Gå till innehåll

Vilken volt mängd?


Tompa72

Rekommenderade inlägg

Hej,

Hjälp!!

Jag blir tokig på detta.. =)

Jag undrar hur jag ska räkna på driversen som driver led:sen?

Om jag har har 40st 3w chip, hur kraftig ska då drivern vara?

Ska väl lägga till att jag vill göra 4 - 6 slingor av dessa.

Chipen jag har ligger på 3.4v så ska jag ha en driver som ger 3.4v eller ska jag räkna ihop alla chip för att få rätt volt antal?

Jag har även 10w chip som drivs av 12v, hur gör jag med dom? För dom kan jag väl inte blanda med 3.4v chip ?

Kan lägga till att jag har 4 st www.ebay.com/itm/320872896539?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

4 st www.ebay.com/itm/230754945661?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

4 st www.ebay.com/itm/230770863713?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Alla dom ligger på 9-12v

Men sen har jag köpt 20 st http://www.ebay.com/itm/251012472105?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

och 20 st www.ebay.com/itm/CREE-Q4-3W-Star-Bright100-300-Lumen-White-Color-LED-DIY-350-1000mA-original-CREE-/230774867251?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35bb410533

Jag är med på hur man gör slingor och så men inte på hur jag gör med driver delen..

/ Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralkiller: Hmm? Du tänker om alla LEDs skulle kopplas parallellt?

Normalt kopplar man i serie. Då behöver du först kolla upp hur många Ampere(A) drivaren har, kan du justera den med är viktigt. Det får inte vara mer A än dioderna kan ta men det får vara mindre.

Sedan kan du kolla volt för att se hur många dioder du kan koppla in. Tio stycken dioder på 3.4V i en serie kommer då dra 34V(3.4 + 3.4 + 3.4 ... + 3.4 = 34) totalt. Oftast kan en drivare vara lite flexibel i vilken spänning den kan ge. Annars får du försöka matcha så exakt som möjligt, hellre att det är lite för lite V än för mycket. Men så nära det bara går annars.

Om dina dioder behöver 0.7A men din drivare ger 1.4A så kan du koppla två serier parallellt. Det är då väldigt viktigt att dioderna i båda serierna drar precis lika hög spänning(Volt) och har samma krav på strömmen(A). Så tex kan du koppla en serie med 10 st vita 3W dioder och och parallellt en serie med 10 st blå 3W dioder. Se till att det är samma sorts dioder bara.

Hoppas det känns lite klarare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralkiller: Hmm? Du tänker om alla LEDs skulle kopplas parallellt?

Normalt kopplar man i serie. Då behöver du först kolla upp hur många Ampere(A) drivaren har, kan du justera den med är viktigt. Det får inte vara mer A än dioderna kan ta men det får vara mindre.

Sedan kan du kolla volt för att se hur många dioder du kan koppla in. Tio stycken dioder på 3.4V i en serie kommer då dra 34V(3.4 + 3.4 + 3.4 ... + 3.4 = 34) totalt. Oftast kan en drivare vara lite flexibel i vilken spänning den kan ge. Annars får du försöka matcha så exakt som möjligt, hellre att det är lite för lite V än för mycket. Men så nära det bara går annars.

Om dina dioder behöver 0.7A men din drivare ger 1.4A så kan du koppla två serier parallellt. Det är då väldigt viktigt att dioderna i båda serierna drar precis lika hög spänning(Volt) och har samma krav på strömmen(A). Så tex kan du koppla en serie med 10 st vita 3W dioder och och parallellt en serie med 10 st blå 3W dioder. Se till att det är samma sorts dioder bara.

Hoppas det känns lite klarare.

Det svaret gillade jag!

Tack så mycket!

Det var detta jag misstänkte men vågade inte chansa på detta.

Tack ni andra åxå för svaren.

// Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra :-) Ingen av dina dioder du länkat till drar mer än 1 A. Den här drivaren är en bra drivare som kan passa alla dina olika dioder:

http://www.rapidled.com/mean-well-eln-60-48d-dimmable-driver/

Den är inställd på 1.3A från början men den går skruva ned till 1A och även 0.7A för dina blå dioder. De verkar hålla väldigt bra kvalitet och har en bra dimningsfunktion med. Den skulle vara perfekt till en slinga med 4 stycken 10W dioder tex. Men den är för klen för en slinga med alla 20 av någon av dina 3W dioder. Så isf skulle du behöva kanske fyra stycken för alla dina 3W dioder om du delar de på fyra slingor, vilket nog inte är så ekonomiskt...

Du får nog kika på lite olika drivare för då du har iaf tre sorters olika dioder(10W, 3W med 0.7A och 3W med 1A) så blir det nog väldigt besvärligt att driva allt med en eller få stora drivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra :-) Ingen av dina dioder du länkat till drar mer än 1 A. Den här drivaren är en bra drivare som kan passa alla dina olika dioder:

http://www.rapidled.com/mean-well-eln-60-48d-dimmable-driver/

Den är inställd på 1.3A från början men den går skruva ned till 1A och även 0.7A för dina blå dioder. De verkar hålla väldigt bra kvalitet och har en bra dimningsfunktion med. Den skulle vara perfekt till en slinga med 4 stycken 10W dioder tex. Men den är för klen för en slinga med alla 20 av någon av dina 3W dioder. Så isf skulle du behöva kanske fyra stycken för alla dina 3W dioder om du delar de på fyra slingor, vilket nog inte är så ekonomiskt...

Du får nog kika på lite olika drivare för då du har iaf tre sorters olika dioder(10W, 3W med 0.7A och 3W med 1A) så blir det nog väldigt besvärligt att driva allt med en eller få stora drivare.

Ok.

Min tanke är att ha 4-6 st drivare, kanske tom 6-9 drivare för dom olika färgerna.

Vet inte om jag tänker "fel" då jag tänker styra allt igenom drivarna (olika tider på tändning och släckning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har en akvariedator så kan du styra belysningen ganska väl med många drivare och timrar, så det är rätt tänkt :-)

Om du tog den drivaren jag hitta där(Meanwell) så räcker det med tre sådana till alla dina 10W dioder, då kan du dimra upp och ned de för att få rätt färgtemp du vill ha och även sätta de på olika tider via timers om du vill för att ge mjukare tändning och släckning av karet.

Om du hittar en lämplig drivare till dina 3W dioder kan du baka in de på samma vis. Du kan ju givetvis köpa fyra stycken till sådana drivare och driva dina 3W dioder med de också men det känns som om det börjar bli lite plottrigt med sju st drivare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen dator och skaffar jag en så blir det längre fram isf. =P

En fundering är hur jag ordnar till det med att dimra upp dom?

Behöver jag något programerbart som "drar upp" strömmen vid tändning/släckning då eller finns det i drivarna på något vis?

Jo, jag håller med att det kan bli plottrigt med så många drivare... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen dator och skaffar jag en så blir det längre fram isf. =P

En fundering är hur jag ordnar till det med att dimra upp dom?

Behöver jag något programerbart som "drar upp" strömmen vid tändning/släckning då eller finns det i drivarna på något vis?

Jo, jag håller med att det kan bli plottrigt med så många drivare... =)

Du får dimra manuellt om du inte har en dator eller en enkel controller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen dator och skaffar jag en så blir det längre fram isf. =P

En fundering är hur jag ordnar till det med att dimra upp dom?

Behöver jag något programerbart som "drar upp" strömmen vid tändning/släckning då eller finns det i drivarna på något vis?

Jo, jag håller med att det kan bli plottrigt med så många drivare... =)

kolla in Jannes tråd där e 16 drivare på ett kort verkar som det ska passa dig

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41019-Jannes-LED-akvarium-elektronik

Ändrat av ted64
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Mr_Ewing,

Nu kommer vi in på ett område jag aldrig provat.. Och då blir det nya frågor =)

Vad ska jag leta efter då?

Vilka program är bra/enkla?

Vad är skillnaden på dator och controller?

Sköter sig båda sig själva (alltså om jag åker tidigt på morgonen och kommer hem sent, tänder och släcker den automatiskt då?)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Mr_Ewing,

Nu kommer vi in på ett område jag aldrig provat.. Och då blir det nya frågor =)

Vad ska jag leta efter då?

Vilka program är bra/enkla?

Vad är skillnaden på dator och controller?

Sköter sig båda sig själva (alltså om jag åker tidigt på morgonen och kommer hem sent, tänder och släcker den automatiskt då?)?

Enkel controller:

http://www.rapidled.com/ddc-01-pwm-controller/

Mer avancerad:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41019-Jannes-LED-akvarium-elektronik

Skillnaden mellan den enkla och den avancerade är att den enkla kör ett förinställt program som inte går att justera.

Du kopplar den på en timer och när strömmen slås på så kör den sitt program.

Med Jannes kort kan du ställa in alla parametrar själv och även simulera måne och moln.

Om du köper akvariedator kan du ta det steget längre och simulera åskväder osv.

Med den kan du även styra och övervaka andra parametrar i akvariet - som Ph, Temp pumpar dosering av spårämnen m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr_Ewing, det jag önskar är den senaste du nämner (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41019-Jannes-LED-akvarium-elektronik) .

Jannes kort är ju absolut det jag vill ha!

Det verkar vara massor att ställa in så jag får exakt som jag vill när jag vill osv.

Och det är ju riktigt najs med övervakning på allt annat också !

Kan den sätta på kafebryggan med? =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...