Gå till innehåll

J.Svärd's 828L akvarium - Tråd stängd


acuario

Rekommenderade inlägg

Ja vad säger man ?

Jag har börjat med en liten "burk" för att lära mig men målet är en "burk" i denna storlek.

Många funderingar på planering och placering har blivit besvarade :)

Skulle man nån gång sakna inspiration så är det bra att gå in på denna sida och kolla in Sveriges finaste saltvattenakvarium ;)

Helt OTROLIGT, jag suckade när tråden bestod av 30 sidor men det var väldigt lättläst och inspirerande.

Efter 26 år med sötvatten så känns det plötsligt som bortkastad tid ;)

Fantastiskt Svärd, jag är full av beundran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 542
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den största hemligheten är ljuset. Jag kör med 3 x BLV 14000k 400w.

Tror inte riktigt på dig svärd. Den största hemligheten är nog en erfaren akvarist som kan skapa dom rätta förutsättningarna för att få koraller att växa som ogräs. Än en gång ett väldigt fint kar :smiley20:

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Fjärilarna är i himlen"suck" De var pigga och åt men de hade prick som inte gav med sig trots uv. jag tror att de tog skada invärtes och i gälarna.
Jag är lite down just nu för min imperator Ådi dog idag bara så där.

Sommaren verkar ha gått hårt åt ditt fiskbestånd. Har du några teorier om varför Imperatorn dog? Det har ju varit uppe trådar förut om Imperatorer som helt plötsligt bara dör. Hjälp min Imperator tvärdog

Hjärtproblem var en av gissningarna i en den tråden, men i ditt kar kanske det snarare var leverproblem.

Hur som helst så är det tråkigt att det inte gick vägen med fjärilarna för de var ett intressant inslag i ditt fiskbestånd.

(Photograph by Philippe Halsman after a drawing by Salvador Dalí.)

post-839-14468912896925_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårt och hårt. 2st fiskar har dött i sommar, jag hade en del problem med tempen så korallerna tappade lite färg och innan så hade jag ju prick på fjärilarna som dog och det är möjligt att de smittade imperatorn. nu ser allt mycket bättre och färgerna på korallerna är tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

GRYMT! Jag blir ganska så avundsjuk nu skall du veta- När man ser såna här bilder blir man så sugen på att börja med sps igen..Men inte nu för stunden. Jag skall riva min burk först och fixa nu sten,ny rör till sumpen osv.Sen kanske man kan tigga till sig lite fraggs av folk..Och låta dom växa till sig. Kör du fortfarande med vodkan Svärd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser bra ut nu, man ser att Vodkan gett resultat, men det är svårt att få bort fosfaten. Man kan forfarande se en hel del bruna zooxantheller framförallt på de äldre korallerna. Det är som med alger, har man väl fått dem så det svårt att bli av med dem, även om det inte skapas några nya. Om du är sugen på att exprimentera så finns det Zeospur som tar bort de gamla zooxanthellerna, men det är riskabelt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt, fiskar behöver utrymme medans koraller är det lättare att hålla med bra ljus och cirkulation i ett mindre kar. Om du fortfarande tänker köra utan skummare i det mindre, så har du mycket större chans att lyckas om du bara har koraller i det.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja hur gick det efter batterincidenten? Jo korallerna fick sig en nära döden upplevelse men jag lyckades rädda dem och nu är många av dem finare än innan och några stycken är väl inte 100% tillbaka men nära på. pumpen för interncirkulationen på min modifierade kalkreaktor gick ju sönder precis innan olyckan och den bytte jag ut mot en bättre men har nu bestämt mig för att ge Ballingmetoden en chans till så 2st nya Grotech doserpumpar är beställda och kemikalier har jag bunkrat upp med för en ansenlig tid framåt, jag har skött doseringen manuellt ända sen batteriolyckan och nu börjar det bli liiite tråkigt att dosera kemikalier manuellt 2 ggr om dagen man blir ganska uppbunden om man säger så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kameran är en olympus sp-500uz 6megapixel och jag kan inte få fram mina blå acroporor på ett bra sätt för ljuset i karet är så starkt så jag tonar ner bilderna lite grand i photoshop för att försöka komma fram så att det ser ut mer som det gör i verkligheten men på sista bilden är jag inte riktigt i närheten för de rosa hysterixen är mer rosa i verkligheten och även de blå acropororna där är det verkligen inte bra men jag är ingen mästerfotograf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder! läs på om MASK i photoshops hjälpsektion, med den gjorde jag denna bild på 2 minuter. Alltså stärkt färgerna på fisken.

Sen då du minskar storleken så ta "smart sharp" efter och sätt ca 50 - 75 i värde med 1 i tröskelvärde (det undre värdet av de två, det ser du då du testar). Så får du skarpare bilder (om du nu e så bildanal som jag e.. ) haha

Dave

aleucosternonxz5_FIX.jpg

Sen din revbild mekade jag lite med, dock var den "förstörd" av kompressionen då du sparade den, så den blev lite kornig. Men bara o visa vad du kan lära dig o göra med dina redan fina bilder!

mittenxc7_fix.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej igen allihopa!

Medans parasiterna härjar i 600L karet och skördar nya offer så har jag i alla fall detta kar att trösta mig med. Jag har bytt ut reflektorerna men de kostade inte en krona för jag fick dem på jobbet, jag behövde bara att dela på dem. Jag gjorde 2st 50cm långa och en på 70cm och visst blev ljuset bättre och intensivare precis vad jag hoppades.

Den första klar

1pc2.jpg

Allihopa på plats

2iq0.jpg

3fe7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...