akutmottagning Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 har glassrosor på min mussla ingan annanstans i karet skulle vilja utrota dom men hur? Citera
Chrille_B Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 jag hade 2st på en av de senaste musslorna jag köpte, har en pepparmintsräka i karet, så de 2st glasrosorna försvann redan första natten.Mvh Chrille Citera
akutmottagning Postat 17 mars 2012 Författare Postat 17 mars 2012 ska man våga släppa i 1 peparmintsräka kasnke Citera
Laggeman Postat 17 mars 2012 Postat 17 mars 2012 Ta upp musslan i en hink med vatten från karet, ta sedan och skrapa loss rosen längs foten. Så har jag själv gjort en gång och ingen ny glasros har kommit tillbaks på den musslan. Citera
akutmottagning Postat 2 april 2012 Författare Postat 2 april 2012 Problemet är att dom försvinner in mellan dom nya utväxterna på musslan så kommer inte åt dom har provat det är orolig att den ska släppa i foten Citera
Laggeman Postat 2 april 2012 Postat 2 april 2012 Du får skaffa en liten filfisk som kan hantera problemet åt dig istället. Citera
akutmottagning Postat 2 april 2012 Författare Postat 2 april 2012 Ja eller lämna den på spa hos någon som har pepparmints räkor Citera
Andy88 Postat 2 april 2012 Postat 2 april 2012 Jag hade provat med något glasrosmedel eller kalciumhydroxid i kanyl. Dock hade jag varit väldigt försiktig och hade inte gjort det alls om glasrosen sitter nära manteln eller foten. Jag har gjort detta själv på en 10cm mussla och då satt glasrosen ganska så i mitten på skalet. Rekommenderar verkligen inte denna metoden och du provar på eget bevåg. /André Citera
Yodelking Postat 2 april 2012 Postat 2 april 2012 Kan du inte borsta försiktigt med en tandborste, och se om du lyckas få bort den?Bäst om du som Lagge skriver gör det i en separat skål med vatten... Citera
akutmottagning Postat 2 april 2012 Författare Postat 2 april 2012 Kan du inte borsta försiktigt med en tandborste, och se om du lyckas få bort den?Bäst om du som Lagge skriver gör det i en separat skål med vatten...Nått får göras där är 5-7 st dom verkar irritera musslan tror jag dom är ändan uppe vid manteln typ eller själva "vingarna det som är blåt" ha ha ingen aning vad det heter Citera
Andy88 Postat 2 april 2012 Postat 2 april 2012 Hade nog kört på Lagges förslag med filfisken i ditt fall. Om det inte går att "borsta" väck dvs./André Citera
akutmottagning Postat 2 april 2012 Författare Postat 2 april 2012 Jahapp alltid trevligt med nya djur är dom revsäkra? Länka gärna nån snygg filfisk man kan införskaffa Citera
Laggeman Postat 2 april 2012 Postat 2 april 2012 http://se.reeflex.net/tiere/435_Acreichthys_tomentosus.htm <--Har själv en sådan här som rensat mitt kar på glasrosor. Den kommer dock inte åt de som sitter i sumpen eller i överrinningsboxen, men där gör de ingen annan skada iaf. Citera
akutmottagning Postat 2 april 2012 Författare Postat 2 april 2012 Ja får kolla på detta lite hur jag ska lösa det har redan mycket fisk men kanske lägga den i ett 25l kar med en pepparmints räka Citera
Virse Postat 2 april 2012 Postat 2 april 2012 Kan du få tag på en spruta så kan du ju alltid injicera ättika i dem. Dem smälter bort på några timmar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.