Gå till innehåll

Nitratfilter, kan det köras får mkt ?


Mattias

Rekommenderade inlägg

Det finns åtminstone fyra olika sätt att göra nitratfilter.

Det enklaste är att hänga en påse med nitrat remover eller zeolit i sumpen.

Nästa metod är att droppa vatten genom en lång slang 30 m är vanligt. Det är svårt att ställa in så att det fungerar bra.

Man kan "droppa" vatten genom en filterbehållare och mata de anaeroba bakterierna med glukos eller alkohol genom en doseringspump.

Man kan använda samma filterbehållare men fylla den med svavelkulor.

Fungerar bra men kulorna behöver sköljas ur litet någon eller några gånger om året.

Man kan använda samma filterbehållare men koppla en cirkulationspump som kör runt vattnet i filtret. Då slaggar svavlet inte igen.

Efter något av de tre sista filtren bör man leda vattnet genom litet korallsand

före man kör tillbaka det till karen.

Den enklaste och bästa metoden är att ha gott om LS i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det kommer att stinka ruttna ägg i hela huset om du skulle bygga en sånt nitratfilter med svavelkulor. Skulle du köra med Zelosand eller motsvarande så skulle det fungera.

Ett Nitratfilter med svavelkulor matas med ett flöde på ca 3-15L/h. I filtret sitter det en pump som sakapar ett flöde runt svavelkulorna på ca 1000L/h. Principen är nästan detsamma som för en kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De tre sista filtermetoderna jag skrev om förutsätter en sluten filterbehållare som luft inte kommer åt innehållet i och mycket långsamt vattenflöde = droppvis.

Den ritning du gjort liknar mycket en filtertyp som är vanlig i Frankrike och som de tycker fungerar bra. Men den har lock och botten och är lufttät. Svavelmängden rekommenderas till 1/ 100 av akvariets volym och kalken mellan halva och samma volym som kalken. Och vattnet går med kanske 3- 4 liter per timme för ett 400 liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Inte säker på vad du tycker det är för fel på det skissade förslag jag kastade i tråden där du bad om det. Inte detaljerat nog? Det ända som inte syns där är en spacerbricka med en massa små hål i nere vid filtrets inlopp. Funktionsmässigt är enda felet på designen att den av logisk anledning blir lite småtjurig att lufta, men får den bara vatten nog för att låta pumpen driva runt systemet luftar den ut resten själv, gissningsvis på ett par timmar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker på vad du tycker det är för fel på det skissade förslag jag kastade i tråden där du bad om det. Inte detaljerat nog? Det ända som inte syns där är en spacerbricka med en massa små hål i nere vid filtrets inlopp. Funktionsmässigt är enda felet på designen att den av logisk anledning blir lite småtjurig att lufta, men får den bara vatten nog för att låta pumpen driva runt systemet luftar den ut resten själv, gissningsvis på ett par timmar.

B!

skissen du rita var ju enbart utsidan vad jag kunde se inte någon genom skärning, vilket jag skulle behöva för att kunna bygga den! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...