Gå till innehåll

sjöborre gnager korall


timmpa

Rekommenderade inlägg

Såg min sjöborre knalla runt i karet som den brukar.Senare såg jag att en fragg av en stenkorall va en ca 5mm kortare än innan.....har sätt att det va så en gång tidigare på samma korall men inte kopplar ihop det med borren.

så min fråga är...är det normalt eller bara en på miljonen att det råkat bli så eller saknar den något i sin kost???

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, verkar som de äter koraller i ovanligare fall, är min huvudmisstänkta på att äta en acropora då dem acroporans toppar blir allt mindre för varje gång sjöborren är nära och spåren ser väldigt lika ut sjöborre tänder :P... det trista är att det är en av de ovanligare korallerna jag har den har fattat tycke för... Verkar inte bry sig ett dugg om övriga koraller, men denna verkar passa i smaken :S Även här handlar det om en småfragg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstiga att vissa av oss har små "problem" och andra inte :) ....behöver man stöd mata dom med något.

Det jag kan säga om min är att den växt till det dubbla ungefär på dom månaderna jag haft den.

Den har en kropp som är ca 5-6cm i dia och diagonalt tagg/tagg är den ca 25cm i dags läget.

Det jag gjort i dag är att flytta fraggen till ett mera skymmt ställe och enu så länge har den inte vart på den

och har inte sett att den vart på andra koraller utan bara den.Men visst gillar den att böka runt och putta på saker :D

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...