Gå till innehåll

Dum fråga ang LS och ljusbehov


Manks

Rekommenderade inlägg

Ska bygga om ett Juwel rekord 60 till saltakvarium och har en fråga ang ljuset.

Jag är inte rik som ett troll och tänkte försöka sprida ut mina investeringar lite, och som det är nu ska jag bygga en egen ljushuv(ud) ;) med 4*24 w t-5 rör. Det är planen i alla fall. Men jag undrar om man över huvud taget kan ha LS med det singel t-8 rör som sitter i nu. Jag tänkte att man kunde köpa Pumpar och blanda vatten och kasta i min LS och sedan om någon månad bygga en ljusramp värd namnet, eller om jag ska vänta med allt?

Och en annan fråga, i ett 60 lit akvarium, blir det lagom med 2 500 lit pumpar, det är ju lite väl kraftig cirk, ska jag ha en 500 och en 250 tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du det. I början är det bara bra om man inte har för mkt ljus för att hålla nere algproduktionen. Kör bara någon enstaka timme i början med.

Ang. pumparna så har jag ingen koll på vad du menar med en 250 eller 500. Men 2500 liter ger en 42ggr i cirkulation. Lite häftig tycker jag, 20-30ggr är mer lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade 2 som pumpar 500 lit/ timme eller en som pumpar 500 l/timme och en som pumpar 250 l/timme.

drygt 10 ggr är vad jag uppfattat som en bra cirkulation.

Hehe där ser man hur man läser.

Kör på två så att du kan sprida ut cirkalationen bättre. Men jag skulle nog valt 2st 500 l/h i så fall... fast än hellre lite mer cirkulation än så, så att du kommer upp över 20ggr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag läste någonstans att man sliet på pumparna om man körde dem växelvis, men det var förresten kanske folk som gjorde egna vågmaskiner och slog dem av/på var 5.e sekund.

Det där med lyset känner jag mig igentligen tveksam till också, ville dock ha synpunkter. Tänk om man får med någon trevlig liftare med stenen, då lär den inte bli överlycklig av ett t-8 rör i några veckor... Bättre att ta det lungt och läsa/planera lite till i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...