Mattias Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Well, vad händer om man kör ett sådant med för hgt flöde på vattnet ? Tänkte snickra ihop nåt eget, ngn som har en skiss/ritning ? Citera
stigigemla Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Det finns åtminstone fyra olika sätt att göra nitratfilter.Det enklaste är att hänga en påse med nitrat remover eller zeolit i sumpen.Nästa metod är att droppa vatten genom en lång slang 30 m är vanligt. Det är svårt att ställa in så att det fungerar bra.Man kan "droppa" vatten genom en filterbehållare och mata de anaeroba bakterierna med glukos eller alkohol genom en doseringspump.Man kan använda samma filterbehållare men fylla den med svavelkulor.Fungerar bra men kulorna behöver sköljas ur litet någon eller några gånger om året.Man kan använda samma filterbehållare men koppla en cirkulationspump som kör runt vattnet i filtret. Då slaggar svavlet inte igen.Efter något av de tre sista filtren bör man leda vattnet genom litet korallsandföre man kör tillbaka det till karen.Den enklaste och bästa metoden är att ha gott om LS i akvariet. Citera
Mazi Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Hade detta funkat ?? Är det så ett hemmabyggt nitratfilter funkar typ ?? Jag har inte laddat upp bilder innan, så vi får se hur det går. Citera
Klubbsson Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 Jag tror att det kommer att stinka ruttna ägg i hela huset om du skulle bygga en sånt nitratfilter med svavelkulor. Skulle du köra med Zelosand eller motsvarande så skulle det fungera. Ett Nitratfilter med svavelkulor matas med ett flöde på ca 3-15L/h. I filtret sitter det en pump som sakapar ett flöde runt svavelkulorna på ca 1000L/h. Principen är nästan detsamma som för en kalkreaktor. Citera
stigigemla Postat 15 mars 2005 Postat 15 mars 2005 De tre sista filtermetoderna jag skrev om förutsätter en sluten filterbehållare som luft inte kommer åt innehållet i och mycket långsamt vattenflöde = droppvis. Den ritning du gjort liknar mycket en filtertyp som är vanlig i Frankrike och som de tycker fungerar bra. Men den har lock och botten och är lufttät. Svavelmängden rekommenderas till 1/ 100 av akvariets volym och kalken mellan halva och samma volym som kalken. Och vattnet går med kanske 3- 4 liter per timme för ett 400 liters. Citera
Coralkiller Postat 22 november 2008 Postat 22 november 2008 jag tänkte bygga ett nitrat filter skulle denna ritning fungera som jag knåpat ihop?? mvh Jerry Citera
stigigemla Postat 22 november 2008 Postat 22 november 2008 Nej den fungerar inte. När man kör nitratfilter med svavelkulor blir det cirkulerande vattnet surt. Man kollar bakterieaktiviteten med pH på vattnet ut. Så korallsanden på utvattnet efter svavelfiltret. Citera
-=Mr_B=- Postat 22 november 2008 Postat 22 november 2008 Inte säker på vad du tycker det är för fel på det skissade förslag jag kastade i tråden där du bad om det. Inte detaljerat nog? Det ända som inte syns där är en spacerbricka med en massa små hål i nere vid filtrets inlopp. Funktionsmässigt är enda felet på designen att den av logisk anledning blir lite småtjurig att lufta, men får den bara vatten nog för att låta pumpen driva runt systemet luftar den ut resten själv, gissningsvis på ett par timmar.B! Citera
Coralkiller Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Inte säker på vad du tycker det är för fel på det skissade förslag jag kastade i tråden där du bad om det. Inte detaljerat nog? Det ända som inte syns där är en spacerbricka med en massa små hål i nere vid filtrets inlopp. Funktionsmässigt är enda felet på designen att den av logisk anledning blir lite småtjurig att lufta, men får den bara vatten nog för att låta pumpen driva runt systemet luftar den ut resten själv, gissningsvis på ett par timmar.B!skissen du rita var ju enbart utsidan vad jag kunde se inte någon genom skärning, vilket jag skulle behöva för att kunna bygga den! mvh Jerry Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.