Gå till innehåll

Bridgelux 3w LEDs från Aqua style online


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Dimningen är tyvärr skit (i alla fall min uppsättning) den dimrar inte jämnt, utan gör konstiga hopp, typ som att den glappar . Jag skall byta mina potentiometrar, e ju ingen jättegrej sån tur är.

Hur du sätter ledarna är ju lite upp till dig, jag har 4 rader med 6 i varje. Flänsen är 18x30 om jag minns rätt, så det är 1led per 5 cm typ. Det går att trycka in mer leds om man vill, vet inte hur tempen blir dock. Lägger upp en bild på min så ser du hur mycket plats det är mellan dem

post-6288-14468924512123_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan linser räcker dom (B.Lux) nog bara 30cm, men med 60 graders så ser det bättre ut.

Men jag hörde en intressant detalj igår, o det var att B.lux var på 350mW o en Cree XPE har 500mW.

Stämmer det så är det ju betydligt lägre kräm i B.luxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men sen gäller det att dom trycker ner ljuset med! 54w t5 verkar inte orka hela vägen ner riktigt i mitt kar, dock är det en bit hysterix som ligger på botten och växer, men acroporor verkar trögt, men som du säger de är en väldig skillnad i pris, då kan man ju lägga till lite cree xm-l med ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isåfall är det ju nästan hälften av effekten på b Lux då! Kanske bättre att satsa på cree då och inte ta allt på en gång, lite inne på att köra på "rätskive varianten" då kan man börja med en slinga på ca 10*100 cm och sen öka på den?

Precis så har ja gjort.

Dessutom har ja Cree fram i karet och B.lux längre bak, har även gjort så att ja har mörkat (inte satt några LED) de bakre hörnen. Skulle ja behöva kräm där längre fram är det bara till att demontera en panel o komplettera den i lugn o ro.

Har ca 400 liter upplyst med 308W LED o 2*54WT5. O det lyser något helt fantastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du ett kit med leds och drivers så kan du med all säkerhet köra dem på dessa. Om du väljer "manuellt" så får du se till så att du anpassar drivern till vilka leds du köper. Är de specade för max 700mA så kan du inte köra dem på 1000mA tex. En del CREE-leds tex går utmärkt att driva på 1000mA och även mer än så. Kollar du igenom Rapidled lite så ser du detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, mina profiler är 50*100 mm helt vanliga fyrkantrör. Alltså visserligen är mina profiler 4mm i godset men det är inga som helst probs att kyla mina XML som ja kör på 1750 mAmp. Efter fyra timmar drift så är stjärnan max 45 gr varm (men då ska man veta att 92 mm fläkten går med fullt kadus).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du fyrkantsrören kyler bättre än rätskiva? Vad fräste du ut hålet med? dremel? har kikat en hel del på din tråd om detta manne och det ser helt klart intressant ut, räcker det om man täcker upp så man gör rampen 100cm lång till 125 långt kar? har inte så mkt koraller längst ut men man vill inte ha fula skuggor heller. Hur tätt tror du man kan sätta dioder på en såndär lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du fyrkantsrören kyler bättre än rätskiva? Vad fräste du ut hålet med? dremel? har kikat en hel del på din tråd om detta manne och det ser helt klart intressant ut, räcker det om man täcker upp så man gör rampen 100cm lång till 125 långt kar? har inte så mkt koraller längst ut men man vill inte ha fula skuggor heller. Hur tätt tror du man kan sätta dioder på en såndär lösning?

Dremel är min bäste vän när det gäller DIY , så jag använde dremel samt vanlig sticksåg med metall klinga.

100cm kan funka alldeles utmärkt till 125 kar, du får ut ljuset hela vägen.

Om jag ska leka med tanken så, om jag utgår från fyrkantsrör som mina 30*30.

Tar man 8 st 1m långa så får du en yta på 24cm * 100cm fläns att jobba med. Två 120mm fläktar för kylning i mitten.

Antalet chip som en sådan här lösning hade orkat med är troligtvis bra fler än vad du behöver över karet.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken kombination av ledsen ska man ha? 80% vitt varav 50% 10000k, 50% 6500k och sedan blå resterande 20% ??

har just nu 400w mh på 14500k och två blåa 54w T5 och tycker det ljuset ser bra ut.

Personlig gissning här men gissar att 90% av alla DIY kör minst 50% blått.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Kanon vad kör du med för stift då? Diamantstift? Vad tror du, som har ganska mkt erfarenhet om led att använda Bridgelux leds? Har nästan bara Sps, lite lps men vill kunna ha Sps helst på botten, även musslor men just nu har jag en på botten och den står i skugga men trivs kanon Så en ramp på 24*100 cm räcker, låter kanon isåfall :)

Dremel är min bäste vän när det gäller DIY , så jag använde dremel samt vanlig sticksåg med metall klinga.100cm kan funka alldeles utmärkt till 125 kar, du får ut ljuset hela vägen.Om jag ska leka med tanken så, om jag utgår från fyrkantsrör som mina 30*30. Tar man 8 st 1m långa så får du en yta på 24cm * 100cm fläns att jobba med. Två 120mm fläktar för kylning i mitten. Antalet chip som en sådan här lösning hade orkat med är troligtvis bra fler än vad du behöver över karet. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Kanon vad kör du med för stift då? Diamantstift? Vad tror du, som har ganska mkt erfarenhet om led att använda Bridgelux leds? Har nästan bara Sps, lite lps men vill kunna ha Sps helst på botten, även musslor men just nu har jag en på botten och den står i skugga men trivs kanon Så en ramp på 24*100 cm räcker, låter kanon isåfall :)

Har inte alls kollat på bridgelux LED , så kan inte uttal mig om dom.. Funkar dock med all säkerhet.. Själv blandade jag cree chip med ebay chip från ac-rc. Ebay chipen för allmän belysning o cree chip med linser för PAR värdet..

Jag körde med ett fräs stift för metall..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Skiljer endel i pris på dom och cree, man kan göra som du säger att blanda lite olika, hur är det med RB generellt, ger dom ljus för koraller eller är det mest för syns skull?

Har inte alls kollat på bridgelux LED , så kan inte uttal mig om dom.. Funkar dock med all säkerhet.. Själv blandade jag cree chip med ebay chip från ac-rc. Ebay chipen för allmän belysning o cree chip med linser för PAR värdet.. Jag körde med ett fräs stift för metall.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...