Gå till innehåll

Sunrise LED??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Om man vill ge sig på sunrise med LED teknik, finns det nått annat billigare system än Profilux 3, nått man kan "bygga" själv eller köpa för att modifiera lite...

Lite tips och ideér tack:)

Klurade på att slackta kompisens wake-up lampa, den har sunrise 0-60min med LED och timer/klocka dock inte solnedgång:( hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängder av ledgrupper på separat timer kanske...blir väl svårt om du vill att de skall dimmas upp, men sätta på dem i intervall från höger till vänster skulle väl funka.

Annars har väl modul ledramperna programvara för det om man kör flera moduler. Dock inte det billigaste alternativet kanske ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många sätt, speciellt om du tänkt använda dig av DIY LEDs, då är det bara att låta dimma upp och ned vid rätt tidpunkt för soluppgång och solnedgång. Detta via antingen, som du säger, en akvariumdator. Eller så via en ardiuno, vilket är ett litet kretskort, där man ställt in rätt tidpunkt, som säger till drivarna att de ska dimma upp och ned.

Kolla på Janne68's tråd om LED, så får du se ytterligare en lösning...

Sen har jag för mig att det finns vissa färdiga produkter på marknaden...

Sent from my IPhone 4 using TapaTalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har löst det med soluppgång/nedgång som börjar på ena sidan i karet med hjälp av Janne68 kort och en reefangel samt en egen programvara mellan dem. Nu är ju reefangeln baserad på en arduino så vill du gå den vägen så kan du få ta del av min programvara för att lösa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tyvärr är det så att även om kontrollen matar ut en PWM signal så är det inte säkert att drivern gör det samma ut till LED:en. Det är få drivers som gör det faktiskt. Bland de som gör det är Hide-lite`s Maxi Jolly och Jannes lösning. Janne har två styrkort till sin drivkort - ett som tar signal från en 1-10 V styrning och ett självstående med 4 timerkretsar som man med hjälp av fördröjningar kan variera i oändligheten. Jannes kort är dock begränsat till en FV på 24 V och behöver separat likströmsmatning. Oavsett hur man styr från kontrollen (1-10 eller timerkretsar) så matar drivrarna ut en PWM signal. Det verkar som MeanWells populära drivrar inte matar ut PWM utan istället varierar strömstyrkan. Utmärkande för en sådan driver är att den inte går att dimma till 0. Maxi Jolly är en perfekt lösning för upp mot 50 Watt och som kan ta olika inmatningar (1-10, PWM och pusch-teknik), matar ut PWM och hars ställbara strömmar mellan 350 mA till 1400 mA och en vid "constan current region". Men DYR.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...