Gå till innehåll

Tunze 9002, det kommer inga bubblor.


Nettan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Köpt en Tunze 9002 till mitt RSM 130. Har precis kopplat in den och jag känner att propellern snurrar men det kommer inga bubblor oavsett hur jag vrider på ratten. Kommer det igång efter ett tag så jag ska låta den va igång eller är den trasig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha råkat klämma slangen när du monterade den. Inne i själva skummaren. De lyckades iaf jag med så där kom inga bubblor för mig. Tog ut den och monterade isär den och ser ihop igen. :)

Du kan också känna i änden av slangen med fingret om de suger något. Ibland kan man höra de också.

/andré

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?rniyem

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vatten i luftslangen? vet inte hur en tunze ser ut men om det kommer vatten upp i min skummares luftslang har den svårt att dra in luft igen. testa att blåsa i luftslangen så ser du om det är stopp genom att du antingen inte kan blåsa eller att det inte bubblar i koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har salt i vattnet. Jag har testat både i karet och i höll men ingen succé. Tog isär den och blåste i luftslangen och det var inte stopp i den. Satte ihop den och den kan inte vara i kläm heller. Men däremot nu när den är isatt och igång så om jag lyfter upp skumkoppen så kommer det lite vatten ur lufthålet. Känns som det går på fel håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har salt i vattnet. Jag har testat både i karet och i höll men ingen succé. Tog isär den och blåste i luftslangen och det var inte stopp i den. Satte ihop den och den kan inte vara i kläm heller. Men däremot nu när den är isatt och igång så om jag lyfter upp skumkoppen så kommer det lite vatten ur lufthålet. Känns som det går på fel håll.

Jag såg att du bodde i Göteborg, om du inte får igång den så kan du gärna komma förbi mig och kolla hur min ser ut. Jag har en likadan som skummar på bra. Hör av dig om du intresserad så kan vi plocka isär den och jämföra vad som skiljer. Jag bor i sannegårdshamnen.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte också den åt fel håll en gång, men då går själva jet-strålen från pumpen rakt upp i skummarkoppen. Den skummar inte så bra då men det bubblar fortfarande. Ser du några bubblor om du tittar ner i skummaren? Pumpen ska vara vänd så att strålen från pumpen går upp i facket som är bredvid koppen. Det finns en liten "bula" som strålen ska träffa. Jag googlade fram en manual för att se hur det skulle sitta, där finns det några bilder. Men den kanske du har om du köpt den ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången jag satte i den så öpppnade jag den inte innan utan jag bara pluggade i i det gamla skummar uttaget i akvariet och körde och det kom inga bubblor då. Testade vända på propellern men blir ingen skillnade och den sitter på rätt håll så vattenstrålen träffar bulan så att säga. Det kommer inga bubblor alls om man kollar ner och det sipprar lite vatten ur luft röret. Känns som motorn driver på fel håll om det är möjligt, eller nä jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en venturi som gör att det sugs in luft i vattenströmmen. Kolla så att den inte är nått som sitter igen där slangen fäster i själva pumpen. Så länge du har ett vattenflöde genom det röret så ska det suga med luft. Testa att köra pumpen i en hink, då syns det om det sugs med luft och att det är ett rejält vattenflöde. Men se till att ha vatten över röret innan du startar pumpen, annars får du vatten på golvet. Tro mig jag har provat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde bara pumpen med det lilla röret på i en hink men tyckte inte det var något superdrag på vattnet. Håller jag upp den och riktar åt sidan så sipprar det ut vatten ur lufthålet istället för att suga in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, det låter lite som att din pump inte riktigt är ok. Min sprutade som sagt ur en hink och ut på golvet när jag inte hade utloppet under ytan när jag startade den. Luftinsuget bygger nog på att det är en rätt hög hastighet på vattnet som flödar förbi luftinsuget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med att få igång min pump efter att den gått runt ett år. Den gick men den presterade inte som den skulle. Jag fick plocka isär den ett par gånger och sedan starta om den några gånger innan den kom igång. Har hört att de är flera som haft samma problem med den pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pratat med återförsäljaren. Testade blåsa vatten med en testspruta men uten resultat. När jag hade den ihopsatt i en hink och blåste för full hals och då blev det mer fräs men bara då jag blåste. Så som läget ligger nu så testar jag och plocka isär och ihop igen men annars avvaktar tills han varit i kontakt med Tunze så får vi ser. Tack alla, jag uppdatterar när jag har något resultat. Gokväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har pratat med återförsäljaren. Testade blåsa vatten med en testspruta men uten resultat. När jag hade den ihopsatt i en hink och blåste för full hals och då blev det mer fräs men bara då jag blåste. Så som läget ligger nu så testar jag och plocka isär och ihop igen men annars avvaktar tills han varit i kontakt med Tunze så får vi ser. Tack alla, jag uppdatterar när jag har något resultat. Gokväll.

Har du luftslangen på plats?

Både på pumpen samt i hålet i överkant på skummarboxen.

post-1393-14468924779359_thumb.jpg

Sedan när du satt i kontakten om ingenting händer, skruva ut luftskruven helt för att sedan justera in den enl. instruktionsbok.

Notera också att skummaren är i rätt vatten nivå (blå markering).

När så väl injustering skett så räkna med att det tar ett tag innan den börjar producera skum till skumkoppen.

Lycka till!

post-1393-14468924779169_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Om jag tar bort skummarkoppen och tittar ner så är det inte en tillstymmelse till bubblor men du menar att det kan uppstå senare? Ska köra och testa längre tid då.

Då är där ju garanterat något som bråkar med luft slangen plocka isär skummaren och kolla samt testa blåsa i slangen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...