Gå till innehåll

Stichodactyla haddoni - Flera djur i ett och samma kar?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej, är det någon som har erfarenhet av att ha flera carpets i ett och samma kar? Och ifall man kan ha tex två carpets i ett större kar med två olika sorters clowner tex? Eller om det isf är bättre att skaffa ett antal mindre hanar till en hona?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi utökar frågan lite då, ifall man har flera anemoner av en sort, men som det finns flera olika clownsorter som går i, är det en bra idé att skaffa två olika par clowner om karet är tillräckligt stort, eller kommer det att bli så mycket bråka att någon av fiskarna kan ta skada?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara svara för ett litet kar, mitt gamla clownpar vaktade ALLA anemoner, neuter funkade bra men inte andra könsmogna clowner. Men som sagt det var i ett litet rsm. Däremot funkar det fint att ha flera tex bubbletips i samma kar förutsatt att man inte får in någon kemiske ali för då dör de andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin bild du målar upp i huvet på mig Lagge! :D Haddonin är ju löjligt vacker!

Jag har väl inte så mycket bra svar till dig, men nåt som kanske kan vara inne på samma ämne. Denny har en anemon (tror det är en BTA) i sitt 720L som delat sig ett antal gånger. Som mest tror jag han haft fyra olika. Till dessa har han två par (fyra stycken som parat ihop sig på var sitt håll) sadelclowner som inte köpts vid samma tillfälle. Men jag har läst trådar om liknande ämnen från USA där folk verkar ha lyckats med liknande försök som du beskriver, men oftast brukar man då belysa vikten av att köra med aktivt kol. Hoppas det går bra för dig om du bestämmer dig för att göra slag i saken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två anemoner av samma sort utför kanske inte lika mycket kemisk krigsföring som två av olika sort?

Vi får se ifall det blir fler clowner, jag har ju en illgrön carpet redan och på träffen ska det införskaffas en till, dock inte lika illgrön, men grön ändå, och lite större än min nuvarande. Bilder kommer så klart när karet är igång och anemonerna är på plats. :)

@Agnes, tack för tipset, har sökt och läst information sedan igår om detta och det verkar som att det ska fungera så länge man kör med samma sorts anemoner, dock har jag inte hittat någon som kör med två sorters clowner med samma typ av anemoner i samma kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...