Gå till innehåll

Fråga om fiskkompatibilitet


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har nyligen startat ett 400 l akvarium i januari, och har lagt i andra laddingen med fisk igår.

Första laddningen för en månad sedan bestod av:

3 st Three-spot damsels (Dascyllus trimaculatus), ca 5 cm

1 st Bicolor blenny (Escenius bicolor), ca 8 cm

2 st Common clown (Amphiprion ocellaris), ca 5 cm

Nu lade jag i en andra laddning igår:

2 st Regal tang (Doris) (Paracanthurus hepatus), ca 3 cm

1 st Manadrin fish (Synchiropus splendidus), ca 6 cm

1 st Royal gramma (Gramma loreto), ca 4 cm

Därutöver diverse putsarräkor, linckior, turbosar mm

Fråga 1:

Mina damseller var inte särskilt välkomnande mot nykomlingarna. Den stackars gramman fick omgående några nafsningar i stjärtfenan innan den fann sin plats och hittade några gömställen där den kunde hålla sig ur vägen. Nu är den mycket gömd, men i övrigt frisk, ser det ut som. Dorisarna höll ihop bra med varandra, men blev även dem jagade av damsellerna. Nu idag kan jag till min bestörtning inte finna en av Dorisarna. Kan den ha blivit uppäten? Min fråga är om det är så särskilt befrämjande för harmonin i akvariet att ha damseller, kanske är det redan dags att pensionera dem?

Fråga 2:

Jag vill gärna komplettera med 2 st gula kirurger (Zebrasome flavescens antar jag). Innebär det något kompatibilitetsproblem med de fiskar jag redan har?

Tacksam för inspel!

/Calle F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Damseller är ett djävulens påfynd tycker jag visst den är fin men himmla tråkig mot andra fiskar om den väl har funnit sitt hem.

Hepatusarna ligger och trycker nån stanns. Se om du kan hitta dom. Kommer säkert fram efter ett par dagar. Du kanske kan börja lyfta lite På levandestenen men gör det försiktigt å ha nån med dig å kolla efterdom. Har en benägenhet att gömma sig i sprickor och håligheter då de blir skrämmda

Så jag tror att det skall gå bra tar du bort damsellerna så blir det lugnet igen i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som wrang säger,ta ur damselerna,det enda såna duger till är som inkörningsfiskar!

Däremot tycker jag inte att du ska börja lyfta stenar för att leta kiruger,det stressar dom bara ännu mer!

Huvudregel:rota sålite som möjligt i karet!!

Ps,bra "ickelevandefoder" till mandarinen är rom från vanliga frysta räkor,eftersom dom behöver rätt mycket levande sten för att överleva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som wrang säger,ta ur damselerna,det enda såna duger till är som inkörningsfiskar!

Däremot tycker jag inte att du ska börja lyfta stenar för att leta kiruger,det stressar dom bara ännu mer!

Huvudregel:rota sålite som möjligt i karet!!

Ps,bra "ickelevandefoder" till mandarinen är rom från vanliga frysta räkor,eftersom dom behöver rätt mycket levande sten för att överleva

måste man köpa räkor o ta väck romen därifrån då eller kan man typ köpa enbart rom på burk ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej damseller är lugnare ju fler man har, jag har alltid haft gott om fröken i akvariet, leker dom är vattnet bra, slutar dom kolla vattnet,men har dom paratut och är två blir dom extremt aggresiva du borde ta ut dom för säkerhets skull, Nästa gång så släpper du i 10 till20 st då blir det betydligt lugnare. Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma problem med treprick damsel.Jag fick ta ut dom en efter en.När den som jag tog ut försvan tog en ny på sig att vara som en bölden i arslet på en cykeltävlling för resten av fiskarna.Ut med dom innan det blir för dyrt och tråkigt för dig.Dom har inget förstånd,Ni som dykt och kommit in i deras revir har säkert märkt hur dom även attackerar oss människor.Har även andra damseler blå och gul lite busig men mot sig själva . chromis viridis lägger rom med jämna mellan rum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar Damseller (har över 10 st) men får se om jag gillar dem nu på onsdag då jag ska lägga i en A. lineatus....

Jag har bland annat tre prickiga, tre randiga samt blå djävlar och gul stjärtfenad damsell... Tror nog de Tre randiga är de värsta gangstrarna av dem...

De blå djävlarna och gul stjärtfenad damsell tror jag nog är ganska lugna ihop med annan fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för inspelen, det känns helt klart som om det är dags att rangera ut damsellerna nu. Jag lägger in en annons...

Är det inga problem med gula kirurger och andra fiskar (fråga 2 i inlägget högst upp)?

Jag kan ta dem! Har försökt nå dig men inget svar, ring mig.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...