Gå till innehåll

Starta upp ett litet 80 liters saltvattensakvarie


Arogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har gått och funderat på att starta upp ett litet och "billigt" 80 liters saltvattensakvarium. Jag har bara erfarenhet från sötvattensakvarium och skulle behöva lite råd och tips om det ens är möjligt. Planen är i alla fall att inte spendera massa pengar och satsa på ett flerårigt akvarium utan mer ett "fult" akvarium bara för att få en känn på denna spännande värld.

Jag har lite småsaker liggandes som jag tänkte att jag kanske kan använda.

Cirkulationspump eheim 1200 liter (egentligen innerfilter)

Koldioxidtub med alla tillbehör + diffusor modell större, kanske 2000liter.

Profilux 3 med ph och tempsond, har någon nivåsensor också och en grendosa med 4 uttag.

Eheim ytterfilter 1050liter/timmen.

Ett skitfult 80 liters grönt...? akvarium.

En metallhalogen lampa 150w, elektroniskt drivdon och en 10k lampa i har jag för mig.

Ett litet 45 liters akvarium.

slangar av alla de slag och några innerfilter modell mindre.

En fru med väldigt låg acceptancy factor.

Vad har jag för möjligheter att ha ett litet mini-salt utan större utgifter och i så fall ha någon korall?

Det jag inte har i dagsläget är en skummare, är det något jag måste ha, eller går det med hårt arbete undvika det ett par månader?

Tips och råd välkomnas varmt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det ser ut som att du har det som behövs för att köra ett saltkar. Cirkulationspump, MH150w, du kan köra kol och fosfate remover i yterfiltret. Det du behöver är ett bra salt, saltmätare och fin levande sten och mycket tålamod. Jag kör själv ett 20 liters kar med bara belysning och ett litet inerfilter. Gör 50% vattenbyte i veckan.. Funkar hur bra som hälst. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Vad kul, tack :)

Vad är det för tester man behöver? Nitrit, nitrat? Fosfat?

Hur vet man vad som är bra levande sten och dålig?

Hur mycket levande sten ska man ha?

Kan man köpa typ ett kilo levande sten för att sedan fylla på allt eftersom eller ska man köpa allt samtidigt?

Vad kan man ha i ett sådant litet akvarium? jag är inte så intresserad av fisk utan mer av smådjur som mask och småkryp :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett småkryps akvarium på ungefär 40 liter. Det enda det har är täckglas, litet innerfilter, cirkulationspump och en lampa(10W led). I början hoppa det väldigt upp och ned men numera så har det börjat stabilisera sig och är väldigt roligt att sitta och spana in i :-)

Jag byter faktiskt väldigt sällan vatten i karet utan låter det mest gå. Fyller på vatten när det behövs. Fast då har jag heller inga koraller, fiskar eller räkor i det. Och jag matar bara någon gång ibland när jag vill se vad som dyker fram för att käka.

Men krypen frodas :-)

Så vill du bara i princip låta småkryp och det mesta som lever i stenen agera huvudroll i akvariet så behövs nog inte alls mycket.

Det är för stabilitetens skulle bäst att köpa all levande sten på en gång. För annars kan det bli så att du startat systemet och det kommit i balans och sedan kommer nya stenar med nya organismer till karet som rubbar den balansen som blivit. Det kan kanske vara kul på sitt sätt iofs men generellt sett vill man undvika det :-) Lämplig mängd sten är ungefär 10% av vattenvolymen som riktlinje. Sedan får du väl anpassa sedan beroende på hur du vill att det ska se ut.

Om du vill ha mest kryp och grejer så försök få så nyinkommen sten som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du behöver mäta är PH, KH, CA, MG och nitrat. Om du ska satsa på SPSer ( stenkoraller ) så är det bra att ha ett bra fosfat test. Typ Rowa.. Men det kostar en del.. Jag skulle köpa all sten på en gång. Hur mycket sten du ska ha är en smaksak men kanske 4-8 kg skulle funka bra. Jag vet inte vart man köper LS i Umeå men det brukar vara en fördel om den nyligen har kommit in till handlaren. Det finns många olika räkor som du skulle kunna köpa. Ett roligt djur. Ett par clown fiskar kanske.. En mjuk korall till dom som dom skulle kunna ha som bo..( En anemon är inget djur man köper som nybörjare tycker ja.. )Fins hur mycket som hälst som du kan ha i karet.. Ett tips är att läsa många trådar om små kar för att se vad du värkligen vill ha i. Det kanske finns nån i närheten som kör salt som du kan åka hem till och ställa lite dumma frågor till:) . Är bra att få se hur allt funkar innan man kör igång ett kar.. Sen fins ju vi p SG som gärna hjälper till att få ditt kar i rätt riktning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så har jag fixat till i min profil. Jag bor inte längre kvar i Umeå utan nu bor jag i Oxelösund, cirka 10 mil söder om stockholm. Jag har noll koll på vad som finns i närheten och var man vänder sig för att köpa saltleksaker som tillbehör och sten/korall/fisk.

Vad är skäligt pris för levande sten? Jag vill ju inte gå till en handlare och bli lurad, de gillar ju att lägga på så mycket de kan när ett spån dyker upp för att shoppa :)

Jag blev lite sugen på att bara köra med smådjur, de verkar ju ha minst krav. Men samtidigt är ju koraller och räkor så otroligt roliga att titta på. Men då gissar jag att sump och koldioxid och kalkreaktor är ett måste?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra med nån ting som heter balinge. Du har 3 dunkar med ca, kh och mg i. Det doserar du lite omdagen för att hålla bra värden för koraller.. Jag kör stenkoraller i min 20 literskar som ser bättre ut där i en i mitt 600 liters.. Jag gör bara vattenbyten.. Så för nån räka och en enkel korall så behöver du igentligen inget mer en det jag nämde innan. Om du åker till Stockholm så kan du åka till Tritonakvarium i Täby. DR hittar du allt du behöver. Sen har du akvarieleasing i sumbyberg som också är bra men har inte lika mycket salt som triton, i Södertälje har du korallrevet zoo också en bra handlare.. LS kan du köpa för ca 145 kr kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, låter skitbra.

Jag har suttit och läst alla trådar och blivit väldigt inspirerad. Det är nog en bra idé att ta med frun till Triton för lite motivation. Hmm, 8*145 blir cirkus 1200. Det kan jag leva med :-)

Kemi testerna lär ju kosta en slant iofs. Det hela känns bra. Måste bara bygga en bänk också. Hur mycket salt behöver jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett väldigt grovt mått är 3,5 kilo salt per 100 liter. Så en 7 kilos hink iaf är nog bra att börja med, sedan bör du givetvis köpa en bra saltmätare, helst en refraktometer så du kan mäta din salthalt. Exakt hur mycket salt du behöver beror på vad du köper för salt.

Det finns ett program som heter Aqua Calculator som ska vara bra för sådant här :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har mer frågor.

Jag funderade på om det är värt att beställa ett insättningskort till min profilux som mäter Conductivity, då kostar instickskortet och sond typ 1500. Men jag ser att det finns ett kombinationskort till burken som också har redox. Vad är det för något, och är det värt att köpa det istället för att i ett senare skede köpa en sond till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag personligen tror att du kan hoppa att använda datorn nästan, det finns många andra grejer som är mer värt att lägga pengarna på före en konduktivitets och redox mätare :-) Om du inte är väldigt förtjust i datorn då och gärna vill använda den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå, det är bara att jag brukar försöka göra det lätt för mig. Om man t ex ska mäta konduktiviteten varje dag och mätaren kostar 500, då brukar jag försöka se vad man får för mervärde om man lägger till lite. Hur ofta ska man kolla salthalten och vad är det där redox? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redox är en hopsättning av orden REDuktion och OXidation. Har för mig att man mäter det när man kör mod ozon. Om du tänker köra ozon dan det vara bra att ha. Ozon gör att du får klarare vatten ( tar bort den gula färgen i vattnet) som oftast körs i störe kar. Salthalten mäter du när du gör nytt vatten så det beror på hur ofta du byter.. Jag byter 50% i veckan på mitt lilla kar. Då klarar jag mig utan skummare och sånt trams :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren skummar bort äggviteämnen från vattnet. Har ingen ting att göra med saltet. Men om du gör stora vattenbyten ofta så får du bort det som en skummare skulle skumma bort. Sen tror jag inte att dom små skummarna är så bra. Refraktometer tycker jag att du gör helt rätt i att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konduktivitetsmätaren för saltvatten kostar ca 1900:- i profi lux utförande. Den är inte speciellt tillförlitlig (inte den jag har i alla fall) men man får en varning om exempelvis top off:en börjat skena. Jag har en bara för att den följde med när jag köpte min dator beganat - skulle aldrig lägga pengar på den. Redox är användbar om man kör ozon i sjukdomsbehandlande syfte (samt kraftig normal dosering) men kör man inte ozon så är det ännu en grej som mer står för kromet på raggarbilarna än för absolut nödvändig saltvattenspryl.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...