Gå till innehåll

Lär mig allt ni tycker man ska kunna inför ett köp av saltvattensakvarium


MarinaS

Rekommenderade inlägg

ulfsa: åhh vad kul!!! längtar till jag kan få igång mitt också men jag har mycket kvar tyvärr kommer säkert kännas som flera år till jag ens köper ett akvarium men ska försöka få det gjort så fort som möjligt när rätta pengarna finns och när jag bestämt mig för vilket akvarium det verkligen blir!!! Ja alla här har varit väldigt hjälpsamma och snälla hihi!!

Lycka till med ditt akvarium! =)

Tack! - Detsamma önskar jag dig :) Kommer följa dig här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marina o välkommen

Har själv haft ett Oceansson MultiView (680liter = ~550 liter saltvatten). När det gäller glaset på dessa håller det hög kvalitét (se klarheten i glaset), om du jämför dessa på ex. Bromma emot ett akvarium utan OptiWhite eller Weissglas så kommer du se stor skillnad. Hade inte heller några som helst problem med smårepor som kan irritera en väldigt mycket. Belysningen räcker oeky för "Fish-Only" (2x54w) men ska du ha koraller behöver du komplettera med 2-4st extra rör eller ta av locket ovan och köra LED/MH eller 4-8xT5 belysning. Enda riktigt negativa jag kan säga är att möbeln kunde haft syrafasta gångjärn som INTE rostar och måste bytas var 6:e månad (se bloggen i länken nedan för bilder på Multiview).

Sen som många andra säger, så ta en sväng runt i stan och prata med personalen. Berätta vad du vill ha i akvariet, vilka arter du gillar, sand eller inte sand osv. Dom hjälper dig gladeligen att hitta en vettig lösning på tillbehör och saker du behöver tänka på.

Tänkte också som andra poängtera att kostnaderna lätt skenar iväg när man väl sätter igång. Finns det pengar går dessa åt :D Lycka till

mvh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör helt rätt i att klämma farsan på dom rätta punkterna ;)

Generellt så är ett större kar lättare att sköta än ett mindre, felmarginalen blir lite större med.

Det med 100kr/liter kan säkert stämma för många, dock är den summan utdragen på ganska lång tid, man köper sällan på sig allt under en helg. Skulle vilja påstå att det är en slutsumma man hamnar på när karet är i full drift, typ något år eller så.

Vill minnas att mitt 375liter landade på runt 10 papp.

Så visst går det att komma undan billigt med om man har lite is i magen och väntar på klippen.

Lycka till och läs på rejält innan, det kommer du ha nytta av...garanterat.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det med 100kr/liter kan säkert stämma för många, dock är den summan utdragen på ganska lång tid, man köper sällan på sig allt under en helg. Skulle vilja påstå att det är en slutsumma man hamnar på när karet är i full drift, typ något år eller så.

Jag tycker den där prisuppskattningen skalar dåligt, men du har rätt i att vi alla förr eller senare nog når den summan, för det kostar ju en slant att ha akvariet i drift... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i svar till dig.

Oceansson akvarium

+ Snygga kar med annorlunda design snygg och stilren möbel.Priset inköpet av karet är billigt men lite dyrare en det man betalar om man räknar bort belysningen.

- Drosslarna till belysningen.Är man kort som du var kan det vara svårt att nå ner till botten men nu kanske pappa är lång annars är det bara skaffa en långarmad kille ta med tumstocken på krogen.

Själv är bäste dräng.Läs både här på forum och böcker och även andra forum tex dom forum som finns i USA.Lita inte blint på vad säljarna säger varken på dom som har mer eller mindre kännedom om hobbyn utan kolla upp vad dom säger med andra på forumet eller gör en google sökning.Så lita inte på vad jag säger om karet då alla har olika smaker mina + och - kan vara någon annans uppfattning.

Om mamma går med på det skulle ett RSM130 vara en bra uppstart av hobbyn.Köper du det begagnat för vi säger 5000 med levande sten kanske några fisker fraggar med osv så kan du flytta över det till ditt nästa köp som kanske blir ett oceansson och en då få pengarna tillbaka på akvariet när du säljer det.Där är vad jag kan tippsa om.

MVH.Ted ägare av Oceansson infinity 156 och rsm130 mm,mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill tacka alla för alla svar jag har fått ni har varit väldigt hjälpsamma och snälla!! =) Jag har kommit fram till att jag väldigt gärna vill ha en Oceanson och de modellerna jag velar mellan är Infinity 126, Infinity 156 samt Muliview. Kan liksom inte hålla tassarna borta från dessa vackra akvarier hur jag än velar och har mig och försöker kolla på annat så är det just Oceanson som jag återvänder till.

Men jag har gjort en liten lista på vad jag kommer behöva köpa så ni får mer en gärna komma med åsikter om vad ni tycker om de jag valt:

1. Ytterfilter = SunSun HW-304B med 9W UV-C-2000l/h (Om man nu behöver ytterfilter hört delade saker om det har jag för mig (?) )

2. Cirkulationspump = EHEIM compact + 5000-5000l/h

3.Osmosanläggning = Pure lifewater system osmos (delade meningar om detta också men jag vill ta det säkra före det osäkra)

4. Skummare = Deltec eller Tunze inte kommer fram till vilken modell det blir men eftersom det är en av det dyraste kommer jag hålla utkik på köp&sälj här.

5. Ozonisator = Philips purifer - 400-700L

6. Wavebox = waver 15000A

7. Innerfilter = EHEIM 2252 Powerline XL (dock vet jag inte om man behöver det här heller som utrustning (???) )

8. Doppvärmare. (Inte bestämt mig för vilken men de är ju ganska billiga så spelar inte så stor roll dock har jag fastnat för HQ Vulcano Digital Pro 10)

Mycket av detta kommer jag försöka hitta begagnat speciellt de lite dyrare sakerna, men visst är det här det man behöver för att få ett välfungerande akvarium med Levande sten, Koraller, anemoner samt fiskar? Självklart ska jag ju köpa mätutrustning och bra ljus för koraller men det är inget jag kommer behöva oroa mig för än om ett tag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted-m: Det lutar åt en Oceanson i vilket fall min pappa är väl inte så lång men har däremot en bror som är det =) Annars så borde det årna sig med hjälp av nån slags stege och lite smidighet från min sida:)

Jodå läser på för fullt, läser konstant dag in och ut haha, dock är det en hel djungel men jag är på rätt väg iallafall :)

Jag har kollat in RSM 130men den är alldeles för liten för min smak och jag vill helst ha ett kar på minst 500L och likaså pappa, satt skulle det inte bli Oceanson mot all förmodan kommer det nog ändå bli ett kar på minst 500l. =) Mitt motto är lite utav *Ska det va så ska det va* hehe.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har multiview . Är väldigt nöjd ( är mest höjden som jag gillar ,har haft 1440,720,375 och varit 60höjd på dessa och blir enorm skillnad då även möbeln är hög ,är skönt att stå rakt och titta in )

Är lite jobbigt att nå ner men ser det som både + och - ( i mina andra har det varit omflyttning lite för ofta - i detta planerar jag noggrannare ).

Angående kvalite så kan jag inte säga bu eller bää . Haft standard och beställda med varierad fogning (från kladd i halva akvariet till riktigt fina )tycker detta ser ut som alla serieproducerade !

Möbeln är behandlad vilket jag ser som stort+ , senaste akvarium jag byggt möbel till har jag använt plast som luckor, då trä blivit skabbigt snabbt för mig (och tyvär så är jag inte lika bra möbelsnickare som jag tror då frugan vägrade ett hemmabygge denna gång :)

Men sett ett par riktigt fina "hemmabyggen" och är det rätt person med kunskap som gjort och planerat akvariet så skulle jag inte tveka att köpa ett sådant begagnat !

Dock har jag alltid velat ha kvitton vart akvariet är byggt osv ! Om det skulle läcka en dag,så känns det lite bättre att kunna visa upp . Serietillverkad ,bara säga märke och modell . Försäkringsbolag brukar ju inte vilja kasta pengar på en :) så ett akvarium någons kompis silikonat och en byggmax möbel känns som det kan krångla (detta har jag dock ingen aning om ,men jag skulle vilja ha kvitto vart det är byggt )

Lycka till

Mvh : Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zigmund: Ja det ända minuset jag kan se med att de är så höga är ju att man inte kan komma åt lika lätt i botten men det är ju ganska lätt fixat. Jo att man kan se rakt in istället för att behöva böja sig är ju ett väldigt stort plus och gör hela upplevelsen mycket finare tycker jag också. Näe ju mer jag pratar/skriver om Oceanson så vill jag bara ha ett mer å mer haha. Känner att om jag inte kommer köpa något akvarium av de märkena kommer jag ångra mig satt blir det ett akvarium blir det nog oceanson! :)

Lite rättning av mig själv: Har nu fått svar genom meddelande att man inte har ytter eller innerfilter till saltvatten så det var ju väldigt skönt då det drog av ganska mycket pengar från listan :D Men utöver det visst är de sakerna från min lista det ända i princip jag behöver i början iallafall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB=Deep sand bed så skalar du av 10-15 cm på en gång så då blir det bara ungefär 70cm ner till botten för att flytta tex koraller som tippat och med en tång kommer man långt Tunze´s tång använder jag.Har ev planer på att riva mitt Oceansson nu i sommar och skaffa mig en DSB men jag får vänta tills varmare väder så jag kan ta in barnpoolen och flytta över allt i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted-M Ja så kan man ju också göra blir nog också bli ganska fint, jo tång kommer man nog långt med så det blir ju definitivt att införskaffa:) Funderar på att ha levande sand också istället för vanlig, känns mycket finare =) Oj du det blir nog en hel del jobb för dig då men nog ett ganska roligt ändå, lite som att göra allt från början och vänta med spänning hur det kommer arta sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill tacka alla för alla svar jag har fått ni har varit väldigt hjälpsamma och snälla!! =) Jag har kommit fram till att jag väldigt gärna vill ha en Oceanson och de modellerna jag velar mellan är Infinity 126, Infinity 156 samt Muliview. Kan liksom inte hålla tassarna borta från dessa vackra akvarier hur jag än velar och har mig och försöker kolla på annat så är det just Oceanson som jag återvänder till.

Men jag har gjort en liten lista på vad jag kommer behöva köpa så ni får mer en gärna komma med åsikter om vad ni tycker om de jag valt:

1. Ytterfilter = SunSun HW-304B med 9W UV-C-2000l/h (Om man nu behöver ytterfilter hört delade saker om det har jag för mig (?) )

2. Cirkulationspump = EHEIM compact + 5000-5000l/h

3.Osmosanläggning = Pure lifewater system osmos (delade meningar om detta också men jag vill ta det säkra före det osäkra)

4. Skummare = Deltec eller Tunze inte kommer fram till vilken modell det blir men eftersom det är en av det dyraste kommer jag hålla utkik på köp&sälj här.

5. Ozonisator = Philips purifer - 400-700L

6. Wavebox = waver 15000A

7. Innerfilter = EHEIM 2252 Powerline XL (dock vet jag inte om man behöver det här heller som utrustning (???) )

8. Doppvärmare. (Inte bestämt mig för vilken men de är ju ganska billiga så spelar inte så stor roll dock har jag fastnat för HQ Vulcano Digital Pro 10)

Mycket av detta kommer jag försöka hitta begagnat speciellt de lite dyrare sakerna, men visst är det här det man behöver för att få ett välfungerande akvarium med Levande sten, Koraller, anemoner samt fiskar? Självklart ska jag ju köpa mätutrustning och bra ljus för koraller men det är inget jag kommer behöva oroa mig för än om ett tag :)

När det gäller utrustning så finns det som sagt mycket olika grejer, det finns också olika "skolor" som förespråkar användande av olika utrustning, jag tänkte ge min syn på de grejer du nämnt.

1. Ytterfilter: Då de kar du tittar på är borrade i botten och kan ha en sump så skulle jag satsa på det istället. Ytterfilter fyller ingen funktion som en sump inte kan fylla. Strunta i ytterfilter till fördel för sump.

2. Cirkulationspump: Den wavebox du angivit nedan fyller samma funktion som en cirkulationspump, men har du en sump måste du ha en returpump och då lär du behöva en stark om den ska pumpa upp tillräckligt med vatten så högt. Då den Eheim pumpen är ställbar så kan den säkert vara ett bra alternativ.

3. Osmos: Jag använder det i mitt kar, har kört kar utan utan att det varit något problem. Många tycker det är en så liten summa för att undvika problem som kan kosta mer pengar (och tålamod). Jag är inte helt övertygad om att det är ett "måste", men jag har ändå ett så jag använder det.

4. Skummare: Skummare kan jag tyvärr inte rekommendera någon specifik då jag aldrig haft ett så stort kar, men jag rekommenderar att du satsar på en kvalité skummare. Skummaren är en av de viktigaste tillbehören i många akvarium.

5. Ozon: Har aldrig använt det så någon annan får svara rörande ozon.

6. Wavebox: Pumpar och waveboxar är ofta ganska dyra, jag har inte hört om den du hänvisar till, men den var billig. Det kan vara något att börja med för att se om den funkar. De flesta vettiga styrbara pumpar och waveboxar kostar flera tusen till ett kar som de du tittar på (5000kr+). Om man inte behöver styrbara pumpar så kommer man billigare undan.

7. Innerfilter: De flesta använder inte innerfilter till saltvatten då man har filtersvampar i sump eller annat som fyller samma funktion utan att man behöver se dem i akvariet, de är ju oftast inte så fina. Hoppa över innerfilter.

8. Doppvärmare: Det är oftast bättre att använda ett par mindre doppvärmare än en stor. Det ger en trygghet om någon av värmarna skulle hänga sig och värma för mycket eller om de slutar att fungera. Jäger är väl det märket som de flesta brukar rekommendera.

(9.) Belysning: Den belysning som ingår i de karen du tittar på är inte tillräcklig för att hålla anemoner eller stenkoraller. Levande sten och fiskar är absolut inga problem, du kan säkert ha endel mjukkoraller under den belysningen också men inte så mycket mer. I min mening så är den belysningen bättre anpassad för ett 100-150L akvarium, inte ett 600L+ kar som är 80cm+ djupt. Du kommer absolut behöva komplettera eller skaffa ny belysning om du vill hålla anemoner och andra koraller än lätta mjukkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja belysningen orginal är inte tillräcklig

Kör med 2*400w mh . och då kommer värmeproblem (kör med med fläkt under ramp och kylare )

Skulle inte klara mig utan kylare :( dock har vi 25-27 grader inne :)

Utan kylare stack tempen från 26-29 på 3timmar.

Nu från 25,5-27 på 7timmar. (jad-075 som är till för 400l )och då går fläkten nästan min läge .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart bär det av till bromma zoo för att kolla in deras Oceanson akvarium.. Det här kan gå HUR som helst alltså för jag och min pappa i en stor djuraffär är inte alls en bra kombination. Alla djur vi har haft här hemma skulle pappa och jag "bara gå och kolla lite".. Och då var det JAG som med massa tjat tog dit pappa, nu var det pappas ide att åka dit och kolla.. Vi får se hur det slutar vågar inte hoppas på för mycket för det kanske bara blir att kolla lite på riktigt då det är så dyrt med allt.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...