Gå till innehåll

Clownfisk blev riktigt sjuk precis vid matning?


Anna

Rekommenderade inlägg

Jag har två clownfiskar och de har hittills varit pigga och glada, men igår när jag matade dom så höll jag i en bit fryst cyklops enligt rekommendation från min lokala akvarieaffär (jag tyckte det var svårt att bryta så små bitar så han sa att jag skulle hålla i biten med fingrarna och ta upp igen när det var lagom). Då kom ena clownen upp och tog en rejäl tugga, simmade ner till sin kompis och spottade ut en massa mat. Såg så gulligt ut. Men hux flux fick den spasmer, började simma på sidan, upp och ner och låg sedan stilla på botten. EEEEEK! Men den andades så vi stod bara med hjärtat i halsgropen och tittade på, och ganska snabbt började den kvickna till och efter kanske 5 minuter så simmade den runt igen. Vi tänkte att den stora tuggan fryst mat kylde ner simblåsan, som då borde krympa och att det gjorde fisken vinglig?Idag då så löste jag upp fryst artemia i lite akvarievatten, lät det tina ordentligt och pytsade i, och båda clownerna jagade runt och åt men helt plötsligt så vände sig samma clown upp och ner och lade sig på botten igen. Hon andades inte alls! Panik! Så vi fiskade upp henne och höll henne precis vid utflödet på ytan så "färskt" vatten kunde strömma över gälarna. Vi var på väg att ge upp, det hade säkert gått 5-7 minuter, när hon började kippa lite och sedan röra gällocken av sig själv. Efter ytterligare 10 minuter eller så började hon simma, men tippade när hon slutade simma. Nu har det kanske gått en halvtimme och hon simmar bättre, men ser fortfarande lite vinglig ut.Vad hände tror ni?! Skadades simblåsan igår? Eller åt hon för mycket? Magen ser rund ut, så hon kanske proppade i sig för mycket?Vattenvärden (vad nu de är värda med Sera quicktest, som jag tycker är knepig att läsa av)Salt: 1.023NO2/NO3: 0pH: 8 (vi hade problem med lågt pH för ett par veckor sedan, men har gjort vattenbytten och tillsatt "kalkvatten")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är så svårt att läsa av de där små stickorna, men jag kollade precis och tycker att det ligger på 10. Jag gjorde täta delvattenbyten de senaste två veckorna och tillsatte kalcium i det vattnet.Skulle pH påverka så där akut just vid matning? Jag är livrädd för att ge dom käk i morgon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajaj.. stickor låter inte jättebra.

Har aldrig hört om någon som har kört provstickor i saltvatten med gott resultat. Vilket märke är det på stickorna?

Klart har du bytt vatten tätt så skall ju det blandade vattnet hålla en väldigt bra nivå på kH så då bör det inte vara det som är problemet.

Du är säker på att det kalcium (kalciumhydroxid??) som du tillsätter är rent och fullt möjligt att använda i saltvatten?

Klart det bör inte vara det heller om det nu bara är clownerna som uppvisar konstiga symptom vid matning och allt ser ok ut annars.

Kanske något fel med det batchen av mat som du använder? Har du matat med olika foder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teststickor ger jag inte många ören för, rena skiten faktiskt. Saliferts dropprester är betydligt bättre.

Angående maten så är det väl ingen höjdare att ge dom det fryst.

Bryt av en liten bit och tina upp det i en liten kopp med akvarievatten innan, sen är det bara att hälla i maten i omgångar lite i taget.

Ni vet ju säkert själva hur det blir om du sörplar i dig en milkshake eller en glass lite för fort, ingen skön känsla direkt.

Kan ha varit orsaken till beteendet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testet jag använder är Sera quicktest, något som liksom kom med som en eftertanke när jag köpte akvariet. Jag ska defenitivt köpa bättre test kit, för jag får spader på stickorna. Kalkvattnet borde vara ok, jag är för lat för att springa ner och titta på kartongen med det var ett kalcium boost pulver som jag köpte i akvarieaffären. Två pulver faktiskt, man blandar i den ena först och så väntar man 10 minuter innan man blandar i den andra.

Det är säkert som Marko skrev att det blev en "icecream headache" utan dess like för stackars clownen. Jag trodde ju inte att den skulle simma upp och ta en stor tugga, utan att maten skulle smälta ner i karet och jag kunde dra upp biten när det var lagom.

Det som var oroande var just att samma fisk (så det är bara en av clownerna) slutade andas och verkade i princip tvärdö när hon åt dagen efter (och då var det smält mat). Men tack och lov så fick vi ju liv i henne igen (både jag och sambon är fiskbiologer, fast jag på spiggars hormonsystem och han på fiskodling så vi är inte alls experter på korallrev, men vi visste hur man kan ge dom "konstgjord andning"). I förrgår, när hon åt fryst mat, då var det cyclops, och i går var det artemia. Så det var olika mat.

Nu är jag rädd att ge dom mat igen :/

Det var förresten inte alls meningen att skriva ett så oläsligt inlägg först! Jag skrev den på min ipad, och den struntade visst helt i stycken och mellanslag. Tack till er som orkade läsa ändå! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...