Gå till innehåll

Ytterfilter..


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Sitter med lite tankar och funderingar för mitt kar.. Tänkte bara kolla om någon har provat nått liknande i ett saltkar innan..

Min tanke var att köpa in ett ytterfilter typ Fluval 304.

Fylla första kammaren med zeolit och de 2 andra kammarna med svavelkulor.

Tanken var att mecka en ytavrinning för att förse filtret med vatten och på så sätt få en blank och fin yta.. För övrig rening i karet funderas på att anlägga ett hörn med en kalksandshög där man planterar mangroveskott.

Om allt funkar som jag har tänkt mig så borde jag kunna skippa skummare, interna biofilter efter nån månad om jag inte är helt ute och cyklar.

// Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ska du använda ett Fluval 304 ,så kopplar du ihop in o utlop med en slang,+ 2st10 mm t kopplingar, mata filtret med ca 10l i timman,så har du ett nitrat filter. vattnet ska bara cirkulera i filtret,+10l från akvariet tänk på att ett nitrat filter tar ca 10 veckor att få igång,så gör inga stora änndringar innan allt funkar. Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inget annat sätt att bli av med proteiner än med en skummare. Lurade på att fixa en ytavrinning som jag fyller med vadd och sedan låter jag filtret suga sitt vatten via ytavrinning och sedan genom filtret och upp i akvariet.. Testade detta med min skummare och vadden blev brun på ca 3 dagar.. Det borde väl vara bla proteinerna som klibbar fast i vadden ihop med annat jox som ligger på ytan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kann köra ett stort bio filter tex dropp eller FSB filter, skummaren minskar belastningen för ett bio filter, utan skummning kan du öka plankton mängden i akvariet,men du måste planera för strömm av brott o andra problem som kann upp stå, stannar filtret tex 1 dygn så har du garanterat akvariehaveri ,tänk efter före. Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då aterstår väl inte så mycket mer än jaubert-metoden eller miracle mud versionen.

Det finns ju massor av folk som lyckats med supersnygga kar (fast kanske ännu fler som misslyckats)-men det är väl som bilkörning,vissa klarar det bättre än andra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...