Gå till innehåll

Vad i hela friden är det här för något?


MartinForsström

Rekommenderade inlägg

Jag köpte igår ett rsm 130 l och fick då med en fisk och en räka. Säljer visste inte vad det var för något då han sålde på uppdrag av sin bror.

Räkan ser ut såhär:

post-6644-1446892496888_thumb.jpg

Och fisken ser ut på detta vis:

post-6644-14468924969142_thumb.jpg

Han är bra knepig att fota och det här blev den bästa bilden. Det framgår inte av bilden men han har ett gult fält i pannan och yttersta delen av ryggfenan är svagt gulaktig.

Nu upptäckte jag att djuren åt fel håll men jag har knappt ork att öppna dem, vända på dem och ladda upp dem igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Räkan ser ut som en Mantis och fisken ser ut som någon form av Chromis. tyvärr har jag inga mer specifika namn, någon annan har dock säkert det :)

Akta fingrarna med mantisen, väääldigt hårda slag (slår sönder skalet på sina offer, har läst att deras klor går lika snabbt som ett shotgunskott)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saron-räka är det. Minns inte det vetenskapliga namnet nu. Ser ut som en hona du har där.Haft en sån. Natt-aktiv och väldigt stationär. Verkar gå samma runda i karet varje natt. Bra på att äta grön-alger men hört att den inte är 100%-revsäker,dvs den kan noppa på sps`er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte denna Saron-räka finns med i Reeflex. Möjligen att det är S. rectirostris. Men det skiter sig på att den bara blir 3 cm,enligt RF. Min va omkring 5 cm . Men Reeflex har ju haft fel förr..;)

Kanske det rent av är mina fd djur du fått med dig hem. Jag krängde nämligen ett gäng fisk för ca 3 v sedan ,bla räkan samt damsellen. Kan det va exakt dem?? Tror mina hamnade i Upplands Väsby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket möjligt att det är exakt dem. Jag hämtade karet i Väsby igår. Då kanske jag ska fråga dig vad ett rimligt pris är på fisken. Jag lär nog få sälja den vidare. Det känns som att den kommer vantrivas ihjäl i ett red sea max. Enligt reeflex bör den ju ha minst 500 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vältrar han sig i 1800 liter salty goodness. Han lär trivas bättre där. Han verkade inte så aggro under den korta tid han var här men han kanske inte riktigt kommit igång bara.Tack för hjälpen i alla fall. Räkan verkar trivas bra. Hon sitter och glor under en sten och så gör hon små räder emellanåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...