Gå till innehåll

Är min nya gula dvärgkejsare sjuk?


Joakim

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet.

Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder.

Hoppas någon har lite koll på det här :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt sorten Lemonpeel angelfish. Jag har försökt mata med pellets men det tar den inte. Däremot äter den lite alger från stenar m.m. så det verkar inte vara något problem med aptiten. Hur ofta ska jag sen mata när jag hittat rätt foder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Får försöka införskaffa frysmaten snabbast möjligt. Du vet inte varför fisken kliar sig mot stenar? Har dina dvärgkejsare haft samma beteende?

Anledningen till att den kliar sig är ju att den irriteras av parasiter som detn försöker bli av med, har du några putsarräkor i karet?

Håll utkik efter sjukdomssymptom och parasitangrepp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...