Gå till innehåll

Någon som har Red Sea Nitrate Pro Test Kit


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är det någon mer än jag som provat Red Sea Nitrate Pro Test Kit?

Jag kör med det, och jag är väldigt nöjd, för er som inte känner till det så har det en upplösning 0-4ppm. Och det har en bra funktion för att jämföra färg med referensfärg. Testet tar 10-12 minuter att göra (3 vätskor, sista vätskan är färgen som går från blå till rosa) efter sista vätskan framkallas provet i 9 minuter.

(det ska tydligen gå att blanda upp provet med vanligt vatten, och man kan då använda det för att läsa 0-64ppm).

Jag började mäta 2ppm nitrat i mitt kar (3 tillfällen, separerade i tiden med ett antal veckor), sen doserade jag på vodka ett tag, och sänkte nitratet i ett par steg till 0.75ppm. Nu är det på väg till 0.5, och mina LPS-er börjar klaga. Hur som belyser det att testet verkar ge utslag för nitrat-reducerande åtgärder.

Jag är intresserad av att höra andra användares erfarenheter av just denna produkt. Jag kan själv bara jämföra med Salifert, och bedömer Red Sea hålla en högre nivå. Gamla rävar som kan 100 gånger mer om saltvattensakvarium än vad jag kan får också gärna kommentera.

Red Sea hävdar en noggrannhet på 0.125 ppm nitrat

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Köpte precis ett No3/Po4 kit från redsea, har ett enkelt salifert sen förut, redsea visade 10ggr mindre (5 på salifert, 0,5 på redsea)

Po4 testerna var lika på redsea och salifert.

Stora flaskan borde på no3 testet borde det stå "skakas i 30min första gången" då löste sig joxet inuti och den gick att använda.

Väntar på referensvätska för att se om jag helt enkelt skall reklamera det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det som PeterGG nämner Red Sea Nitrat Pro test har 4 ppm som högsta. Var det den testen eller Red Seas gamla du använde i din jämförelse?

MVH Lasse

Det var den nya. Den har en low range (värden mellan 0,00 - 4,00 ppm) där man använder 16 ml akvarievatten och en high range (värden mellan 4,00 och 64,00) då man använder 1 ml akvarievatten och 15 ml RO-vatten. Eftersom jag fick ett värde på 1 på referensvätskan och ett värde på 2-4 i akvariet behövde jag aldrig mäta i high range vid detta tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för jag tror det i detta fall men jag vet av erfarenhet att när man ligger utanför mätområdet kan man ibland få verkligt konstiga fel. Eftersom du nu vet att du använder 10 ppm så dubbelkolla i det högra mätområdet så du inte läser ett konstigt resultat pga av att du är utanför mätområdet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för jag tror det i detta fall men jag vet av erfarenhet att när man ligger utanför mätområdet kan man ibland få verkligt konstiga fel. Eftersom du nu vet att du använder 10 ppm så dubbelkolla i det högra mätområdet så du inte läser ett konstigt resultat pga av att du är utanför mätområdet

MVH Lasse

Även om jag inte gjorde detta vid testtillfället hade jag gjort det vid flera tillfällen vid mina mätningar av akvariet. På den tiden mätte jag mitt akvarium varje vecka och mitt vanligaste nitratvärde var 4,0. Varje gång jag fick ett värde på 4,0 mätte jag High Range och fick även då resultatet 4,0. Endast vid ett tillfälle (utöver mitt test) mätte jag akvarievattnet med både Salifert och Red Sea. Resultatet var då 4,0 (RS) respektive 25 (Salifert). En felkälla finns dock när det gäller mina High Rangemätningar. Jag späder inte ut med RO-Vatten utan med batterivatten. Om detta är av betydelse vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande... När jag mätte med Salifert på mitt akvarievatten fick jag 0... sen mätte jag med Red Sea och fick 2ppm... så det stämde med de som hävdade att salifert inte kan mäta under 10...

1. Är du säker på att vi har samma test? [h=2]Red Sea Nitrate Pro Test Kit http://www.swelluk.com/img/shop/original/RedSea-nitrate-Test-Kit.jpg[/h]

2. Vilket Salifert Nitrat test kör du med?

http://bioaquatek.bioaquatekltd.netdna-cdn.com/268-thickbox/salifert-profi-nitrate-no3-test-kit.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en testserie för en tid sedan av vatten från vårt SPS-kar med FaunaMarin, Rowa/mercl(D&D), Red sea, Haach fotometer och salifert och resultatet blev 0.006-8 med FM, Rowa och Haach.

0,03med redsea och 0 med Salifert

Testerna gjordes om minst 2ggr och jag vill inte påskina att det är labbtester, men jag har ju hyfsad mätrutin :)

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande... När jag mätte med Salifert på mitt akvarievatten fick jag 0... sen mätte jag med Red Sea och fick 2ppm... så det stämde med de som hävdade att salifert inte kan mäta under 10...

1. Är du säker på att vi har samma test? Red Sea Nitrate Pro Test Kit http://www.swelluk.com/img/shop/original/RedSea-nitrate-Test-Kit.jpg

2. Vilket Salifert Nitrat test kör du med?

http://bioaquatek.bioaquatekltd.netdna-cdn.com/268-thickbox/salifert-profi-nitrate-no3-test-kit.jpg

Det är samma saliferttest som i din länk och denna red sea variant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MM.. undrar om det är samma? väntar du också 9 minuter?... fick känslan att det inte var samma test.. men samtidigt, att red-sea skulle tillverka 2 olika system känns skumt..

jag väntar i nio minuter. Ganska säker på att det är samma då det ingår i Red Sea Reef Care program liksom resten av deras nuvarande produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara att jag fått ett bra test från Red Sea, och jämfört med ett dåligt från Salifert - vet inte .

Har haft det här testet i 1 - 1.5 år. nu har min pip också satt igen. så det kanske börjar bli gammalt.

Jag misstänker att Red Sea Testet funkar bra om du har låga nitratvärden. Men hos mig som normalt har ganska mycket nitrat visar den tokfel ( d v s att jag har låga nitratvärden). Hos mig visar dock Salifert mer rimliga värden än mitt Red Sea-test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker själv det är så fruktansvärt svårt detta...

Vad jag fattat på alla utbildade på detta forumet är det svårt att mäta nitrat bra. Dessutom att Hanna inte släppt sin kompakta nitratmätare kanske är ett bevis på det också.

Jag har alltid mätt 0 med alla tester jag provat (nu har jag bara testat eheim, salifert, elos, jbl) Sen fick jag Red-Sea Pro testet, fick fram 2ppm första gången - överlycklig. Med Vodka sänkte jag nitratet till 0.25 och då började det skita sig riktigt i karet - massa skitalger, mina LPS-er började blekna, fyllde inte ut med vatten... osv. Och det verkade stämma med de lärdas skrifter på reefkeeping - när man närmar sig 0 i nitrat.

nu när jag tänker på det

Dock har jag blandat en referens vätska, för att dosera nitrat i karet, när jag doserar 5ml ska nitrat höjas 1ppm. Jag måste oftast dosera 10ml för att få det utslaget på nitrat... min tolkning har nog varit att bakterier snabbt sväljt nitratet eller något.. för oftast doserar jag 5ml nitrat, väntar en halvdag innan jag mäter...

Så jag vet inte är väl sanningen. Det test jag har - det gör det jag vill... Jag får ett mät-resultat, jag kan påverka resultatet antingen genom vodka eller natriumnitrat... nu ligger jag på 0.75 i nitrat.. det kanske är 1.5 då.. men det får väl va. Det är bättre än Saliferts 0.

Nu får jag snart köpa nytt test, och Salifert är ju billiga, så jag köper nog ett Salifert parallellt.. bara för att jag är nyfiken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ett mätresultat som du kan knyta till åtgärder och iakttagelser. Oavsett om det är ett relativt resultat (värdet i sig är inte rätt) eller ett rätt resultat så har du en metod där du kan relatera vad du läser av. Då spelar det ingen roll om du får absolut rätt ppm eller inte - du kan hantera situationen och behöver inte gissa.

Problemet blir bara när du köper ny test - då kan du vara tvungen att omvärdera avläst resultat i förhållande till vilken insatts du gör. Är det bra hållbarhet på testerna - se om du kan få samma batch

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har också just köpt och börjat testa Nitraten med detta test och det blev hööögt...Men får nog göra det ett par gånger märker jag när jag läst dessa sidor. Vad är bästa sättet att få ner Nitraten om det visar sig stämma med dom höga värderna?

Tack för synpunkter. Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...