Gå till innehåll

Fästa returslang?


mikni

Rekommenderade inlägg

Berätta lite mera om hur du tänkt.

Vanligast är att man borrar hål i akvariet till och från sumpen. Sen finns det rör och genomförningar i plast som man limmar så det passar.

Hur du än löser det så bör returen vara nått annat än en släng tycker jag. Nått rör som sitter fast i bänken eller akvariet är att föredra så den inte halkar bort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska alltså ha en överrinningsbox, så akvariet är inte borrat. Då måste jag dra returen över kanten med och vill ju inte att den släpper från akvariet.

Nä precis. Det vill man ju inte...

Tycker du ska försöka dra ett rör från returpumpen till akvariet(Givetvis kan man fixa övergången mellan pump och rör med en slang). Och skruva fast det i bänken eller i väggen vilket som funkar bäst i ditt fall. Slang hela vägen blir inte bra. Svårt att få till en bra och snygg lösning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä precis. Det vill man ju inte...

Tycker du ska försöka dra ett rör från returpumpen till akvariet(Givetvis kan man fixa övergången mellan pump och rör med en slang). Och skruva fast det i bänken eller i väggen vilket som funkar bäst i ditt fall. Slang hela vägen blir inte bra. Svårt att få till en bra och snygg lösning...

Snyggt känns som om det är kört redan när jag bestämde mig för att inte borra. Får dock för mig att en rörböj över kanten skulle se ännu värre ut än en slang. Men viktigast är givetvis att det håller.

Nån som vet hur sötvattensfolket gör med returen från deras ytterfilter? Måste väl vara ungefär samma sak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De använder en hårdplast-mojäng som sitter över kanten där man fäster slang på. Ingen bra lösning, saltet kommer dessutom att försvaga vanlig grön slang och göra den hård och sprödare än om du använder PVC. Det går alldeles utmärkt att köra med returen utanför karet, så gjorde jag på min gamla kub, drog den bara genom ett hål i karet igen på baksidan, men för dig så låter du den gå upp längs hela baksidan och upp över kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De använder en hårdplast-mojäng som sitter över kanten där man fäster slang på. Ingen bra lösning, saltet kommer dessutom att försvaga vanlig grön slang och göra den hård och sprödare än om du använder PVC. Det går alldeles utmärkt att köra med returen utanför karet, så gjorde jag på min gamla kub, drog den bara genom ett hål i karet igen på baksidan, men för dig så låter du den gå upp längs hela baksidan och upp över kanten.

Okej, då bygger jag väl nåt av pvc helt enkelt. Men en bit slang antar jag att jag måste ha mellan pumpen och pvc-rören? Sitter och kollar på vad Triton har för pvc och dom har även en silikonslang, fungerar det att sätta den på pumpen? Tänkte i så fall ha slang ut ur sumpen/skåpet och sen en "raksträcka" av rör upp över kanten.

Silikonslang -> slangsockel -> skarvmuff -> rör -> 2x 90 graders vinkel med en rörbit mellan, är det så dom funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silkonslangen är perfekt att använda till det, den har betydligt längre livslängd i saltvatten än "de gröna slangarna". Nackdeln är ju priset som brukar var rätt högt. Jag skull nöja mig med max ett par decimeter slang och sen dra PCV-rör med "mjuka/långa" 90 graders böjar. I övrigt låter det som du tänker rätt med rördelarna.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stor fördel med silikonslang är att den inte leder vibrationer lika bra som en plastslang. Det finns slangklämmor av nylon du kan låsa slangen på pumpen med. I sämsta fall ett par buntband av god kvalitet. Billiga buntband kan töja sig med tiden och lossna. Kolla att det är gjort av polyamid = nylon.

För returslangen över kanten använder jag slangkoppling, 90g vinkel, 90g vinkel, en liten rörstump med 3mm hål i, 90g vinkel i vattenytan och en snedsågad rörbit som jag värmer, böjer och tricksar med för att vattnet skall gå dit jag vill.

Den sista vinkeln brukar jag inte limma så att vattnet går att rikta om när man vill.

3 mm hålet är för att släppa in luft i rören om pumpen stoppar så att man inte hävertar ned vatten i sumpen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en silikonslang håller för att dras hela vägen? Vore smidigt i så fall, hittade nämligen silikonslang till ett mer rimligt pris. Och jag har fortfarande svårt att acceptera utseendet på pvc-rör upp över akvariet.

Funderar på om man kan fästa slangen med en sån här i så fall: (kanske inte just den, eller den affären.) Då skulle jag dessutom slippa extra skarvar utanför akvariet.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-slanghaallare-105405-p-9121

Den här typen av slangklämmor du menar Stig?

http://www.esska.se/esska_se_s/snapp-slangklaemma-nylon.html

Tack för påminnelsen om att borra ett hål med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort du böjer silikonslangen så klämmer du åt den så vattnet hindras från att ta sig fram. Inte helt eftersom du förmodligen har ett tryck från pumpen, men iaf, en bit PVC-rör kommer försvinna bakom karet så fort du får kalkalger på rutan, så du kommer inte att se det igenom karet efter ett halvår. Använder du den där slanghållaren eller någon liknande så kommer det att synas långt mycket mer än en pvc-koppling som följer karet och sticker upp 2cm över kanten kanske. Den biten som går upp över kanten är ju en försvinnande bit i det hela, du kommer väl ändå att fokusera blicken in i karet, istället för på dess utsida? :)

De slangklämmorna du länkat till är utmärkta och håller bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en slang i dagsläget men kruxet är att få den snyggt längs efter karet. Min är dessutom förstärkt. Köpt hos Rubber Company här i Umeå. Kommer dock att byta ut detta mot PVC och köra slang endast sissta decimetern mellan returpump och röret. Vill du ha en bild så skicka ett PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...