Gå till innehåll

Mekanisk skada, behandla eller avliva?


papi

Rekommenderade inlägg

Hej,

Min igelkkottfisk har fått ett större stycke hud bortrivet (alla hudlager ner till köttet). Ca 20% av hela fisken. Finns det ngn chans till bättring eller bör jag avliva honom? Jag har tillgång till flagyl metronidazol och även andra antibiotika samt ozon. Alla synpunkter mottages tacksamt. mvh Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser illa ut. I naturen hade den med största sannolikhet dukat under, men i en kontrollerad miljö som ett karantänskar kanske det går att behandla och få fisken frisk igen. Så länge fisken inte lider så kan ju en behandling vara ett alternativ. Men hur vet man att den inte lider? Svårt det där, det finns säkert fler som kan ge bättre svar. :)

Får man fråga hur skadan har uppkommit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga hur skadan har uppkommit?

Hej Jimmy. Jag vet inte säkert men efter att jag gjort rent och plockat ut skummaren så såg jag det. Förmodligen har jag råkat klämma honom. Fisken rör sig OK men har dragit sig undan.

Lutar att flytta honom till ett behandlingskar. Men bör man börja med antibiotika direkt och i så fall vilken sort? Lider den kanske det bara är dumt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva skadan (den mekaniska) är nog inte så allvarligt. Fisk har en enorm förmåga att "reparera" sig själva. Vad jag dock kan misstänka är sekundära bakterieangrepp kommer att ske relativt snabbt. Vad jag själv nog skulle göra i detta fall är nog att avvakta men att starta upp med ozon för att göra vattnet så bakterifritt som möjligt. Lite hårdare körning än för att bara få kristallklart vatten. Det är en fara med det bara köttet men jag bedömmer infektionsrisken vara betydligt större. Iaktag fisken - skulle den bli betydligt sämre och framförallt matvägre så bör du nog avväga avlivning. Men själva skinskadan kommer den att klara om du förhindrar sekundär infektion. Flagylvarianterna är ingen hjälp här - möjligen någon typ av antibiotika men det förutsätter ett separat kar. Vattnet skall vara bakterifritt. det kan du få med ozonbehandling.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...