Gå till innehåll

Fredriks egen byggda 80liters


fredrikosterby

Rekommenderade inlägg

hej ska starta mitt första saltkar nu allt började med att jag fick ett 40 liters av min flickväns familj som dom hade ståendes fick med allt som behövdes för att starta sötvattens kar och så blev det jag startade ett söt kar som jag har ståendes igång i dag.

har hållt på med det ca ett halv år nu:) satt och kollade på datan en dag och kom in av en ren slump in på saltvattens akvarium fasnade direkt så klart :)

så nu efter prata med pappa och en glas mästare han känner börjar vi med det :) vi har varit tre gånger hos han och då har han lärt mig hur jag gör skär glas limmar ihop det och lägger fogarna i dag det sista vi gjorde :) fick gör allt efter att han har visat en gång :)

karet är ett hel glas kub med måtten 40*50*40 (B*D*H) det kommer vara en invändig sump som sticker ut 10 cm från backsidan det kommer vara tre fack första facket kommer det från vänster kommer det sitta en skummare sen ska vatten åka igen det andra facket där filter vadd är sista facket kommer det en doppvärmare och returpumpen sitta som även ska vara cirk pump med två munstycken :) säg till om det är något mer jag behöver hoppas det räcker :)

TEKNIK:

Eheim Compakt 1000

Jäger doppvärmare 50 w

JAD WG-310 skummare

Aquael lampa Ecolight actinic 20000 kelvin 11 watt

hoppas detta räcker för att ha lite koraler och så lampa ska räcka enligt tillverkarna :)

kom med förslag och hjälp mig :)

LEVANDE:

nån ermit

en putsräka

turbosar

2 clowner

en palet kirurg om det går att ha den i mitt kar? :)

skulle även vilja ha någon koral eller anemon till mina clowner sen något förslag som dom trivs i och är lätt sköt ? :)

i karet kommer det vara några levande stenar och botten av lava sten för att hålla ner kostnaden :) är bara 17 har inte så mycket pengar :)

kommer var en fin korning sand i botten ingen levande men ska få lite vatten av min lokala handlare så jag får lite bakterier och så där ska även stenen köpas :)

så det var nog allt för nu kommer nog en bild sen när jag lägger fogarna på karet om jag hinner ikväll :)

kom med tips och rätta mig om det är något som är fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

skippa vattnet från butiken. allt du behöver finns i den levande stenen.

Nån paletkirurg tycker ja inte att du ska köpa. den kräver mycket störe kar. Det finns jätte mycket roliga och trevliga småfiskar som är mer lämpliga.

11 watt är inte mycket att ha om du tänker ha koraller i men skivanemoner kan nog gå bra. då får du ett hem till dina clowner också.

tänk på att ta det lugnt med allt du gör. låt karet mogna innan du köper några djur. köp KH, PH, No3, No2 tester.

lycka till!

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

skippa vattnet från butiken. allt du behöver finns i den levande stenen.

Nån paletkirurg tycker ja inte att du ska köpa. den kräver mycket störe kar. Det finns jätte mycket roliga och trevliga småfiskar som är mer lämpliga.

11 watt är inte mycket att ha om du tänker ha koraller i men skivanemoner kan nog gå bra. då får du ett hem till dina clowner också.

tänk på att ta det lugnt med allt du gör. låt karet mogna innan du köper några djur. köp KH, PH, No3, No2 tester.

lycka till!

MVH Johan

okej skippar vattnet då:) han i butiken sa att den blev 10 cm men har läs i böcker att dom blir 20cm så känns lite lurande, karet ska stå några veckor innan fisk kommer får 1050 i månaden så blir nya saker var 4 vecka vilket bli lagom tror jag, okej får kompletera lyset med något annat med då eller byta ut helt, tack så mycket för kunskapen! :) mvh fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta inget vatten från någon affär här i halmstad vad jag vet finns det bara två som har salt nu efter att söndrums akvarieaffär stängde ner för ett tag sedan.

i en av affärerna fanns för två veckor sedan bara cyano skelett efter krabbor och tomma turbo skal i ett av saltkaren där det dunstat bort 30 % av vattenvolymen .

den andra har jag inte varit inne i på ett tag. men sist rekommenderade han mig att köpa plastkoraller för levande koraller kan man inte hålla vid liv i mer än ett par månader enligt säljaren

om du ska köpa levande sten så köp den i någon affär som säljer lite då och då annars är risken att du får sten som legat i ett par år i förvaring

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta inget vatten från någon affär här i halmstad vad jag vet finns det bara två som har salt nu efter att söndrums akvarieaffär stängde ner för ett tag sedan.

i en av affärerna fanns för två veckor sedan bara cyano skelett efter krabbor och tomma turbo skal i ett av saltkaren där det dunstat bort 30 % av vattenvolymen .

den andra har jag inte varit inne i på ett tag. men sist rekommenderade han mig att köpa plastkoraller för levande koraller kan man inte hålla vid liv i mer än ett par månader enligt säljaren

om du ska köpa levande sten så köp den i någon affär som säljer lite då och då annars är risken att du får sten som legat i ett par år i förvaring

mvh

tänkte köpa från akvarie shoppen han som rekonenderar plast koraler han är den som har mest kan ju inte ta mig någon stans direkt, men han kunde ta hem koreler till mig det var inget problem sa han så får väl ta där i från för akrens zoo har bara hälfen av vatten i akvariena känns ju inte så bra, stenen har legat i försäljnings karet så den är ju inkörd borde inte den vara bra då?

mvh fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag läste det på det loffe82a länkade hoppar det helt går kalk sten bar kanske? :)

mvh fredrik

Hade missat att uppdatera sidan så mitt svar blev lite för sent. :P Kalksten ska fungera att ha men är de inte bättre att köra allt levande? Karet är ju bara på 80L så jättemycket sten går det ju inte.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack så jätte mycket har en liten lava sten i mitt sötvattens kar men den ska jag nog ta bort nu.

mvh fredrik

i sötvatten ska de inte vara några problem, har själv haft ett stort antal sötvattens kar med lavasten utan problem. ang kalksten så vet jag inte hur de fungerar i saltvatten. sök lite så hittar du säkert något bra svar på de :)

Mvh

henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte köpa från akvarie shoppen han som rekonenderar plast koraler han är den som har mest kan ju inte ta mig någon stans direkt, men han kunde ta hem koreler till mig det var inget problem sa han så får väl ta där i från för akrens zoo har bara hälfen av vatten i akvariena känns ju inte så bra, stenen har legat i försäljnings karet så den är ju inkörd borde inte den vara bra då?

mvh fredrik

vet inte om den stenen är bättre eller sämre än annan sten . det är ju ett kar med bara sten och fisk inga koraller fosfathalten är kanske högre i den stenen än vad koraller skulle gilla men det är bara en gissning . tur och retur till kungsbacka med sj går inte på många kronor då har du 5 min promenad till bioted marin han kan en hel del om fisk koraller och så vidare. bara ett tips

annars är du förstås välkommen hit och titta på mitt kar och hur min sten ser ut innan du köper något i stan .

nu är det mer än ett år sedan jag var nere i den affären men då såg inte stenen speciellt upphetsande ut men han kan ju ha fått in nytt

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade missat att uppdatera sidan så mitt svar blev lite för sent. :P Kalksten ska fungera att ha men är de inte bättre att köra allt levande? Karet är ju bara på 80L så jättemycket sten går det ju inte.

/André

jo det är det men handlaren i stan vil ha 180kr/kg och jag är 17 år behöves väl 6-7kg och det är pengar jag inte har :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om den stenen är bättre eller sämre än annan sten . det är ju ett kar med bara sten och fisk inga koraller fosfathalten är kanske högre i den stenen än vad koraller skulle gilla men det är bara en gissning . tur och retur till kungsbacka med sj går inte på många kronor då har du 5 min promenad till bioted marin han kan en hel del om fisk koraller och så vidare. bara ett tips

annars är du förstås välkommen hit och titta på mitt kar och hur min sten ser ut innan du köper något i stan .

nu är det mer än ett år sedan jag var nere i den affären men då såg inte stenen speciellt upphetsande ut men han kan ju ha fått in nytt

mvh

okej får väl fössöka ta mig dit en sväng sen och kolla lite, han i butiken hade 2 sortes "koraler" vte inte om det är det men han sa att dom var väldigt lätta och skötta och tyckte dom var relativt fina dena ena levde på nitrata eller vad det heter den andra var en svamp liknade koral med så tentakler :)

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej får väl fössöka ta mig dit en sväng sen och kolla lite, han i butiken hade 2 sortes "koraler" vte inte om det är det men han sa att dom var väldigt lätta och skötta och tyckte dom var relativt fina dena ena levde på nitrata eller vad det heter den andra var en svamp liknade koral med så tentakler :)

mvh

vet att en saltis här från stan har sålt en del mjukfraggar till den affären sista tiden . ska inte säga för mycket eftersom det var länge sedan jag var där nere . men det kan vara lönt att håll koll på köp och sälj avdelningen efter beg ls brukar kosta 50 till 70 kr kilot istället för 170 kr för hans sten är ju oxå begagnad om det är från hans saltkar som han säljer stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju annars att köpa begagnad sten ifrån någon. Då brukar priset vara mycket lägre runt 50-60kr/kg är inte ovanligt.

får ta och kolla runt mer om det är någon som säljer då :)

vet att en saltis här från stan har sålt en del mjukfraggar till den affären sista tiden . ska inte säga för mycket eftersom det var länge sedan jag var där nere . men det kan vara lönt att håll koll på köp och sälj avdelningen efter beg ls brukar kosta 50 till 70 kr kilot istället för 170 kr för hans sten är ju oxå begagnad om det är från hans saltkar som han säljer stenen

han har en del mjukt som jag ska köpa där kan vara lite liv iallafall :) ska hålla ett extra öga där om jag hittar något :)

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

:nya bilder:nu har vi fått hem karet och skurit ut ett täckglas tvådelat :) kommer lite bilder när det är lite vatten i det pappa fyller på efter hand då han intelitar på fogarna som ska hålla ihop glaset :)

post-6525-14468924661028_thumb.jpg

post-6525-14468924661242_thumb.jpg

post-6525-14468924661435_thumb.jpg

post-6525-14468924661643_thumb.jpg

sista bilden är på fogarna, har inte skurit upp det överflödiga än men det kommer pappa vill lägga tjockare fogar men vi får väl se hur det blir med det :)

Ändrat av fredrikosterby
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

hejhej inte kommit något vart under sommaren under hyllan pga att jag fick jobb en bit hemifrpn och ingen kunde sköta det över sommaren.

men nu så ska vi ta ett ryck igen och försöka :)post-6525-14468927652812_thumb.jpg

liter bilder på karet fullt med vatten och testar lite pumpar och el saker för att se om det funkar :) stenen har vi fått så la iden för lite rengörning legat torr väldigt länge :) även fått en ny sterio som ska vara i garaget nu :)

planen än så länge är att bygga en bäck och sedan använda sump med hävertsystem för att få ner vatten och någon tyst pump upp :) sedan skummare och lite mer levande sten i sumpen och mekaniskt filter även taknt att göra så man kan ha någon fisk som inte kommer överrens med dom andra där om det behövs :) kom gärna med tips om något värkar galet :)

mvh Österby! :) godfortsättning!

post-6525-14468927651247_thumb.jpg

post-6525-14468927651499_thumb.jpg

post-6525-14468927651717_thumb.jpg

post-6525-14468927651939_thumb.jpg

post-6525-14468927652151_thumb.jpg

post-6525-14468927652368_thumb.jpg

post-6525-14468927652588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt mycket nu på hur jag vill ha elen till akvariet med pumpar och belysning. vill ha en fjärkontroll men fjärrstyrning som den på bilden för alla funkioner så man kan stänga av vid underhåll matning m.m. vill dock inte ha dom stora klumparna som man har en i varje utag utan en stor box med alla kablar som dom går in i om detta nu finns :) kan även säga att det blir inget snabbt projekt detta mycket som kommer nu bil körkort m.m. men ska försöka att få igång det i år :) kan vara bra sen vid inkörnings perioden ju :)

post-6525-14468927691997_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen är väl någon form av akvariedator.

Nackdelen med nexa har jag märkt (har en som styr mitt sötvattennano) är att fjärruttagen stör varandra om de sitter för nära. Jag låter mitt co2 gå tio min varje 1,5 h på natten för att diffusorn inte skall sätt igen, och inland går ljuset på när co2 går på... Inte helt 100....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...