Gå till innehåll

Vad förändrar kh


Kulin

Rekommenderade inlägg

Ok, skall försöka komma till bukt med mitt kh-värde nu, men tänkte slänga ut ett par frågor först:

1. Vad förbrukar kh?

Vet att koraller, fiskar och kalkalger förbrukar det. Kan tex dålig ytrörelse påverka kh negativt? Har minskat ytrörelsen för att inte ha extremt ljusflimmer.

Der växer lite alger i min burk just nu, kanske cyano? Förbrukar det kh?

2. Vad höjer kh och vad är det enklaste sättet? Kalkwasser, enkel kh-buffer, kh/ca-buffer. Vad finns mer?

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall passa på att införskaffa ett kh-test till innan jag drar igång, för att inte bli lurad av ett test i alla fall.

Vad gäller kh-förbrukningen. Om jag kollar de senaste mätningarna, så har det varierat mellan 0,5 - 1,5 per dygn... Låter skumt, ja!

Får testa å buffra upp till 12 el så å låta det stå ett par dar å se va som händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter kh, ligger det lågt pytsar jag i så mycket kh-buffer som behövs för att hamna på 9kh. Låter det stå nån timme sen mäter o kollar vad värdet landar på.

Har mätt var tredje dag sista 2 veckorna ungefär och således buffrat ungefär var tredje dag.

Gjorde ett test under ett par dagars tid , att buffra ca 0,5 kh per dag, men jag fick buffra mer än så då det inte räckte.

Frågan är nu vad som är enklast.

Buffra upp till 12 o låta det gå ett par dar å se vart det landar.

Eller, buffra ca 1,5 kh per dag och se efter ett par dar var man landar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter det vanligaste. I lördags gjorde jag senaste mätningarna av alla värdena, då låg de så här:

Ca 440, mg 1275, fosfat 0, nitrat 5

Jag ökade på ytrörelsen lite mer igår, får se om det ger nån skillnad.

Buffrar calcium när det behövs, men lite samma problem här ännu, har inte haft en period med en helt jämn förbrukning ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...