Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

jag hade 2st på en av de senaste musslorna jag köpte, har en pepparmintsräka i karet, så de 2st glasrosorna försvann redan första natten.

Mvh Chrille

Postat

Ta upp musslan i en hink med vatten från karet, ta sedan och skrapa loss rosen längs foten. Så har jag själv gjort en gång och ingen ny glasros har kommit tillbaks på den musslan.

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Problemet är att dom försvinner in mellan dom nya utväxterna på musslan så kommer inte åt dom har provat det :) är orolig att den ska släppa i foten

Postat

Jag hade provat med något glasrosmedel eller kalciumhydroxid i kanyl. Dock hade jag varit väldigt försiktig och hade inte gjort det alls om glasrosen sitter nära manteln eller foten. Jag har gjort detta själv på en 10cm mussla och då satt glasrosen ganska så i mitten på skalet. Rekommenderar verkligen inte denna metoden och du provar på eget bevåg.

/André

Postat

Kan du inte borsta försiktigt med en tandborste, och se om du lyckas få bort den?

Bäst om du som Lagge skriver gör det i en separat skål med vatten...

Postat
  • Författare
Kan du inte borsta försiktigt med en tandborste, och se om du lyckas få bort den?Bäst om du som Lagge skriver gör det i en separat skål med vatten...
Nått får göras där är 5-7 st dom verkar irritera musslan tror jag dom är ändan uppe vid manteln typ eller själva "vingarna det som är blåt" ha ha ingen aning vad det heter
Postat

Hade nog kört på Lagges förslag med filfisken i ditt fall. Om det inte går att "borsta" väck dvs.

/André

Postat
  • Författare

Ja får kolla på detta lite hur jag ska lösa det har redan mycket fisk men kanske lägga den i ett 25l kar med en pepparmints räka

Postat

Kan du få tag på en spruta så kan du ju alltid injicera ättika i dem. Dem smälter bort på några timmar :)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.