Gå till innehåll

Två Clownpar ?


pegekin

Rekommenderade inlägg

Vilken sorts clownfisk är det du syftar på? Det finns flera som är olika stora och olika aggresiva. Definera "nytt akvarium" jag skulle inte använda en kirurg som startfisk, jag skulle snarare säga att om ditt kar är redo för en kirurg kan du kasta ner det mesta.

Vanliga ocellaris clowner kan du nog ha 2 par i ett 200L- 300L kar. Jag har aldrig försökt då mer än ett par kan leda till rivalitet. Dom kanske bråkar lite, men det bör finnas utrymme för dem att komma undan från varandra.

Men jag har som sagt ingen personlig erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör nog ha minst 500 liter om man skall försöka med clowner ur olika arter.

Har man en art brukar det bli en hona en hane och några mindre även i betydligt större kar.

Det skiljer mycket mellan olika arter när det gäller aggresivitet och storlek. Man måste tänka först.

När det gäller kirurger är de de fiskar man normalt sett bör sätta i sist på grund av deras aggresivitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 1 par vanliga occelaris och 1 par occelaris black i mitt 450L kar, det funkar men de svarta är lite mobbade och får inte simma runt så mkt för då får de stryk.

de funkar men de kanske inte e så skoj för de svarta. men jag ska fixa ett till kar senare så de får lite mer frihet( har sagt de ett tag nu men men)

håller lite med stoffe att kirurgen är väl inget man ska börja med.

men det finns juh massor av olika gobies och frökenfiskar du kan ha i som e mer tåliga.

http://se.reeflex.net/tiere/112_Chromis_viridis.htm chromisen är en enkel fisk trivs bra i stim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har ett ocelarispar och en sammetclown. Båda har varsin anemon i varsin del av akvariet och dom har aldrig brytt sig om varandra. Tyckte att han kanske började känna sig ensam nu efter 1 år som singel så jag köpte en till sammetsclown. De nya blev utmobbad och jagad av först sammetsclownen, sen av det andra paret samtidigt och sen kom även min sixliner in och mobbade och jagade. Efter att fenorna började se förjävliga ut så flyttade jag ner clownen till sumpen. Finns det nån chans för han att klara sig eller är han mobbad för alltid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...