Gå till innehåll

120L nybörjare !


matte_lkpg

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har suttit och läst ett tag här på forumet men varit tyst än så länge :)

Konstigt nog så blir jag bara mer och mer sugen på att prova salt :smiley9:

Har ett 120L liters akvarium som stog tomt, så får bli att använda det! Dock är det filter inbyggt i bakgrunden (nytt).

Som jag monterade när jag hade tänkt att ha den som räkburk! Men som jag förstår kan jag ha det kvar till salt med?

Har en del kvar att läsa på innan jag är redo att starta på allvar känner jag men en bit på väg är man allt :)

En jobbarkompis har ett 720L salt och en polare som haft 500L så dom lär väl få stå ut med en del dumma frågor, och ni med troligen :smiley17:

aabnyd.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Stenen la ja i igår! "Hålet" du ser är mittstaget skulle ja tro :smiley17:

Har ingen ytavrinning än men kommer köra hembyggd hävert med pvc rör sen :)

Väntar på att få hem skummaren som kommer vilken dag som helst nu hoppas jag! innan jag gör i ordning sumpen :)

Under tiden kommer skummaren få hänga på kanten av akvariet då den funkar till båda delar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Karet har nu varit igång sen 31/3 med levande sten. Lite kiselalger å glasrosor har ja fått, så det är väll kanske dax för en städpatrull?

Vad är rekomendrat att man skaffar? :) Turbosniglar, erimiter, pepparmintsräka? :)

Vattentester gav detta idag iaf..

Temp: 25

Salt: 1.022

Mg: 1300

Ca: 440

KH: 8,3

Nitrit: 0

Nitrat: 5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta sniglar och några räkor.

Eremiterna har en tendens att se sniglarna som nya lägenheter att flytta in i, alltid trist när sånt händer.

Pepparmintsräkor är alltid charmiga, om än något blyga ibland. Värt att testa dock. Annars finns det ju en handfull andra sorter att välja på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Stora problem!!

Fått läcka på akvariet :x Kom hem i tid igår som tur var, så bara ca 5-6L han komma ut på golvet! Men räkorna och sniglarna + den minsta stenen har jag i min lilla sump på ca 50L med endast skummaren i nu.

Och dom andra 2 stenarna i en 30L tunna men en liten pump bara. Hur länge klarar sej "grejerna" så här? Måste få tag på en annan burk.. den här är redan om limmad en gång för ca 1år sen när jag fick den :smiley24:

Inte helt lätt att få tag på nått akvarium den här helgen tyvärr :kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...