Gå till innehåll

Spårämnen


Mazi

Rekommenderade inlägg

Det finns ju hur många burkar/flaskor som helst med spårämnen att köpa. Vilka är det som är nödvändiga(st) ? Är det inte calcium, magnesium och jod som är viktigast ? Det finns ju en massa som heter typ "pro coral A) och sånt. Är det typ en blandning av allt nödvändigt så man inte behöver köpa något annat ? Jag fattar i princip ingenting :smiley5:. Jag har läst korallrevsakvarieböckerna och det mesta jag hittat här på forumet utan att bli mycket klokare. Hoppas nån orkar förklara...:)

Förresten, jag har läst att saltet innehåller en del. Kan man inte byta vatten oftare så att man får i ämnen ? Eller går det åt för mycket ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

håller med stigemla,byter du tillräckligt med vatten med ett bra salt så får du alla tillsatser du behöver och slipper grublet med dosering av dyra tillsatser.

Möjligt tillsats är väl isåfall calcium/kalkvatten om du har storförbrukare av kalk under uppbyggnadsskedet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Men om man inte har några höga värden av nitrat ed. och det var ganska längesedan man gjorde ett vattenbyte. Är det i en sån situation bra med att tillsätta typ Tropic Marin's coral K- och A+ (eller vad de heter) eller är det bättre/billigare ändå i längden att byta vatten oftare än att tillsätta spårämnena separat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten är ju något som är bra trots att man inte har nitrat, vattnbytet tillför spårämnen och rensar ut gammalt vatten, detta är ju en ganska bra försäkring på att de flesta ämnena finns i vattnet. Men som Stigige... säger så behöver du igentligen inte tillsätta några spårämnen om du inte har mycket korall, och allt var mycket korall innebär. Sedan tror jag definitivt inte att det blir billigare att tillsätta spårämnen än att byta vatten, när man inte har så mycket korall och tillväxt. Man kan ju fundera på att ha tillsattser som Calcium, magnesium och jod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...