hbmannen Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 e det så?ja har bytt nästan 40% av vattnet för 4 dagar sen.. å mätte nitrit halten till dödliga 5 idag.. inte konstigt att mina djur e i en utförsbacke.. Citera
adddo Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Antar att du menar Nitrit.. 5 i nitrAt e inte så farligt. men ja skummare hjälper till o ta bort organiska ämnen innan de hinner ombildas till ammoniak o nitrit Citera
hbmannen Postat 13 mars 2005 Författare Postat 13 mars 2005 stämmer klart ja menar nitrit. de e bara å hoppas på att skummarn sätter igång å skumma snart då Citera
stigigemla Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Jag skulle:Räkna fiskarnaFörsöka få mer flöde på LS:nInte mata innan nitrit gått under 0,1 Citera
hbmannen Postat 13 mars 2005 Författare Postat 13 mars 2005 Jag skulle:Räkna fiskarnaFörsöka få mer flöde på LS:nInte mata innan nitrit gått under 0,1va hjälper flödet på ls till me??kör en stream 6080, men den e inte riktad mot ls, utan studsar mot framrutan..och de har gått åt 2 st fiskar redan ( är urplockade ur karet ) Citera
adddo Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 va hjälper flödet på ls till me??kör en stream 6080, men den e inte riktad mot ls, utan studsar mot framrutan..och de har gått åt 2 st fiskar redan ( är urplockade ur karet )Blåser bort detrius/skit som samlas i LS Citera
stigigemla Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Jag funderar på ditt nitritvärde. 5mg per liter ger 2 gram på 400 liter vatten i karet. Om proteinerna som har orsakat nitriten har ett N/C förhållande av 10 (grov gissning) motsvarar det ungefär 8 gram protein (slarvig räkning).Jag tittade i frysen och rödspättafilén jag har där innehåller ungefär 13% protein.Det gör ungefär 64 gram rödspättefilé. Motsvarande mängd har legat och ruttnat i ditt kar! Om skummaren lyckats vädra ut ammoniak vilket den skall har det varit ännu mycket mer. Detta kan bero på :Att du har någon rovfisk med extrem dålig ämnesomsättning som skiter halvsmält mat eller att du matat mer än vad djuren äter eller att något stort djur legat och ruttnat. Citera
hbmannen Postat 13 mars 2005 Författare Postat 13 mars 2005 jo en clown försvann spårlöst.. tror att de kan va den som e källan till allt bekymmer..eftersom skummarn inte startat ännu så vet ja inte va ja ska hitta på..?tittade till skummarn nyss å de ser ut som den e väldigt nära till att börja skumma nyinköpt shorty. 2 dar sen..tar väl ett par dar innan den kommer igång har ja hört.. Citera
greger Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Låter som större problem än att skummaren inte kommit igång än,inget annat som saknas ,typ svärmor ,frugan grannens hundj-l etc?har du en massa algbeläggning?har du haft nån form av medicinering i karet?har du barn som skrapar ner fiskbullar och spenat i karet när ingen ser? Citera
hbmannen Postat 13 mars 2005 Författare Postat 13 mars 2005 Låter som större problem än att skummaren inte kommit igång än,inget annat som saknas ,typ svärmor ,frugan grannens hundj-l etc?har du en massa algbeläggning?har du haft nån form av medicinering i karet?har du barn som skrapar ner fiskbullar och spenat i karet när ingen ser?ja har en ganska så fin gräsmatta som ja skördar ett par ggr i veckan annars har ja inte gjort nått.. ingen medicin Citera
greger Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 hög algproduktion kommer vanligtvis av att det finnns för mycket näringsämnen i vattnet,men alger som dör skapar ny näring som göder nya alger som.........Ls som blir överväxta kvävs ju också delvis och skapar mer organiskt avfall som bidrar till nitrittopparna.vattenbyten,sluta mata,halvera ljustiden,öka cirkulationen,prova med nitrit remover.sen när nitrivärdena sjunkit bör du kanske prova att öka biomassan:mer Ls,sandfilter,dsb etc. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.