Gå till innehåll

Balling utrustning!


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle börja med balling metoden nu och lära känna den och hur det fungerar.

Men för att det ska bli så lätt som möjligt så tänkte jag köpa allt komplett och hittade då det här:

http://www.drakfisken.se/doseringspumpar/1578-fm-balling-light-set-deluxe.html

Och det jag undrar då är om det är prisvärt och om det bara är att koppla in det och köra? Det är inga extra saker jag behöver köpa till?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nacl-fritt salt.. natriumclorid fritt va? jag vet inte. Jag är ganska urusel på det här men har förstått att man "måste" köra balling. Tänkte köra efter det soms tår på stigs hemsida och testa efter det. Men kommer jag bli tvungena tt beställa natriumclorid fritt salt då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du behöver köra balling beror på hur mycket koraller du har som förbrukar ämnena, hur stort akvarie du har. Det kanske räcker med vattenbyten.

Ja Stigs recept är med nacl-fritt salt. Fördelen med det är att du inte behöver byta vatten lika ofta, och att du doserar samma mängd ifrån varje dunk. Man behöver också ta ut lite vatten ur akvariet när man tillsätter ballingen då salthalten höjs. så får man fylla på färskvatten.

Jag har löst det med att jag har en doseringspump med 4 kanaler, där en tar ut lika mycket vatten från akvariet som jag tillsätter från en dunk/dag. då blir det ganska lagom med salthalten.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett p90 och har det ganska duktigt med koraller och fiskar. Men konstigt nog så är det vissa koraller som inte trivs. underligt nog är det bara knappar.

och jag tycker alltid jag ligger lite lågt vid ca och ph så jag har tänkt att börja med balling och se om det blir bättre. Men om ja nu ska välja den med 3 eller 4st pumpar e ju en bra fråga. är ju ganska smart det där med att ha en pump till att pumpa ut lite vatten när den pumpar in iofs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, mina knappar har inte trivts heller, vad har du i nitrat? Tror att de gärna vill ha lite och nu när jag ligger på 5 så ser de bättre ut än när jag har legat på 0 i nitrat. Jag skulle ha tagit en med 4 pumpar om du nu vill köra med nacl-fritt salt enligt Stigs recept. Det blir enklast och inte så himla mycket dyrare.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...