Gå till innehåll

Internt filter 63 liter utan skummare hjälp


mikael_pecov

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor:

1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet.

Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar.

Mycket tacksam för svar.

Ändrat av mikael_pecov
Fel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan gott strunta helt i det interna filtret. Det hjälper bara marginellt för att rena vattnet. Nedbrytning av näringsämnen sker i den levande stenen och vattenbytena kommer transportera bort oönskade ämnen.

Det enda jag kan tänka mig att internpump med filtervadd hjälper mot är fritt flytande partiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte alls samma uppfattning som Slanten och Laggeman. Ls är ett dåligt substrat för bakterier, främst då för nitrifierare. Använder man skummare så får man som bieffekt att en del av ursprungskvävet luftas ut som ammoniak. Det kväve som blir kvar blir därför mindre och kravet på nitrifikationen per tidsenhet blir inte lika hög. Struntar man i skummaren (som jag alltid gör i kar under 100 liter) så kommer man att få mer kväve som skall nitrifieras och därför måste man se till att man har ett effektivt nitrifikationsfilter (biofilter). jag är av den åsikten att kör man utan skummare så behövs extra filter. Ett litet innerfilter med skummgummi är perfekt, strunta i vadden som inte är ngt bra biosubstrat. på sista tiden har jag börjat att använd detta filter. Perfekt med den lilla behållaren där man kan lägga fosfatabsorber, aktivt kol eller annat. Det ger ca 300 liter i timmen och bör kompleteras med en liten streamer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...