Gå till innehåll

Heskes Deltec


Heske

Rekommenderade inlägg

  • Svar 249
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo det fick dom. Stig övertalade mig om att Strigata är ett mycket bättre val än dom puellaris jag av sugen på och priset han satt på kaninen va ju nästan löjligt så den kunde jag bara inte stå emot ;)

Den större av dom tuggar sand hela tiden men flyttar inte jättemycket på den, men den mindre har jag som sagt knappt sett till :(

Blev även en del salt med hem sen tog pengarna slut, kanske tur det för annars hade det nog blivit ännu mer levande...

Vad är fördelen med Strigatan? Har för mig att de har en tendens att släppa ut sanden lite högre upp från botten än Puellaris vilket kan bli lite tråkigt med sand över sten och koraller, nått du tänkt på? Men de har kanske större möjlighet att överleva på lång sikt? Många Puellaris tynar väl bort eftersom de inte får i sig tillräckligt med mat?

P.s Har inte glömt fragg-löftet, ska bara få igång korallerna så där blir nått att fragga av :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är fördelen med Strigatan? Har för mig att de har en tendens att släppa ut sanden lite högre upp från botten än Puellaris vilket kan bli lite tråkigt med sand över sten och koraller, nått du tänkt på? Men de har kanske större möjlighet att överleva på lång sikt? Många Puellaris tynar väl bort eftersom de inte får i sig tillräckligt med mat?

P.s Har inte glömt fragg-löftet, ska bara få igång korallerna så där blir nått att fragga av :)

Som Stig förklarade det så flyttade Puellarisen mycket mer på sanden vilket kunde leda till begravda koraller medan Strigatan mer spred ut sanden över botten på ungefär samma ställe...

Min Stringata(den jag ser) verkar iaf duktig på och inte släppa något på sten eller koraller, den har tom plockat lite som hamnat på stenarna när jag fyllt på och lagt det på botten istället -Tummen upp

Det är lugnt, nya karet dröjer ändå ett tag ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du känner att kaninfisken blir för stor så har jag gott om plats i mitt kar. :) Den är riktigt fin!

Jo, den är ju det :) Tror dock inte jag är sugen på och sälja den, jag hoppas den växer sakta så jag kan ha den i detta karet tills jag bygger nytt/stort ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, jag är också på jakt efter någon som klarar att hålla sanden vit och fin, har varit lite skeptisk till Strigata då jag har för mig att jag genom åren läst en del som blivit tokiga på spridningen av sanden, men det kan kanske vara läge att prova ändå :) Finns inte så många bra alternativ tycker jag, sandstjärnor räcker ju itne riktigt till och sandsniglar verkar man behöva en hel armé av för att hålla sanden fin...

Rapportera gärna hur det går :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, jag är också på jakt efter någon som klarar att hålla sanden vit och fin, har varit lite skeptisk till Strigata då jag har för mig att jag genom åren läst en del som blivit tokiga på spridningen av sanden, men det kan kanske vara läge att prova ändå :) Finns inte så många bra alternativ tycker jag, sandstjärnor räcker ju itne riktigt till och sandsniglar verkar man behöva en hel armé av för att hålla sanden fin...

Rapportera gärna hur det går :)

Jag vet inte om den här håller sanden så vit och fin, tycker stenarna har samma färg före och efter han haft dom i munnen, men han tar ju allt smått skit som samlas mellan stenarna iaf :)

Har sett Glenns Puellarisar och dom kunde VERKLIGEN flytta sand iaf!! Och hans sand va ju vit och fin så det kanske är ett bättre alternativ?

Ska hålla koll på dom ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med Strigatan? Flyttar den sanden mycket, har vattnet blivit grumligare av sandsilandet?

Jodå den flyttar på sanden, men inte som puellarisarna jag såg hos Glenn.

Den här tar in sand i munnen sen simmar den upp en bit innan den släpper ut sanden. Vattnet har inte blivit grumligt alls, däremot ser det ut som det snöat på vissa ställen i karet pga att den fina sanden följer med strömmen när strigatan släpper ut den.

Min slutsats blir nog att ska man ha strigata ska man nog gärna ha lite grövre sand eller korallkross än jag har, och ska man ha puellaris ska man nog ha ganska mycket sand så det inte blir kala fläckar på botten när dom får för sig och samla all sand på hög :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå den flyttar på sanden, men inte som puellarisarna jag såg hos Glenn.

Den här tar in sand i munnen sen simmar den upp en bit innan den släpper ut sanden. Vattnet har inte blivit grumligt alls, däremot ser det ut som det snöat på vissa ställen i karet pga att den fina sanden följer med strömmen när strigatan släpper ut den.

Min slutsats blir nog att ska man ha strigata ska man nog gärna ha lite grövre sand eller korallkross än jag har, och ska man ha puellaris ska man nog ha ganska mycket sand så det inte blir kala fläckar på botten när dom får för sig och samla all sand på hög :)

Hm, då är jag fortsatt lite tveksam till Strigata, även om den verkar vara en trevlig fisk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju komma och kolla på den själv om du vill?

Kan säga så mycket som att till mitt nästa kar blir det nog puellaris iaf...

Jag har egentligen inget emot strigatan, och det är ju en fin fisk och trevlig färgklick i karet, men puellarisen verkar fortfarande roligare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaha, bra tag sen jag skrev här. Va iaf och kolla på Patriks kar i Sjöbo idag, helt jäkla enormt!! Som en mindre swimingpool i vardagsrummet...

Fick med mig 3 nästintill fulla spannar med fraggar hem. Var ska jag göra av allt nu?? Såg ut som så små grejer hos Patrik men här är det ju stort :skrattar:

Bilder kommer vid senare tillfälle då allt kommit till rätta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...
Hallå där. Vad händer. Du lovade bilder vid semestern, har inte kommit nåt än. Hur går det. Mycke annat som tar tid?

Hallå.

Jo, mycket annat som tagit tid (o penagar) dom senaste månaderna. Bla har jag bytt gavel, fönster o tak på huset. Nu är det ny panna o pannrum som är på gång.

Tyvärr så betyder det att akvarierna fått gå på sparlåga hela sommaren.

En liten uppdatering på läget iaf...

Efter ett flera timmar långt strömavbrott för nån vecka sedan har jag förlorat båda mina gorgonier o en del andra koraller har också tagit stryk. Dom flesta fiskarna har klarat sig bra men min fasciatus har jag inte sett sen dess så den har nog strukit med:(

Jag har däremot skaffat två små filfiskar för att försöka få bukt på ett utbrott av glasrosor.

Bilder kommer så fort jag får tillbaka datorn från servicen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Oscar,

Vi får ta och ses någon dag.

Kom inte med någon ursäkt om att du håller på att byta fönster..... för det gör vi med :-)

Det hade varit trevligt :) Tyvärr så är det inte så mycket o titta på i mitt kar just nu, tog lite stryk vid strömavbrottet, men ditt såg ju välmående ut...

Nä, pannan är min "enda" ursäkt just nu... o så kallt så man behöver värme e det väl inte än ;p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Har sett att du skriver lite grann i andras trådar. Hur går det med ditt eget. Hörde att du skulle till gbg i helgen. Tyvärr har jag inte möjlighet. Hade vatt kul att träffas, det var ju länge sen.

Hallå, jo har hittat tillbaka hit igen. Mitt kar tuffar på. Det har varit en del dalar med strömavbrott, förlorade koraller och fiskar men nu verkar det mesta må bra igen. Har fått lite cyano efter senaste vattenbytet...

Jo, vi ska dit. Känns riktigt kul faktiskt. Det hade varit roligt, men ev så ska vi åka över Stig på vägen hem (på söndagen) så då kanske stöter på varandra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite värden idag, så här såg det ut.

No3 = 3ppm

PO4 = >0,64ppm

Ca = >500mg/l

KH = 12,6dKH

Mg = 1320mg/l

Temp = 25grader

Fattar inte att Fosfaten fortfarande är så hög, har nyligen bytt vatten och har doserat fosfatremover varje vecka det senaste året.

Ändrat av Heske
Glömde hälften
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...