Gå till innehåll

Bridgelux 3w LEDs från Aqua style online


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag tror tillverkaren säger att max tempen för ledarna är 60*C men då tror jag dom tar skada i längden och du sänker deras livslängd.

Jag är inget proffs på ledar som vissa på guiden, men jag satsar på 40*C för mina ledar.

Min maxspect ramp som har en inbyggd termometer säger att tempen i den ligger runt 35-40*C beroende på tempen i lägenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalasfint bygge! Några fläktar till skadar nog inte, kan du hålla tempen mellan 30 och 40 grader iaf så är det nog fullt tillräckligt :-) Du får starta en tråd om ditt kar! Vore kul att se hur det ser ut nu, har ju bara sett det annars när det fortfarande stod hemma hos Svenne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalasfint bygge! Några fläktar till skadar nog inte, kan du hålla tempen mellan 30 och 40 grader iaf så är det nog fullt tillräckligt :-) Du får starta en tråd om ditt kar! Vore kul att se hur det ser ut nu, har ju bara sett det annars när det fortfarande stod hemma hos Svenne.

tackar ! det blir nog en kåpa över med 4st 120mm 12v fläktar som körs på lägre spänning.

men nu har jag fått ett brumande ljud från nätdelarna när jag kör på max ,nätdelarna blir väldigt varma.

man måster nog kyla dem också ,men det blir en passivkylning typ en alu plåt ,får se om detta räcker!

kul att du känner till Svenne ! han har mitt gammla 540l med discus nu post-6422-14468924968302_thumb.jpg

bilder mm kommer senare på karet ,just nu är det mest LS ,har samlat på mig ca 80kg .ska fixa all teknik innan det blir ett någon form av biotop kar ...men kar inte bestämt mig för vilket revtyp jag ska köra på....Bali kanske? ha en lobster där ifrån , det är ju en början.:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter jobbigt att nätdelarna blir så varma. En del verkar haft lite otur med de, verkar som deras dioder håller bättre kvalitet än det som driver de. Kylning låter som ett bra steg ja.

Haha, jag var ju med när ni hämta karet. Jag och min flickvän var där. Har du hittat sixline wrassen hemma hos dig sedan förresten? http://se.reeflex.net/tiere/183_Pseudocheilinus_hexataenia.htm Vore kul att vet vart den tog vägen egentligen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det låter jobbigt att nätdelarna blir så varma. En del verkar haft lite otur med de, verkar som deras dioder håller bättre kvalitet än det som driver de. Kylning låter som ett bra steg ja.

Haha, jag var ju med när ni hämta karet. Jag och min flickvän var där. Har du hittat sixline wrassen hemma hos dig sedan förresten? http://se.reeflex.net/tiere/183_Pseudocheilinus_hexataenia.htm Vore kul att vet vart den tog vägen egentligen :-)

Aha, då är jag med ! ok är det så den ska se ut! ...hittade den i en av tunnorna som vi hadde LS i ,,,,dagen efter....tunnorna stog utomhus, ja du vet minusgrader :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej alla.

en liten fråga. Tänkte köpa bridgelux 3w led till mitt kar,det är ett juwel 240L 120cm långt, hur många leds rekomenderar ni? Förstår allt att det beror på vad man ska ha i, men nån tumregel bör väl gälla. Typ räcker det med 40st.?

Med vänlig hälsning, krille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack

Lutar åt det paketet med 72leds då...

En annan fråga? Är det nån som har provat att montera in ledarna med kylfäns i en IP44 armatur? Borde väl funka bra så länge man har bra med ventilation/fläktar. Då har man ju ledarna säkrade från saltvatten.

Någon som provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]74122[/ATTACH]Denna belysning anländer nästa vecka till mig. 180cm 120w Bridgelux. Fläktfri. Skall bli intressant att se vad 2 av denna armatur kan ge.

Kan du skicka någon länk så man kan läsa lite mer om denna armaturen? Den ser riktigt intressant ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ni är några som kört ett litet tag med dessa kit nu, hur fungerar det? Är ni nöjda? Hur pass med ljus ger dessa?

Är sugen på att komplettera mina 10w chip med ett gäng 3w :) Funderar på ett kit om 48st, är 50/50 fördelning vita(10000k)/blå okej?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör även jag med dessa leds över karet. Jag har 40 st med 20 st rb 18 st 10000k och 2 st 6500k. Mer än nöjd med ljuset och med 80 graders linser så gräver ljuset riktigt ordentligt och har inga problem att få acroporor att trivas även på botten av mitt boyu 128 liters kar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då va äntligen mitt 72 leds kit beställt:), blev 32 vita 30 blå 6 violet och 2 cyan.

En fråga bara, tog modellen bättre drivare med 1-10 v styrning undra bara vad mer man kan dimmra dem med förutom den potentiometern som följer med? Några tips? Tror ni man behöver någon aktiv kylning? Om man fläskar på med en stor fläns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ska nu bygga om min 120x3w led ramp.

Den ska breddas med två alminiumprofiler till(80mm) för att sprida ljuset över en större yta .

Byta till 80grader linser på hälften av leden.

En kåpa ska bockas till över för att dölja 120mm fläktarna och minska ljusspridningen ut i rummet.

Nu är frågan om jag ska kompletera med yttligare flera leds ??

vad skulle 10st Actinic Violet från http://www.aquastyleonline.com/products/Actinic-Violet-%7B47%7D-UV-10-LEDs-dimmable-kit.html göra för nytta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen praktiskt erfarenhet av dessa dioder, men av vad jag förstår så borde de ge en liten härlig fluorescerande effekt på korallerna och de borde även ge lite mer tillväxt då ljuset ligger bra till bland våglängder korallerna absorberar.

Så det är nog bara positivt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...