Gå till innehåll

sump utformning?


argusmannen

Rekommenderade inlägg

jag sitter här och funderar på hur man ska läga upp facken i sumppen.

jag funderar på att ändra mitt nuvarande 600L sötvatten till salt och där använda ett annat akvarium jag har till sump.

Akvariumet är på ca.150 liter och har måtten L=180cm D=30cm B=28cm.

Frågan är hur ska man sätta dit eventuelle mellan vägar i det hur stora fack och var.

Tacksam för eventuelle skiser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde min sump enligt https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=172&Itemid=80

Delat in min i tre fack

1) Inkammare dit ytavrinningen mynnar ut i. Här har jag skummare, doppvärmare och pump till UV-c. C:a 30% av volymen.

2) Refugium. Här finns ett tunnare lager sand och en del LS. Hit mynnar ut vattnet från UV-c. Och vattnet från fack 1 rinner genom ett filtermaterial. C:a 60% av volymen

3) Slutkammaren: Skiljeväggen är av plexiskiva som jag har borrat många hål i. C:a 10% av volymen.

Har du plats kan du avsätta ett extra fack åt påfyllningsvatten och låta en pump sköta den delen automatiskt. Jag måste fylla på själv. Man kan även ha flera smala fack i början så som i bilden och placera filtermaterialet där. Titta även på galleri-sidorna på http://www.reefcentral.com. Där finns det måna bilder och man kan snappa upp en och annan idé. Kolla under Gallery => Equipment => Sumps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna ha haft en större, men utrymmet i skåpet under satte gränserna på vad jag kunde få in där under så det blev 60x35x45 (lxbxh), 95 liter totalt, fast det blir ju mycket mindre eftersom den aldrig full.

Jag delade in min sump så här:

1) Första kammaren c:a 15cm

2) Mittenkammaren med plats för sand och LS blev 35cm

3) sista kammaren är c:a 10cm

Efter första skiljeväggen har jag klistrat en 10x35cm glasskiva på längden snedd på långsidorna så att den bildar en trattliknande utrymme i vilket jag stoppar i filtervadd. Då kan jag ta ut och rengöra filtret med jämna mellanrum. Jag skippade dock de smala facken efter första kammaren i bilden. Har inte haft nåt problem alls med bubblor från skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Om du vill ha sumpen som ett biofilter:

Ytavrinning via UV-c ner i första kammaren där du har en rotationsskummare typ Jetskim som är specialgjorda för sumpar. UV-c:n gör att proteinerna koagulerar och tas lättare upp av skummaren. Sen 3-4 smala kammare med korallsand och sist en lite större klarvattenkammare där du kalkar (kalkvatten+kalkreaktor tex.) vattnet ska vara klart o fint innan det pumpas tillbaks till akvariet (därav namnet). Det var den aeroba reningen (syrerika).

Från klarvattenkammaren pumpar också in vatten i en parallell sump för anaeroba bakterier (syrefattig=tättsittande täckglas) med 3-4 kammare korallsand som vattnet pumpas mkt sakta igenom för att sedan komma ut i den första kammaren (med skummaren) igen. Vattnet från den syrefattiga sumpen får inte pumpas direkt i akvariet då det är surt och innehåller sumpgas så det ska igenom syresumpen igen så att det syresätts och gasen dunstar.

I klarvattenkammaren har du då pumpen som pumpar tillbaks till akvariet. Det är många som glömmer den anaeroba delen när dom bygger sumpar och renar därmed inte allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderat lite på sumpar!

Rätt ny på allting, men om jag förståt de rätt är det bra att vattnet rör sig genom smala passager!

Eftersom man har 3,4 skiljeväggar med 3cm mällanrum!

Vad tror ni om min lilla ritning?

Vattnet lär i alla fall komma i rörelse ordäntligt:P

Men de kanske är onödigt mycke?

Kanske räcker med ner, upp!

Eller har jag kommit på något fantastiskt:P?

post-1452-14468912056535_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske denna kan vara nått. Är ej så riktigt possetiv till calulerpa men att ha ett refugium i sumpen vore nått tycker jag ändå för att hjuldjur skall kunna bistå som föda i karet.

Finns massa andra alger som man skulle kunna odla för att få en biologiskare rening samtidigt som man "matar" karet med föda.

Osmosvatten delen ca 50 liter

post-736-14468912056642_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att har man mangroveskott så trivs dom bättre i sand.

Är ej så försjust i djupa sandbäddar själv.

Svårt att hålla rena i karet. Lättare att hålla under kontroll i sumpen.

Mer att skall man ha dsb så bör den vara mellan 10-15cm vad jag läst.

Var som sagt bara en ide med att få´en biologisk fauna i en del. Om det funkar eller ej en längre tid vet man ej.

När jag hadde min Mangroveskotts del i sumpen så kryllade det utav olika räkdjur och maskar som senare åkte vidare till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian:

Kollade på din skiss ovan. Varför sitter bubbelfällan mellan inflödet och skummarfacket? Vad jag läst mig till så är största problemet alla mikrobubblor från skummaren, vilka man inte vill pumpa upp i tanken. Borde inte bubbelfällan göra mer nytta mellan skummaren och returfacket, eller har jag missförstått rubbet......

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian:

Kollade på din skiss ovan. Varför sitter bubbelfällan mellan inflödet och skummarfacket? Vad jag läst mig till så är största problemet alla mikrobubblor från skummaren, vilka man inte vill pumpa upp i tanken. Borde inte bubbelfällan göra mer nytta mellan skummaren och returfacket, eller har jag missförstått rubbet......

Rickard

Är nog mer som en smaksak eller hur mycket bubblor skummaren skickar ut igen. Jag hadde en sump innan som var som denna och fick inte några bubblor upp i karet igen. Skummaren var en AquaCare 700A (sysestenskummare)

Bubbelfällan hadde jag innan för att det kom med så mycket bubblor från röret in i sumpen från inloppsröret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubbelfällan hadde jag innan för att det kom med så mycket bubblor från röret in i sumpen från inloppsröret

Fick samma fenomen när jag testkörde mitt system i måndags.

Jag har gjort mitt ytavrinningsrör som ett vattenlås i sumpen. Blir som ett liggande S. Först ner i sumpen i det stora facket och sedan upp och ner i fack med skummaren.

Det bubblade som f_n och jag började fundera på om skummaren behövdes :-S. Satte då en T-koppling istället för 90 ° böj i sista böjen. Öppet uppåt.

Det avluftade bra och det blev inte speciellt mycket bubblor som kom ut.

Men däremot har jag fortfarande problem att det väsnas för mycket från röret. Inte ytavrinningen utan då röret under akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...