver, 3 lampor med 9 w i varje samt hållare för att sätta på akvarie kanten.

Ligger dock på 700kr, men ja då ingår ovan skrivna.

[ATTACH]70526[/ATTACH]

Sent from my iPhone using Tapatalk

700 är riktigt, riktigt bra pris, med tanke på att bara själva 9w lampan kostar minst 33 euro på de ställen jag sett den. Jag har dock inte lyckats hitta någon som säljer hela paketet löst utan kar. Var har du sett det. Jag tycker 3 sådana paket (3x3x3x3w) känns som ett riktigt intressant alternativ för mitt nya kar.

Tycker du blenny-belysningen räcker även för krävande koraller? Vad är spridningsvinkeln? Gillar du färgåtergivningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

700 är riktigt, riktigt bra pris, med tanke på att bara själva 9w lampan kostar minst 33 euro på de ställen jag sett den. Jag har dock inte lyckats hitta någon som säljer hela paketet löst utan kar. Var har du sett det. Jag tycker 3 sådana paket (3x3x3x3w) känns som ett riktigt intressant alternativ för mitt nya kar.

Tycker du blenny-belysningen räcker även för krävande koraller? Vad är spridningsvinkeln? Gillar du färgåtergivningen?

Färgåtergivningen är kanon i mina ögon, spridnings vinkeln lika så.

Till mindre kar hade dom nog fungerat till krävande men mitt kar som är 40 högt med vatten volym på 80 liter hade nog krävt 2 kit alltså 6 spottar.. Men till mindre kar tvekar jag inte på att dom kan hålla krävande :) ska se ikväll vid dator om jag hittar länken

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...