Gå till innehåll

Hur få bort silikon?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har startat mitt nygamla kar vilket tidigare tjänstgjode som sump till mitt förra visningskar. Jag upptäckte ett problem som jag tyvärr reagerade på när det var för sent (efter att jag monterat i bakgrunden). Där jag tidigare haft en silikonsträng mitt på glaset för att hålla fast en mellanvägg sitter nu lite rester av silikonen. Jag har försökt skrapa så gott jag kan med rakblad, men får inte bort det sista och känner det inte heller med handen. Det som är kvar ser ut som att det har runnit vatten på utsidan av glaset vilket ger en lite "mjölkig" sträng som går över hela framsidan samt hela sidorutan. Kan man på nåt sätt få bort resterna? Måste jag i så fall plocka ur allt (har ju redan satt i djur)? Är inte direkt lycklig över min tabbe, och överväger att limma/beställa ett nytt kar och byta ut... men vill såklart först se om jag kan slippa den extra utgiften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Isskrapa har jag inte tänkt på, men tycker nästan rakbladet borde ta bättre... Ska testa ändå, kan ju inte skada.

Över vattenytan syns inget, så det stör inte heller. Får hoppas det ger sig med tiden då... :) Algskrapan kommer gå het hädanefter!

Tack för snabba svar

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort vad som går med rakblad, ta det sista med stålull. Funkar kalas, och repar inte glaset.

När du tar med rakbladet, kör både längs med silikonsträngen och tvärs mot den, så får du bort så mycket som möjligt.

Du kan också testa att trycka lite extra med fingret på bladet precis över strängen, så tar det lite bättre precis där.

Använd inte scotchbrite, då får du repor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bli lite risky när du har vatten i så klart, men lite stålull utan tvål borde funka ändå. Se om du får tag i nån som är färdigformad, om det finns färdiga tussar eller nåt sånt tänkte jag.

Skaffa en glasbit att testa på först, så du inte får tag i nåt som repar glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...