Joakim Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Hej,Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet.Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder.Hoppas någon har lite koll på det här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Vet du vilken dvärgkejsare det var?http://www.reeflex.net/kategorie/16.htmlVad matar du med? Pellets, fryst artemia, eller vad? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Kanske dum fråga, men du skrev inte fel och menade gul kirurg?http://www.reeflex.net/tiere/522_Zebrasoma_flavescens.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joakim Postat 6 mars 2012 Författare Dela Postat 6 mars 2012 Jag har köpt sorten Lemonpeel angelfish. Jag har försökt mata med pellets men det tar den inte. Däremot äter den lite alger från stenar m.m. så det verkar inte vara något problem med aptiten. Hur ofta ska jag sen mata när jag hittat rätt foder? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Jag hade nog försökt mata med frysmat, typ mysis, krill eller artemia.Funkar inte det så kan du prova Nori i en foderklämma:http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=256Jag har två andra dvärgkejsare och jag matar bara en gång om dagen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joakim Postat 6 mars 2012 Författare Dela Postat 6 mars 2012 Tack! Får försöka införskaffa frysmaten snabbast möjligt. Du vet inte varför fisken kliar sig mot stenar? Har dina dvärgkejsare haft samma beteende? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Jag har haft fiskar som kliat sig mot stenar förr, och det har försvunnit av sig själv och inte smittat.Men det kan säkert finnas olika anledningar till att de kliar sig, så jag kan tyvärr inte svara.Vet för lite om sjukdomar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Tack! Får försöka införskaffa frysmaten snabbast möjligt. Du vet inte varför fisken kliar sig mot stenar? Har dina dvärgkejsare haft samma beteende?Anledningen till att den kliar sig är ju att den irriteras av parasiter som detn försöker bli av med, har du några putsarräkor i karet? Håll utkik efter sjukdomssymptom och parasitangrepp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joakim Postat 6 mars 2012 Författare Dela Postat 6 mars 2012 Nej har ingen putsarräka. Då är det nog bra om jag köper en i samma veva som jag köper maten. Du menar alltså att putsarräkan kan ta bort ev. parasiter? Tack för tipset Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 6 mars 2012 Dela Postat 6 mars 2012 Ja, putsarräkor kan plocka parasiter från fiskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 9 mars 2012 Dela Postat 9 mars 2012 Nej har ingen putsarräka. Då är det nog bra om jag köper en i samma veva som jag köper maten. Du menar alltså att putsarräkan kan ta bort ev. parasiter? Tack för tipset Japp, det är det den är till för. Även ute i haven. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.