Gå till innehåll

Lite frågor


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Satt och tittade med ficklampa i karet igår och fick se att jag har mycket typ tusenfotingar i karet. De liknar iaf tusenfotingar o är rosa o vita till färgen. Är detta bra eller dåligt. Har andra djur i den levande stenen me typ kräftdjur o liknande, men de e väl bra?

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är en fullt normal företelese att sitta och glo på sitt akvarium mitt i natten med en ficklampa i handen. :) Att du har många små levande djur är ett bra betyg för ditt akvarium, Börjar "tusenfotingarna" bli extremt många och stora kan man börja misstänka att något inte är som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök efter "bristle worm" eller "fire worm" på altavista eller google så får man många bilder där du kan se om det är dessa som du har i karet. De flesta av dessa är bra renhållare i karet, men vissa kan vara skadedjur.

Kräftdjur och annat kryp som finns är, som Klubbsson säger, ett bra tecken på en miljö som funkar och dessutom utgör dessa småkryp mat åt invånarna i karet. Har du sump med sand och LS i så kan du ta en skopa av sanden från karet och hälla i sumpen (även om de kommer förr eller senare att hitta dit själva) så kommer de att föröka sig där i fred och deras avkommor åker upp till karet och blir mat åt fiskar och andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

näe, det tycker jag inte att du ska behöva göra. Det bästa vore om du kunde plåta en bild och lägga här på forumet och få ett expertuttalande från någon som vet bättre. Men generellt är det så att allt som finns på LSn kan blir mat åt nån. Så du behöver inte bekymra dig om dem. De gör definitivt mer nytta än skada.

Vad har du för andra levande i karet (fiskar & annat...)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, har ju ett litet kar, så de e 2 st Ocellaris clowner, 2st sniglar, glas roser me så de blir att köpa en räka som tar dem hade jag tänkt.. 1 Sarcophyton, 1 Sinularia, Lite Xenia, Polyper, Skivanemon, Riccordeaflorida, Macro alger, de bara skrivet rakt av annonsen, vet inte så mycket än men planerar att lära mig. E mycket roligare me ett saltvatten än söt den saken e ju säker iaf..

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det mindre storlek på dem så borde de inte vara någon fara mot dina invånare. Fire worms som är 1-2cm stora är inte att oroa sig för. Det är de större på c:a 1 meter som är skrämmande ;) Men någon annan kanske har annan information att dela med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du är inte farligt besatt nemisis... jag är lika dan jusst nu har jag bara ls och en clown, fast där finns det mkt att titta på, jag har även ett antal fire worms och bristel worms tycker att de är lite otäcka...

stympade sjöstjärnor har jag med gott om bra kamoflerade va de me.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis köpt en bok (the coral reef aquarium) och författaren är väldigt positiv till dessa maskar och säger att de gör mycket nytta liknande daggmaskar på land. Det finns någon variant som kan vara ett skadedjur och kan ge sig på mjuka koraller men är "almost never seen in reef tanks". Det finns ca 10000 sorter som tillhör bristleworms och de är en viktig del av städfunktionen och äter bakterier och detrius samtidigt som de producerar microplankton som gynnar korallerna.

Mitt råd är att låta de vara i fred.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag har försökt låna den svenska versionen på vårat bibliotek i HALMSTAD men tydligen tyckte någon att version 1-3 var väldigt bra för de va stulna så jag står utan.

Men den ska visst vara väldigt bra har jag hört på omvägar...

Kul att någon har boken, jag är så glad för dig AAAAHHHHGGGG.

Hls Nelson (lite avis)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...