Gå till innehåll

Heskes Deltec


Heske

Rekommenderade inlägg

  • Svar 249
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Stanna till på zoogiganten efter jobb idag och fick med mig denna "fula" fisk hem, glömde förstås ta namnet på den, får bli nästa gång jag är där om ingen här ser vad det är för en.

post-6576-14468925202045_thumb.jpg

Planerar och kolla vattenvärdena senare ikväll eftersom mina mjukkoraller inte verkar trivas något vidare bra -sjuk-

Både mitt kenyaträd och Sarcophytonen hänger och ser alldeles tråkiga ut. Jag har även börjat få lite rött slem på ett par ställe, misstänker att det är cyano efter och kollat runt lite här, vad gör man åt det isf?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser helt klart ut som en Salarias (: Har själv en Salarias guttatus tror jag. Underbart härlig fisk, helt klart favoriten i mitt kar (: Funderar dock på vad skillnaden mellan Salarias guttatus och Salarias fasciatus? Dem är ju väldigt lika utseendemässigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser helt klart ut som en Salarias (: Har själv en Salarias guttatus tror jag. Underbart härlig fisk, helt klart favoriten i mitt kar (: Funderar dock på vad skillnaden mellan Salarias guttatus och Salarias fasciatus? Dem är ju väldigt lika utseendemässigt..

Min är en salarias fasciatus. Skillnaden enligt vad jag har läst mig till är att guttatus kan skifta färg snabbt, medan jag inte läst det om fasciatus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spenderade eftermiddagen med och observera Kent och hans gäng när dom packade upp senaste sändningen från Bali. Lyckades på så sätt få till mig den enda putsarräkan han fick hem -v- tog "bara" kring tre timmar och hitta den bland alla hundratals påsar, men det va det värt!

Fick även lära mig ett och annat bra och veta, och så fick jag lära mig namnet på en ny "måste ha" korall :snurrig:

Såg också en av världens coolaste fiskar där, en Batfish, tyvärr svår och inte riktigt revsäker men känns ändå som en "måste ha nångång" fisk...

Lagom sugen på och åka tillbaka imorgon och se hur allt ser ut när det kommit till rätta -dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en krabbfälla när jag va på zoogiganten igår eftersom mina turbosniglar börjar ta slut och jag har sett en större krabba i karet. Betade fällan med en räka igår kväll och i morse hade jag lyckats fånga 5-6st av mina sandsniglar... gick inte riktigt som jag tänkt mig :smiley24:

Ska göra ett nytt försök ikväll, nån som vet vad krabbor gillar mest?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglarna har han redan fått smak på, men känns tråkigt och ha ihjäl dom få jag har kvar... Kan man köpa frusna sniglar? Annars får jag besöka fiskdisken imorgon och se om dom kan ha något som lockar, för räkorna som legat i fällan inatt funkade inte iaf :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåmusslor inhandlade, fick tyvärr bli frusna eftersom dom i fiskdisken endast hade nät på 1kg.

Va även hemma hos Rivan och tittade på hans fantastiskt fina kar, jäklar va han hade fina koraller!! Köpte med mig en av hans fiskar hem, det blev en Lactoria cornuta. Bilder på den kommer senare ikväll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på dom senaste inköpen. Först en bild på min putsarräka (Lysmata grabhami), det är en blyg lite rackare. Hur långt tid brukar det ta för fiskarna och hitta till dom? Den enda jag sett räkan få tag i är min Salarias fasciatus.

Sen två bilder på min långhornade kofisk (Lactoria cornuta). Nån som har nån aning om historien till varför den heter som den gör på svenska? Han är jäkligt pigg, nyfiken och äter riktigt bra!!

Och så avslutar jag med en översiktsbild, hade precis släppt i lite tinad artemia när jag tog bilden.

post-6576-14468925279764_thumb.jpg

Skrapade glaset, flyttade runt lite fraggar och krånglade lite med krabbfällan igår. I morse upptäckte jag att mina Palettkirurger har fått lite "vitaprick" igen. Jäklar va tråkiga dom är -sjuk

Känns som man får fortsätta köra uvcn dygnet runt så länge man har dom i karet...

post-6576-14468925279385_thumb.jpg

post-6576-14468925279995_thumb.jpg

post-6576-14468925280191_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt under vattenbytet idag så ser jag något som simmar omkring i sumpen. Hmm, tänkte jag, där ska bara finnas mina sandsniglar.... Nu blir det till och fiska lite!!

Efter en stunds rotande lyckades jag fånga den här lilla krabaten, ser ut som nån sorts räka. Nån som vet vad det är och om den är bra eller dålig?

post-6576-14468925291486_thumb.jpg

Blir till och slänga upp en tråd i identifieringforumet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...