Gå till innehåll

Rör dragning


frankerd

Rekommenderade inlägg

Tjena alla

Jag undrar vilken max flöde man kan max få ut ur 25mm genomföring med inga böjar till sumpen?

Samt vilken som är den lämpliga rör dimension för att pumpa ca 2000l/h uppåt?

Även lite nyfiken på hur ni har gjort era rördragningar till och från sumpen? Har ni bilder så skulle jag bli glad. Då jag sitter och försöker designa ett eget rör system.

Mvh

Torbjörn Olsson

Expexting a salty baby in 3 months

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett rör med 22 mm innerdiameter ger ungefär 60 minutliter som lodrätt utan någon böj enligt min tabell. Halva flödet kan man väl kanske våga försöka.

Mina 8 mm avtappningar till 100 literskaren skall ge 8 minutliter och ger 3,5.

Men där är kopplingarna lite smalare ungefär 6 mm + en kran med 6 mm inuti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så med lite beräkning så är det ideala flödet ca 3600l/h. Men det verkliga ca 3000l/h. Vilket borde räcka för mig utan problem då jag tänkt att köra 2000l/h igenom sumpen.

Nu kommer den svåra biten och konstruera rördragningen för att få tillbaka vattnet.

Jag hade tänkt att ha två utblås från sumpen,ett längre up och ca 15cm ovan botten efter bakre väggen, är detta en bra idé? Samt vilken dimension av rören är vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20mm eller t.o.m. 16mm borde vara OK för c:a 3000l/h. Lyfthöjden borde bli mer ju mindre diameter du har och även styrkan på utblåset (trycket ökar i takt med ökat motståndet i röret). Fast det måste väl finns en brytpunkt även för det också.

Jag har delat utlopp från returpumpen och har olika riktningar på dem så att de blåser några vinklar i respektive håll. Styrkan på utblåset blir förstås något mindre, men jag tycker att det är bättre än ett enda utlopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...