Gå till innehåll

Lågt KH högt Ca


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Jag har fått ett litet problem med att KH:t i mitt kar droppar ganska fort.

Från 9 till 6 går på mindre än 36 timmar.

Jag har ganska mycket ljus, men inte så mycket koraller.

Jag har en del makroalger som som jag tycker är fina dock och jag misstänker att de käkar mitt KH.

Jag tillsätter Tropic Marines Bio calcium och en skopa höjer mitt KH med ungefär 1,5.

Problemet är bara att Ca-halten inte går ner i samma takt som KH:t så nu ligger jag på lite höga nivåer Ca ~480

Kan jag dosera bara Bikarbonat eller något annat enkelt för att bara hålla KH:t uppe?

Jag byter 20% vatten varannan vecka punktligt och noggrant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som är problemet med TM Bio pulvret, det ska vara balanserat men det stämmer inte riktigt med verkligheten.

Bättre köra med separata lösningar för kh, ca och mg.

Du kan med fördel köra enbart bikarbonat för kh.

Läs igenom ballingtrådarna och hitta metoden som passar dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem är väl att det bara kan lösas en viss mängd Ca i vattnet, när det är mättat så kan det väl fälla ut. Vad som händer sedan har jag dålig koll på så det vågar jag inte uttrycka mig om. Men vad jag förstår det så kommer det överflödiga kalket och bikarbonaten fälla ut till calciumkarbonat, det kan sänka KH som i sin tur kan sänka ph, och då blir det trist.

Hoppas någon vis man/kvinna kommer och säger om jag har fel så jag inte lurar i dig något :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...